Klimatizace auta může být rájem pro nebezpečné mikroorganismy, nepříjemný zápach nevyjímaje. Ve výparníku klimatizace se totiž hromadí vlhkost, která je živnou půdou právě pro nejrůznější bakterie a plísně. Při spuštění klimatizace všechny tyto látky proudí do kabiny vozu a posádka je nevědomky vdechuje. A to může způsobit i zdravotní potíže.
Chceme-li se těmto nepříjemným vlivům vyhnout, musíme klimatizaci čistit, a to ideálně dvakrát ročně: před začátkem sezony (jaro) a po konci sezony (podzim), minimálně pak jednou ročně.
Nepříjemný zápach ve voze je známkou zaneseného výparníku
Základní údržba klimatizace, kterou hravě zvládneme sami, je dezinfekce výparníku a systému vnitřního rozvodu vzduchu. „Ve výparníku dochází k ochlazování vzduchu, který ventilátor nasává z okolí. Cítíme-li ve voze zápach při zapnutí klimatizace, je to známka toho, že je výparník znečištěný. Zanešený výparník navíc snižuje účinnost klimatizace,“ vysvětluje Michal Knor ze společnosti Auto Kelly. Pořídíte-li si například čistič klimatizace ve spreji, čistě, rychle a jednoduše ho aplikujete přímo do ventilačních otvorů ve vozidle.
Dezinfekční spreje existují jako spreje, které se aplikují do ventilačního otvoru, a jako spreje, které se pustí s tím, že si klimatizaci nastavíme na vnitřní okruh. Mají antibakteriální účinky, odstraňují plísně i infekční viry. Předchází také usazování mikroorganismů a eliminují jejich růst.
S takovým přípravkem, který pořídíte v řádech stokorun, můžete provést údržbu klimatizace i sami. „Pokud po aplikaci dezinfekčního spreje zápach ve vozidle přetrvává, je třeba celý proces po nějaké době zopakovat,“ doplňuje Knor.
V kabině vozu může být až sedmkrát více škodlivých látek než ve venkovním okolí
Aby se nečistoty a pachy z venkovního okolí nedostaly do interiéru vozidla, je v systému klimatizace instalován tzv. kabinový (pylový) filtr. I ten se nabízí ve dvou variantách. Existují obyčejné papírové filtry i filtry s aktivním uhlím, které navíc zadržují i škodlivé plyny a pohlcují pachy. „Je-li kabinový filtr zanesený nečistotami, vzduch ve vozidle nečistí, naopak šíří škodlivé látky uvnitř vozu, a ohrožuje tak všechny cestující,“ varuje Knor. Obecně se doporučuje výměna kabinového filtru alespoň jednou ročně, přičemž záleží na tom, v jak prašném provozu se auto pohybuje. Zanesený filtr se dá zpravidla jednoduše vyjmout a nainstalovat nový.
Velmi účinným způsobem čištění klimatizace je ozonmaker, tedy zařízení vytvářející ozon (tento typ se používá i ve zdravotnictví). Čistí a odstraňuje zápach organického i neorganického původu. Ozon ničí bakterie, viry, plísně a jiné organismy, dále zápachy způsobené chemickou reakcí plastů, koberců, izolací, barev a laku. Nositele zápachu likviduje (nepřekrývá). Ozon se vyznačuje výjimečně silnými oxidačními a dezinfekčními schopnostmi a proniká do všech koutů a skulin i do pórů materiálu. Při jeho použití není zapotřebí žádných dalších náplní.
Občas je ale potřeba navštívit kvalitní autoservis, kde vám profesionálové provedou důkladné čištění všech součástí klimatizace a kontrolu množství chladiva a oleje v systému. „Protože v systému klimatizace může docházet k samovolnému úniku chladiva, je třeba si nechat klimatizaci v servisu odborně zkontrolovat. Únik chladiva snižuje účinnost funkce chlazení, a pokud by se tato prevence zanedbala, hrozí poškození kompresoru a jeho oprava je velmi nákladná,“ radí Michal Knor z Auto Kelly.
Klimatizace nebo otevřená okna? Jaké jsou výhody a nevýhody obou způsobů