BMW řady 5 (E39)
Generace E39 je v případě BMW řady 5 mnohými považováno za poslední „poctivou“ pětku. Devadesátá léta byla obdobím, kdy se kladl důraz na kvalitu, což je na této generaci znát. Technicky jde o spolehlivé auto, ale hodně ho trápí koroze, speciálně původní verze před faceliftem. Nabízí se i s velkými osmiválci i s manuální převodovkou.
Infiniti G35
Nebo byste raději něco menšího a japonského? Proč ne třeba Infiniti G35, které sdílí stejnou techniku jako Nissan 350Z? Na rozdíl od sportovnějšího „zetka“ je G35 spíše velké komfortní kupé na dlouhé cesty. Zvuk motoru však zůstává velmi podobný a pohon zadních kol má taky.
Lexus LS 460L
Anebo naopak něco úplně pohodlného? Pak je tu luxusní limuzína Lexus LS, třeba jeho čtvrtá generace. I to je opravdu spolehlivá volba. Na evropském trhu se prodávaly hlavně hybridní verze, ale jinde byla dostupná i varianta LS 460 s osmiválcem o objemu 4,6 litru a výkonu 280 kW/381 koní. I ta se u nás v inzerci občas objeví.
Lexus SC 400
Pokud pro vás velké sedany nejsou, tak se nabízí třeba velké kupé. U Lexusu zůstaneme a doporučíme vám SC. To vyrábělo mezi lety 1991 až 2000 ve verzích SC 300 a SC 400. Čtyřstovku poháněl spolehlivý osmiválec 1UZ-FE s objemem 4,0 litru a výkonem 186 kW/253 koní. Třístovka měla známý šestiválec 2JZ, což je mezi sportovními vozy ikonický motor, protože poháněl třeba i legendární Toyotu Supru.
Mazda MX-5
Tohle auto rozhodně nesmí chybět. Druhá generace Mazdy MX-5 (NB) je důkazem oddanosti Mazdy k čisté radosti z jízdy. Generace NB, představená v roce 1998, si zachovala podstatu svého předchůdce s pohonem zadních kol, ale přinesla modernější design a vylepšenou mechaniku. Přišla sice o ikonická výklopná světla (ta byla nahrazena „klasickými“ z důvodu bezpečnosti chodců), ale pod přední kapotou se ukrývaly výkonnější motory, které nabízely lepší jízdní dynamiku, navíc zůstaly skvělé jízdní vlastnosti. Druhá generace už ani tolik nerezne a dá se ještě pořád sehnat „za pár korun“.
Mercedes-Benz 190E
Tento „Baby Benz“ je předchůdcem dnešní třídy C a znamenal vstup automobilky Mercedes-Benz do nižších segmentů. Přinesl s sebou tehdy pověstnou spolehlivost značky, klasickou koncepci motoru vpředu a pohon zadních kol. Nechyběly ani sportovní verze s označením Cosworth, které soupeřily s BMW M3 generace E30. Hodně ho ale také trápí koroze.
Chcete se za volantem bavit? Vybrali jsme 7 rychlých aut s manuálem s cenou kolem půl milionu
Nissan 240SX S13
Ani tahle zadokolka ve výčtu nesmí chybět, spolehlivá je totiž taky. Tento model byl oblíbený mezi začínajícími driftery už dávno. Verze 240SX měla 2,4litrový čtyřválec s výkonem 116 kW/158 koní, zatímco v Evropě byla dostupná verze 180SX s přeplňovaným 1,8litrovým motorem o výkonu 124 kW/169 koní.
Nissan 350Z
O tomto autě už řeč byla, ale byla by škoda jej nevypíchnout. V kategorii kompaktních dvoudveřových sportovních aut má totiž už pár (dlouhých) let své pevné místo. Pohání ho atmosférický šestiválec o objemu 3,5 litru s výkonem 214 kW/291 koní a točivým momentem 371 Nm. Má sice své nedostatky, ale při správné údržbě nezklame. Mimochodem, tento motor se montoval například i do rodinného Renaultu Espace.
Toyota MR2
A co tak něco s motorem uprostřed? Druhá generace Toyoty MR2 (W20) se vyráběla v letech 1989 až 1999. Je to pravé sportovní auto, které je oslavováno pro své skvělé vyvážení, obratnost a relativní cenovou dostupnost, i když ceny za posledních pár let razantně narostly. Tato generace MR2 přinesla designovou evoluci s propracovanějšími a aerodynamičtějšími prvky. Karoserie oproti předchůdci ztratila hrany ve prospěch oblých tvarů, ale zároveň získala agresivnější postoj.
Výjimečné u MR2 bylo právě zejména uspořádání s motorem uprostřed, které poskytovalo takřka ideální rozložení hmotnosti a skvělé jízdní vlastnosti. Generace W20 byla poháněna několika čtyřválcovými motory (atmosférickými i s přeplňovanými). Zejména modely s turbodmychadlem jsou dnes žádané, což samozřejmě znamená i jejich vyšší vyšší cenu.
Tak co? Máte už na letošní zimu vybráno? Anebo preferujete úplně jiné zadokolky? Dejte nám vědět do komentářů. Nakonec pak ale dejte pozor na to, kde se případně se svou novou zadokolkou budete bavit, na silnici a v běžném provozu by to být nemělo…