Závodní auto s díly z 3D tiskárny? Ano, dnes už to není žádný problém

Autor: Tisková zpráva - Zdroj: - Foto: - 7. 2. 2020


Na první pohled to vypadá jako normální zrcátko, ale není to normální zrcátko. Tento díl vznikl použitím metody aditivní výroby, známé též pod hovorovým označením „3D tisk“. Značka CUPRA začala tuto technologii používat ve vývoji nového závodního vozu Leon Competition ve spolupráci se společností HP. Mezi výhody systému, který způsobí revoluci ve vývoji automobilů, patří rychlejší a efektivnější výroba s mimořádnou flexibilitou. Podívejme se na problematiku aditivní výroby podrobněji.

„Tištěné“ díly

„Pro nový závodní vůz CUPRA Leon Competition jsme tímto způsobem vytvořili centrální ovládací modul na volantu, kryty ventilačních otvorů na kapotě, vnější zpětná zrcátka a přívody chladicího vzduchu k brzdám a chladičům,“ říká Xavi Serra, vedoucí technického vývoje oddělení CUPRA Racing. Tyto díly byly vyrobeny pomocí zařízení HP Jet Fusion 5200 pro průmyslovou aditivní výrobu a podrobeny náročným testům v rámci vývoje nového závodního vozu.

Vyšší efektivita i rychlost

Tato technologie přináší mnoho výhod. „Hlavním cílem je mít hodně dílů během krátké doby. Můžeme rychle otestovat širokou škálu rozdílných konstrukcí. Vývoj vozidla navíc nyní probíhá souběžně, takže nám tato technologie umožňuje rychle reagovat na jakékoli změny v procesu vývoje,“ zdůrazňuje Xavi.

„Spolupráce se značkou CUPRA ukazuje sílu aditivní a digitální výroby – měníme tím způsob, jímž svět navrhuje design, konstruuje a vyrábí,“ vysvětluje Virginia Palaciosová, vedoucí oddělení Systems Product Management divize 3D Printing & Digital Manufacturing ve společnosti HP Inc.

Díly z aditivní výroby, bičované větrem

V závodech TCR musejí mít vnější zpětná zrcátka podle pravidel stejný tvar jako u sériově vyráběného vozu. Inženýři značky CUPRA šli však o krok dál. „Chtěli jsme, aby zrcátka plnila ještě jednu novou funkci: ochlazovala jezdce. Tohoto efektu jsme dosáhli umístěním přívodu vzduchu v oblasti s maximálním tlakem,“ uvádí Xavi. Tyto materiály jsou důkladně testovány v aerodynamickém tunelu. V něm jsou díly z aditivní výroby podrobovány stejným zkouškám jako všechny ostatní díly. „Čím více různých dílů můžeme testovat v tomto zařízení, tím lépe. Výrazně se tím urychlí náš pokrok,“ říká Xavi.

Testy probíhají také na závodním okruhu

Finální fáze vývoje závodního vozu může být realizována na jediném místě: na závodním okruhu. Leon Competition byl se svými díly z aditivní výroby testován na limitu konkrétně na závodním okruhu Portimao v Portugalsku. „Výsledky byly vynikající a některé dokonce překvapivé, protože jsme se snažili vystavit veškerý materiál extrémnímu zatížení,“ říká inženýr značky CUPRA.

Pozoruhodná budoucnost

„Aditivní výroba představuje významný přelom pro další vývoj automobilového průmyslu, protože zkracuje dobu uvedení produktu na trh. Technologie tisku 3D společnosti HP pomáhá designérům vytvářet díly, které by nebylo možné vyrábět jinými technologiemi,“ říká Palaciosová. „Tato technologie je a i nadále bude klíčová v bezpočtu oblastí, protože umožňuje realizovat i ty nejkomplexnější nápady,“ uzavírá Xavi.

Nový závodní vůz CUPRA Leon Competition nyní vstupuje do poslední fáze vývoje, po níž se konečně postaví na start. Jeho premiéra se uskuteční 20. února v rámci slavnostního otevření reprezentačního showroomu CUPRA Garage. Značka CUPRA s ním přináší do světa motoristického sportu další úspěšnou inovaci, protože se jedná o první závodní cestovní automobil, který si lze rezervovat předem.


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru