V zimním období mnoho řidičů nechává motor před jízdou zahřívat jen tak na volnoběh. Tento zvyk pochází z dob starších vozidel, zejména těch s karburátory a manuálními sytiči, která potřebovala nějakou dobu na zahřátí, aby běžela hladce. Dnes to ale většina řidičů dělá hlavně pro to, aby auto rozmrzlo a začalo topit. Dnes ale moderní auta a jejich motory fungují jinak. Zahřívání motoru na místě je často zbytečné, protože se motor prohřát vůbec nemusí, ale naopak může i škodit. Klíčem k efektivnímu zahřátí a prohřátí motoru je klidná jízda bez zbytečného čekání.
Proč je zahřívání na volnoběh škodlivé?
- Bohatá směs paliva: Studený motor obohacuje směs, což může smývat olejový film ze stěn válců a vést k jejich opotřebení. Nespálené palivo se navíc u moderních zejména přímovstřikových motorů dostává do katalyzátoru a oleje, což zkracuje jejich životnost.
- Pomalé zahřátí oleje: Zahřátí motoru na volnoběh trvá dlouho, protože se olej zahřívá neefektivně. Kromě toho se nezahřejí další součásti pohonného ústrojí, jako jsou převodovka nebo diferenciál/diferenciály.
- Zbytečné opotřebení: Stání na místě s běžícím motorem zvyšuje opotřebení pohyblivých částí, protože olej za studena nemaže úplně ideálně. Jak totiž olej stárne, váže na sebe čím dál víc vzdušné vlhkosti, kterou je třeba jeho ohřátím nechat odpařit. I proto je dobré alespoň jednou za čas v zimě projet auto na nějakou výrazně delší cestu.
Jak správně zahřát motor?
Nejlepší způsob je vyjet krátce po nastartování a jet klidnou, plynulou jízdou. Tímto způsobem se motor zahřeje rychleji a rovnoměrněji. Navíc se nezahřívá jen motor, ale právě i převodovka a diferenciály. Důležité je prvních pár kilometrů vyhnout vytáčení motoru do vysokých otáček. Poškodit byste jinak mohli nejen samotné stěny válců, ale třeba i turbodmychadlo. Jestli tedy máte hned za domem dálnici, když na ni najedete, dejte autu pár kilometrů v klidnějším a pomalejším tempu.
Zamrzlá směs do ostřikovačů umí potrápit. Pomůže projížďka i garáže
Dejte také pozor na to, že pro motor je mnohem důležitější ohřátý olej a ne voda, jejíž ukazatel se v kapličce přístrojů nejčastěji nachází. Voda se ohřeje o poznání rychleji než olej. Pokud už je voda na provozní teplotě, olej má zpravidla zatím asi jen poloviční teplotu. Pro jeho optimální teplotu tak ještě pár kilometrů počkejte.
Když se motor neohřívá ani při jízdě
Může se stát, že se motor neohřeje ani na místě, ale ani při jízdě. Často je s tím spojeno i to, že auto špatně topí a z větráků jde při nejlepším vlažný vzduch. Pak je v motoru někde nějaký problém. Nejčastěji to bude problém s termostatem nebo třeba vodní pumpu. Ideální tedy bude, abyste s autem zajeli na kontrolu do servisu.