sterace

Začínají vám špatně stírat stěrače? Nové kupovat nemusíte, německý autoklub radí, že je lze opravit

Autor: Radim Plachý - Zdroj: ADAC - Foto: Pxfuel - 21. 2. 2023


Stěrače jsou speciálně v zimním počasí hodně namáhané. Na skle zůstává spousta špíny z mokrých silnic, ale také sníh a námraza. Všechny tyto mechanické nečistoty gumičky stěračů zatěžují. Jakmile začnou stěrače sklo tzv. mazat, je čas na jejich výměnu. Anebo ne? Německý autoklub ADAC radí, že je lze seříznout a používat i nadále.

Autoklub ADAC radí, že zničené stěrače lze zrenovovat, opravit svépomocí a to dokonce několikrát. ADAC před časem informoval o speciálním nástroji, kterým lze gumičky na starých stěračích seříznout a ty pak budou opět sklo stírat bezchybně. Lze to prý dokonce udělat opakovaně. Samozřejmě v případě, že gumička na stěračích dobře drží a neodlupuje se, pak je potřeba opravdu za pár stovek koupit nové stěrače.

Na stěračích je prostě jen obyčejná gumička, kterou poškozuje nejen samotné stírání, tím spíše zašpiněného skla, ale i čas. Gumičky lze ovšem seříznout tak, že budou opět perfektně hladké a po skle budou klouzat správně. Provést to prý lze minimálně dvakrát, někdy dokonce i třikrát. Na trhu je několik takových nástrojů a liší se zejména tím, jak složitě nebo jednoduše se používají. 

Samotné seříznutí gumičky stěrače není složité. Gumičku je předtím potřeba pouze důkladně očistit a navlhčit a pak jen nasadit řezačku na stěrač a sunout ji od jednoho kraje stěrače ke druhému. Ideální je ovšem dělat tuto operaci v teplotách kolem 20°C, aby nebyla gumička zmrzlá, takže v zimě bude lepší stěrače odmontovat a odnést domů.

Štítky:

31 názorů na “Začínají vám špatně stírat stěrače? Nové kupovat nemusíte, německý autoklub radí, že je lze opravit”

  1. Používejte tekute stěrače RainOff nebo podobný přípravek a stěrače nebudete muset při vyšších rychlostech vůbec používat a špína na oknech neulpí. Stěrače pak stírají úplně do sucha.

  2. I u některých plochých stěračů typu flat, kde je horní díl oddělený od spodního, lze vyměnit jen samotnou standardní gumičku a výměna gumičky nebo celého stěrače je určitě lepší volba než se pokoušet tu starou seřezávat. Ta koupená gumička by ale neměla mít horní plastové vodítko – s ním to do původního flat stěrače nejspíše ani nenasadíte a pokud ho z gumičky sejmete, tak horní zádržný břit bude velmi úzký a gumička v drážce nebude držet. Z vlastní zkušenosti doporučuji vyvarovat se koupě silikonové gumičky. Ta i přes své, v reklamách uváděné, „nesporné výhody“ má jednu docela zásadní nevýhodu – silikonová gumička vám po čase nenávratně zničí sklo protože z ní na skle ulpí nanovrstva mastného silikonového materiálu, které se už nezbavíte. Mě „zachránilo“ až poškozené sklo a jeho výměna.

  3. Chtěl jsem si stěrače vyměnit za nové, protože okno bylo při stírání neprůhledné. Místo toho jsem čelní sklo umyl octovou vodou a nové stěrače nejsou již potřeba.

  4. Mam dvě sady stěračů a kupuju vždy jen gumičky. Vidět z auta je nutnost a proto měním stěrače (Flat) vždy podle nutnosti.Lepší než dávat Škodovce za orig. sadu na auto skoro 700,-. Těch pár korun za gumičky mě nevadí. Přeju všem bezpečnou jízdu.

  5. stačí jednou za čas sejmout stěrače, řádně je vydrbat v teplé mýdlové vodě silonovým kartáčem a vydrží na věky :-)

  6. Mám Alfu Romeo 159, 16 let a 210tis. km, garážované tak z 30% a stále dobře stírající stěrače. Koupil jsem pro jistotu před osmi lety náhradní a ještě nepoužil. Ořezávátko není třeba. Holt asi ta pověstná italská kvalita…

  7. Zrovna tento renovátor se prodává jak v ČR, tak i na ebay a na aliexpress. Jelikož je tam vložena běžná čepel cca 60-70° vůči stěrači, tak je to ve výsledku trhá. Což napoví i negativní recenze na ebay a aliexpress. Aby to fungovalo, tak by čepel musela být ostrá alespoň na úrovni skalpelu svírat ke stěrači cca 30°. Je třeba si uvědomit, že břit na stěrač tlačí (podobné jako hoblík).

  8. Toto “ ořezávátko “ jsem si nechal poslat z Aliexpresu za pár korun . Seříznout to jde velice dobře. Když to potom vyzkoušíte, tak si jdete okamžitě koupit nové stěrače.
    / Ale moc si nepomůžete, stěrače stírají velice špatně a je jedno jestli jsou za 50 Kč nebo za 800 Kč. nepoznáte žádný rozdíl.

    1. Originální stěrače na O4 mají aktuálně 55tkm a 21 měsíců provozu. Stále nemám sebemenší potřebu je měnit. Zatím mi v minulosti žádná náhrada bohužel drahý originál na 100% nenahradila.

      1. Nebudete věřit, ale takové stěrače někdy vydrží víc, jak třeba Bosch. Myslete si co chcete, ale mám možnost porovnat oboje.

    1. Mám obří 650 mm a chtěl jsem vyměnit jen stěrací lištu. Když ale měli v Kaufecu celý stěrač za 60 kč tak jsem neváhal.

  9. Ta hračka se jmenuje renovátor stěračů / renovátor gumiček a dá se to i s dopravou koupit na nejmenovaném českém eshopu za 159 Kč.

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru