V posledních pár letech se elektromobilita stala nedílnou součástí motoristického světa. Jakkoliv je stále dost těch, kteří ji odmítají akceptovat, v brzké budoucnosti se elektromobilům už nikdo nevyhne. V současné době jsou na velký přechod od spalovacích aut nejlépe připraveny automobilky a někteří zákazníci. Je ale otázkou, jestli přechod na elektromobilitu nepřinese problémy, o kterých možná dnes nikdo moc nepřemýšlí.
Podle vedoucího komunikace ve společnosti carVertical Matase Buzelise činil v roce 2021 podíl elektromobilů z celkového počtu vozidel zkontrolovaných na platformě pro kontrolu historie pouhých 0,2 %. O rok později se podíl zdvojnásobil na 0,4 % a v roce 2023 vzrostl na 0,6 %. I přestože se jedná o velmi malá čísla, kontrolou historie projdou desítky tisíc elektromobilů. Z toho se dá usuzovat, že podíl těch, kteří na elektromobil mají a chtějí si ho koupit, postupně, byť pomalu roste. Je ale dobré se zamyslet nejen nad pozitivy, která elektromobilita nabízí, ale také nad možnými negativy a problémy.
Jakkoliv stále roste počet elektromobilů s opravdu dostačujícím dojezdem, je to právě nutnost častějšího a hlavně časově náročného nabíjení, co řadu motoristů od pořízení elektromobilu odrazuje. „Elektromobily jsou velmi schopnými pomocníky ve městech, kde se lidé nevyhnou neustálému brzdění a zastavování. Pokud se však podíváme na jejich výkonnost na dálnicích a rychlostních silnicích, není to tak úplně růžové. Mezi rychlostí a aerodynamickým odporem existuje kvadratická úměra, což znamená, že pokud se rychlost zvýší dvakrát, odpor se zčtyřnásobí. To snižuje dojezd a znatelně snižuje cestovní rychlost, takže elektromobily nejsou zdaleka ideální pro delší cesty,“ popsal Matas Buzelis.
Elektromobily jsou těžké
Podle společnosti carVertical je sice elektromobilita na velmi dobré cestě, je ale potřeba si uvědomit, že její nástup s sebou přinese řadu problémů. Na fakt, že elektromobily jsou i výrazně těžší než auta se spalovacím motorem, což může přinášet řadu problémů, už před časem upozorňovali dopravci, kteří převáží nová auta z továren. Dopad tedy nástup elektromobility bude mít i na stav silnic, ale i na praktický řidičský život.
„Mezi největší problémy patří ty, o kterých málokdo mluví. Za prvé, některá vícepodlažní parkoviště nebyla navržena pro tak těžká auta, jako jsou právě elektromobily. Některé objekty jako jsou třeba vícepodlažní parkoviště nebo mosty tak mohou potřebovat revizi a opětovné prověření ze strany úřadů. Kromě toho panují nejasnosti i ohledně bezpečnosti elektromobilů. Vzhledem k tomu, že baterie zachycují velké množství energie, je v případě požáru velmi obtížné plameny uhasit. Hasiči mají zatím potíže s hašením elektromobilů s bateriemi o větší kapacitě. Ještě větší problém nastává, pokud elektromobil vzplane v podzemním parkovišti, například pod bytovými domy,“ dodal Buzelis.
Zajímavé bude podle něj sledovat stav elektromobilů po třeba 20 letech od jejich výroby. Je otázkou, jakou budou mít cenu, v jakém budou stavu a jaká tedy bude jejich další životnost.
Je vždy zajímavé sledovat nějaké prognózy a poměrně optimistické výhledy, co se týče elektromobilů. Ale už se nezmiňují problémy, které se s bezohledným a administrativně řízeným přechodem na elektromobilitu kupí. Dosud to, jakž tak funguje, (když si odmyslíme vysokou cenu, nízký dojezd a malou životnost, včetně dalších problémů elektroaut), protože je je jich poměrně málo. V případě masivního rozvoje však vyvstanou téměř neřešitelné problémy. V Bruselu nad tím zavírají oči, že to nějak dopadne. Ať se to týče přenosových sítí, počtu stanic, řešení energetických špiček, ale i ohromného zvýšení spotřeby elektřiny. K tomu se nikomu nechce nijak vyjadřovat, kromě energetických odborníků a správců sítí, které ovšem nikdo neposlouchá.
Nic nějak nedopadne.
Dopadne to pouze velkým průšvihem a hledáním viníka.
A to ti co to schválili už v EU nebudou, viz. Franz Timmermans.
Už mu to dochází, že rozkazem obchod nefunguje a fungovat nebude a že to budou velké škody, co se budou řešit.
Elektroauto nikdy,mám garáž v překopaném sklepě a co když auto vzplane což je běžná věc a nejen auto ale i barák jde do kytek a můžu si dát mašli,děkuji nechci.
Propagace elektromobilů jede na plné obrátky a jejich mnohé problémy a nedostatky jsou zatajovány či velice zlehčovány. Pokud opravdu se nepřehodnotí zákaz aut se spalovacími motory pak jednou na světě vznikne hodně velká skupina naštvaných lidí a myslím, že se nebudu moc mýlit, když napíšu, že to bude minimálně 65% lidí vyspělého světa a pokud se tito dají dohromady, tak zelené mozky končí svoji pouť na tomto světě. Budou si moci hrát tuto komedii akorát tak doma. Ta doba přijde a není zase tak daleko. Až nebude možno mimoměstské děti dostat do školy, školky na kroužky, lidi se nedostanou z vesnic do práce, nedojedou si na nákup, či pro stavební materiál, dřevo apod., Nebudou moci navštěvovat rodinu a přátele, tak se zvedne opravdu velký odpor.
Souhlas, přesně popsané nastupující sociální problémy.
Zákaz spalovacích motorů povede k jedinému – likvidaci mobility obyvatelstva. Na nové elektromobily nikdo nemá a mít nebude. Ojetý elektromobil je nesmysl. Takže mimo město nemožnost dostat děti do školy, lidi do práce, nedojedete si na nákup. Takže dav nasraných, ozbrojených lidí, co si jdou pro své právo normálně žít. Bude sranda!
Prostě to bude výhodné jen pro menší část obyvatel. Většina totiž bydlí ve starších domech či na sídlištích. Tedy nemožnost domácího dobíjení. A žvásty o tom jak někde zastavím na pumpě budu dobíjet a dám si přitom kávu či co? Fakt? Víte kolik peněz by asi zbytečně vyhodila třeba čtyřčlenná rodina někde na výletě? A nebo si dám ráno doma snídani jedu do práce zastavím na pumpě a tam půl hodiny čumím jak se dobíjí auto? A nebo si snad mám dát drahé kafe když jsem pár minut před tím doma snídal?