Test MG3 Hybrid+ | 2024

Životnost moderních automatů už není tak dlouhá, jak bývala, říkají mechanici

Autor: Petr Pilný - Zdroj: autoweek.nl - Foto: Pavel Srp - 28. 1. 2025


„Dnešní auta už nejsou, co bývala,“ slyšíme ze všech stran. A vlastně je to pravda, ale je to logické. Nic není takové, jako bývalo. Proměnili se lidé a proměnily se i jejich technologie – ať už jde o elektroniku nebo právě o dopravu. Provoz zhoustl a zrychlil a tomu se musíme přizpůsobovat. Vývoj i výroba aut se navíc i kvůli vývoji prodražují, což se nakonec projevuje na snižování některých nákladů. Servisní manažer společnosti Autrans, která se specializuje na opravy převodovek, Nico Clok řekl pro nizozemský magazín Auto Week, že se šetří třeba na automatických převodovkách, což se prý negativně projevuje na jejich životnosti.

Manuální převodovky se v nových už příliš nenabízejí, má to několik důvodů. Tím prvním je, že se nehodí pro elektrická ani hybridní auta, ale ani moderní aktivní asistenční systémy. Tím druhým je pak to, že vývoj aut se dvěma převodovkami se prodražuje. A tím třetím jsou nakonec opět hlavně emise, protože s dnešními automatickými převodovkami mají auta nižší spotřebu paliva. Vyrovná to nakonec i vyšší náklady na výrobu automatické převodovky ve srovnání s tou manuální.

Jenže nizozemský Auto Week informuje o tom, že životnost automatických převodovek za poslední desetiletí výrazně klesla. „Vidíme, že převodovky, které přicházejí na generální opravu, mají najeto mnohem méně kilometrů než dříve. Na počítadle kilometrů mají auta i méně než 100 tisíc kilometrů, zatímco před lety to bylo 150 tisíc až 200 tisíc kilometrů,“ říká Nico Clok. Problémem podle něj ale není jen vyšší výkon a točivý moment dnešních motorů, se kterými si automatické převodovky musí poradit, ale úspory výrobců. „Výrobci aut šetří, což prostě dělá technologii méně spolehlivou,“ dodává Clok.

Převodovky už dávno nejsou bezporuchovým komponentem. Pravidelný servis ušetří desítky tisíc

Problémem jsou podle něj hlavně dvouspojkové automaty, které se v automobilovém průmyslu rozšířily v posledních letech opravdu ve velkém. Do některého ze svých aut je montují snad všechny automobilky. Clok ale říká, že „klasické automaty“ s hydrodynamickým měničem jsou sice o něco spolehlivější, ale i jejich životnost ve srovnání s minulostí klesla.

To, aby se převodovka pokazila zbytečně brzy, se dá minimálně oddálit tím, když se o ni bude majitel auta starat. Evert Haarman, majitel firmy Pro-Shift, která servisuje dvouspojkové automaty koncernu Volkswagen (DSG), tvrdí, že většina aut s nimi jezdí bez problémů, ale za podmínky dostatečné údržby. „V dvouspojkových převodovkách je třeba měnit olej zpravidla každých 60 tisíc kilometrů,“ vysvětluje Haarman. „A je opravdu důležité, aby se to dělo. Zajišťuje to také lepší chování při řazení.“ Měnit olej by se měl pravidelně i v převodovkách s hydrodynamickým měničem.


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru