„Elektromobilita je špatná,“ zní stále ze všech koutů České republiky, ale evropští zákazníci si to tak úplně nemyslí. Důkazem je fakt, že i v srpnu letošního roku dominovala evropskému trhu Tesla Model Y, teprve za ní skončila spalovací auta. Druhé místo drží Peugeot 208 a na třetím místě skončil Volkswagen T-Roc. Dacia Sandero, která několikrát prodejům v Evropě dominovala, skončila tentokrát až na 5. místě, když se před ní dostal ještě Fiat 500, respektive Abarth 500.
Registrace nových aut meziročně rostly, ve srovnání s rokem 2022 to letos v EU bylo asi o pětinu. Benzinová auta rostla asi o 11 %, zatímco prodej elektromobilů vzrostl prakticky na dvojnásobek (44 % prodejů přitom padlo v srpnu na Německo, souvisí to se zrušením dotací na elektromobily od září 2023). Ukazují to statistiky agentury JATO Dynamics, která údaje pravidelně zveřejňuje. Spalovací auta na evropském trhu ale stále dominují, z pomyslného koláče si ukrajují lehce přes polovinu.
Nejvíce aut prodal Volkswagen
Pokud se podíváme na rozklad srpnového trhu podle značek, pak zjistíme, že přestože má Tesla v TOP 10 hned dvě auta, nejprodávanější značkou v Evropě není. První místo drží Volkswagen, který má v TOP 10 také dva modely. Německá značka zaregistrovala v Evropě v srpnu celkem 99 266 nových automobilů, což je meziroční nárůst o 10 %. Druhou příčku zaujala Toyota s 59 132 registracemi (+ 12 % oproti předchozímu roku) a na třetím místě skončilo BMW s 52 334 registracemi (+ 21 %).
Je to zcela odlišná situace od našeho českého trhu, kde tradičně dominuje Škoda a BMW se objevuje až na výrazně nižších příčkách.
Značka | Prodej 8/2023 (ks) | Srovnání s 8/2022 | |
---|---|---|---|
1. | Volkswagen | 99 266 | + 10 % |
2. | Toyota | 59 132 | + 12 % |
3. | BMW | 52 334 | + 21 % |
4. | Audi | 51 132 | + 24 % |
5. | Škoda | 49 996 | + 23 % |
6. | Mercedes-Benz | 48 511 | + 9 % |
7. | Peugeot | 41 869 | + 3 % |
8. | Renault | 40 822 | + 44 % |
9. | Kia | 40 712 | + 14 % |
10. | Hyundai | 38 925 | + 2 % |
11. | Dacia | 37 864 | + 5 % |
12. | Ford | 37 446 | – 1 % |
13. | Tesla | 33 809 | + 240 % |
14. | Opel | 33 660 | + 8 % |
15. | Citroën | 26 565 | – 6 % |
16. | Fiat | 25 379 | + 2 % |
17. | CUPRA | 16 862 | + 75 % |
18. | Nissan | 16 494 | + 31 % |
19. | SEAT | 16 136 | + 44 % |
20. | Volvo | 15 233 | + 44 % |
Nejprodávanější modely srpnu 2023
Poměrně jednoznačně byla v srpnu nejprodávanější Tesla Model Y, přičemž její prodeje meziročně narostly o působivých 208 %! Zdá se, že německé firmy chtěly využít toho, že srpen byl posledním měsícem, kdy na pořízení elektromobilu dostaly od státu dotace, od září je totiž Německo zrušilo. Ona ale Tesla prodává celý letošní rok spoustu aut, meziročně se její prodeje od ledna do srpna včetně zvýšily ze 45 600 kusů v roce 2022 na 236 400 kusů, přičemž 169 420 kusů je pouze Tesla Model Y. Skvěle se ovšem prodávala i Tesla Model 3, jejíž meziroční nárůst prodejů byl ještě výraznější (+ 307 %!).
Úspěchy zaznamenal i Renault Clio, jehož prodeje meziročně narostly o 145 % a v srpnu si jej pořídilo 12 865 nových zákazníků. Velký úspěch zaznamenal i elektrický Volkswagen ID.4, jehož prodeje narostly o 61 % na 9 135 kusů.
Naopak velký prodejní propad zaznamenala Toyota Yaris. Zákazníci si ji v srpnu 2023 vybrali v 10 707 případech, což je meziroční pokles o 23 %.
Model | Prodej 8/2023 (ks) | Srovnání s 8/2022 | |
---|---|---|---|
1. | Tesla Model Y | 21 549 | + 208 % |
2. | Peugeot 208 | 15 840 | + 4 % |
3. | Volkswagen T-Roc | 15 198 | – 7 % |
4. | Fiat/Abarth 500 | 14 469 | + 4 % |
5. | Dacia Sandero | 14 428 | – 2 % |
6. | Volkswagen Golf | 13 760 | + 11 % |
7. | Opel Corsa | 13 342 | + 11 % |
8. | Renault Clio | 12 865 | + 145 % |
9. | Citroën C3 | 12 111 | + 1 % |
10. | Tesla Model 3 | 11 943 | + 307 % |
11. | Škoda Octavia | 11 786 | + 5 % |
12. | Ford Puma | 11 136 | + 10 % |
13. | Toyota Corolla | 10 707 | + 29 % |
14. | Toyota Yaris | 10 707 | – 23 % |
15. | Dacia Duster | 10 623 | – 2 % |
16. | Toyota Yaris Cross | 10 589 | + 10 % |
17. | Peugeot 2008 | 10 539 | + 9 % |
18. | Kia Sportage | 9 203 | – 4 % |
19. | Volkswagen ID.4 | 9 135 | + 61 % |
20. | Ford Kuga | 8 867 | – 5 % |
Svatá pravda, na konci roku bude naprosto jasné, jak běžní lidé touží po elektroautech. To ale autor vydá celoroční statistiku v porovnání s rokem 2019🤣
A proč tam nedáte porovnání 9/2022 a 9/2023? V srpnu totiž končily dotace a evidentně to dost zákazníků chtělo ještě na poslední chvíli využít!
Ten článek nelže, jen neříká úplnou pravdu!