2019-skoda-fabia-r5-facelift-03

Jedna z hlavních věcí, na kterou konstruktéři rallyových speciálů hledí, je samozřejmě bezpečnost. Haváriím se sice úplně zabránit nedá, lze ale snižovat rizika a následky a chránit tak co nejvíce posádku vozu. Asi nejdůležitějším bezpečnostním prvkem takového auta je ochranný rám vyztužující karoserii, který posádce může zachránit život.

Přečtěte si také:  Mladá žena vjela se svým MINI na závodní dráhu přímo mezi závoďáky

Konstrukce rámu podléhá přísným regulím ze strany Mezinárodní automobilové federace FIA, která přesně určuje, jaká konstrukce má být použita, kudy mají být trubky vedeny, jejich průměry a minimální tloušťky. Důležité je, aby rám byl co nejblíže karoserii a aby byl zajištěn dostatečný prostor pro vystoupení posádky bočními dveřmi. Celý rám sestává asi z 34 metrů chrom-molybdenových trubek a váží zhruba 52 kilogramů. Předepsaná je i maximální deformace rámu, tedy síla, jejíž tlak musí rám vydržet. Tento výpočet, provádí se počítačovou simulací, je také jeden z dokumentů, které se předkládají homologační komisi. Bezpečnostní rám se po každé havárii velice pečlivě zkoumá a kontroluje, a pokud se zjistí jakékoli jeho poškození, vůz nesmí v závodu dál pokračovat.

S ochranným rámem vyztužujícím karoserii a bezpečností jsou neodmyslitelně spojeny také bezpečnostní pásy. A to doslova. „K rámové trubce mezi horním uchycením zadních tlumičů se upínají ramenní části šestibodových bezpečnostních pásů. Důležitá je i geometrie jejich uchycení: FIA vydala předpis, který stanovuje úhly namontování spodních, bočních a ramenních pásů. Při každé technické přejímce před závodem komisař kontroluje, zda nejsou pásy poškozeny nebo zda nevypršela jejich pětiletá platnost,“ vysvětluje Filip Bezděk.

Hasicí systémy a bezpečnostní pěny

Další důležitou součást ochrany posádky tvoří bezpečnostní pěny ve dveřích a v prostoru mezi sedačkou a dveřmi. Tyto pěny jsou při bočním nárazu schopny pohltit velké množství energie. Jejich materiál, objem i geometrii opět velmi striktně určují předpisy. Přísná pravidla platí také pro výrobu dveřních panelů, které zmiňovanou bezpečnostní pěnu ve dveřích zakrývají. Na jejich výrobu se používá šest vrstev karbonu a kevlaru v přesném složení a gramáži. Boční okna jsou vyrobena z polykarbonátu o minimální tloušťce čtyři milimetry a je předepsáno, že musí jít vyndat bez použití nářadí. Pro případ požáru jsou ve voze umístěny hned dva typy hasicího systému. Dvoukilový ruční přístroj před sedadlem spolujezdce slouží k hašení lokálních požárů.

Automatický hasicí systém je pak ovládaný elektricky, obsahuje tři kilogramy hasiva a je umístěn za sedačkou spolujezdce. Dojde-li k jeho spuštění, hasivo se hliníkovými trubkami rozvádí do kabiny vozu a do motorového prostoru. Tento systém lze aktivovat tlačítkem v kabině, případně pomocí spínače zvenčí vozu – pod pravým spodním rohem čelního okna – zachraňujícím člověkem, pokud posádka hašení nedokáže spustit sama. Smyslem tohoto systému není uhasit v případě požáru celý vůz, ale dát posádce potřebný čas k opuštění hořícího vozidla.

Náhradní podvozek s sebou

A když už byla řeč o bezpečnostním rámu, nedají se opomenout ani podvozkové náhradní díly, které posádka v autě veze. Jsou totiž uchycené v zádi auta právě k bezpečnostnímu rámu tak, aby nepřekážely například při vyndávání rezervy.

Přečtěte si také:  Strakonickou silnici ucpaly nehody, které vznikly kvůli kachnám na silnici

Ta musí být ve voze podle regulí minimálně jedna, maximálně dvě. Rozhodující je povrch, na kterém se rallye odehrává. Na asfaltových soutěžích s sebou posádka vozí většinou pouze jednu rezervu, zatímco během šotolinových soutěží je riziko defektu mnohem větší, tudíž je druhá rezerva velmi často potřeba. V některých případech, jako během nevyzpytatelného počasí, má posádka ve voze dvě různé směsi pneumatik, aby se mohla rozhodnout podle aktuální situace. Dále v zadní části kokpitu vozu najdeme uložený zajímavý hydraulický hever, který vyvinuli technici týmu ŠKODA Motorsport. Je nebývale lehký a umožňuje zvednout auto ve velice krátkém čase, a to díky jeho dvoučinnosti. Zvedá totiž vůz během každého pohybu páky, nikoli pouze s každým druhým pohybem, jak je tomu běžně. K povolení a utažení matic kol je k dispozici akumulátorový rázový utahovák s náhradní baterií – a v záloze je i manuální klíč.

Sériové automobily ŠKODA dostávají vylepšení, která byla otestována v motorsportu. Jaká to jsou?

„Všechny servisní úkony, které může posádka na trati případně sama řešit, se trénují – výměna ramen, spojovaček nebo tyče řízení. Měří se čas – cílem je být co nejrychlejší. Dospěje se tak ale i k nějakému obecnému času, za který se daný úkon dá provést – a podle toho se při závodu stanoví, zda vůbec má cenu se do opravy pouštět, aby posádka ještě stihla odstartovat do další rychlostní zkoušky. Časy na přejezd bývají, obzvlášť v českém mistrovství, docela šibeniční,“ prozrazuje mistr světa v kategorii WRC2 a mnohonásobný český šampion Jan Kopecký.

Mezi další nezbytnosti v interiéru vozu patří i náhradní kapaliny (půl litru motorového oleje a půl litru brzdové kapaliny), náhradní řemen a další drobnosti jako lepicí a stahovací pásky, lepidla, konektory nebo části kabeláže. Jelikož se posádky pohybují mimo servisní zónu po většinu času rallye, je pro ně nezbytnou výbavou nejen nářadí, ale také drobnější občerstvení. Nejčastěji se jedná o energetické tyčinky, banány a vodu, která je umístěna ve vacích zavěšených za sedačkami, ze kterých posádka pije pomocí hadiček.