Škoda Enyaq RS Race

Závodní Škoda Enyaq RS Race s velkým křídlem už se rýsuje. Má samosvory na přední i zadní nápravě, je výrazně lehčí i ostřejší

Autor: Josef Pelikán - Zdroj a foto: Škoda - 22. 8. 2024


Plně funkční koncept ostrého elektromobilu Škoda Enyaq RS Race se svou technikou inspiroval u soutěžního speciálu Fabia RS Rally2. Materiály, které využívá, ukazují cestu k udržitelnějšímu motorsportu.

Michal Hrabánek, šéf Škoda Motorsport o novém elektrickém závoďáku říká: „Škoda Enyaq RS Race je víc než jen designová studie. Je ztělesněním technologií budoucnosti, které ukazuje, jak Škoda Motorsport vdechuje našim silničním RS modelům ještě více emocí. Je to koncept, který po technické stránce demonstruje inženýrské schopnosti týmu Škoda Motorsport a zároveň ukazuje možnosti pro udržitelnou budoucnost motorsportu.“

Svůj původ v dílnách Škoda Motorsport potvrzuje Škoda Enyaq RS Race už na první pohled. Dynamickým vzhledem se Enyaq RS Race přibližuje soutěžnímu speciálu Fabia RS Rally2, čímž potvrzuje svůj sportovní charakter. Používá přitom nejen osvědčenou techniku, ale i zbrusu nové udržitelné materiály, kterým cestu do motoristického sportu prošlapává.

„Auto má zesílenou strukturu karoserie a integrovaný bezpečnostní rám, který stejně jako u našeho soutěžního vozu odpovídá aktuálním předpisům FIA,“ popisuje změny ve struktuře auta Jakub Jareš ze Škoda Motorsport. „V oblastech jízdních vlastností i funkčnosti interiéru jsme se chtěli co nejvíce přiblížit závodnímu speciálu Fabia RS Rally2.“

Pohonné ústrojí auta zůstalo v sériové podobě, koncept ostatně vychází ze sériového Enyaqu Coupé RS, takže má rozhodně na čem stavět. Vůz využívá baterii a elektromotory ze sériového modelu Škoda Enyaq Coupé RS, který v nejnovější evoluci nabízí 250 kW/340 koní. Ze světa motorsportu pocházející mechanické samosvorné diferenciály na obou nápravách omezují prokluz kol, a zaručují tím maximálně účinný přenos točivého momentu na povrch vozovky.

„Uvnitř jsme ale přidali hydraulickou ruční brzdu, auto dostalo přední a zadní samosvorný diferenciál a několik dalších soutěžních prvků,“ vyjmenovává další člen týmu Škoda Motorsport Miloš Vrba. Koncept má dále upravené uložení náprav a přepracovaný brzdový systém. Na obou nápravách jsou karbon-keramické brzdy a vůz dostal nová lehká kola.

Tím se výrazně snížila neodpružená hmotnost vozu. „Snížení hmotnosti byl obecně jeden z cílů,“ vysvětluje Miloš Vrba. Kromě závodní techniky má vůz i strohý interiér, kterému dominují skořepinové sedačky a na míru vyrobená palubní deska z bio kompozitu. Z toho jsou vyrobeny ale také blatníky, střecha, zadní křídlo, přední a zadní nárazník, zrcátka a prahy. Výrobní proces tohoto materiálu je přitom podobný jako u kompozitů s uhlíkovými vlákny, avšak použití lněných vláken snižuje emise uhlíku a otevírá tím cestu k udržitelnosti v motoristickém sportu.

„Hodně hmotnosti jsme ušetřili i využitím kompozitních materiálů ze lnu. Používáme je na střeše, blatnících či prazích, ale také na mnoha dalších dílech jako křídlo, podlážky, zrcátka a podobně,“ vysvětluje Miloš Vrba. Materiály se v principu (i výrobním postupem) podobají karbonovým kompozitům, jsou však přírodního původu. „To je pro projekt Enyaq RS Race jedna z klíčových záležitostí. Naším cílem je totiž udržitelnější motorsport,“ uzavírá Miloš Vrba.


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , , , , ,

1 názor na “Závodní Škoda Enyaq RS Race s velkým křídlem už se rýsuje. Má samosvory na přední i zadní nápravě, je výrazně lehčí i ostřejší”

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru