BMW_Sikora_Dealership-BMW_M-showroom- (4)

Za první čtvrtletí se prodalo o 3,2 % více aut než loni. Nárůst je ale jen tak na oko

Autor: Pavel Srp - Zdroj: ACEA - Foto: BMW - 23. 4. 2021


Poslední rok a pár týdnů k tomu je poměrně precedentní doba. Obchod stojí, služby také a projevuje se to i na prodeji aut. Obecně trh padá, ale někteří výrobci přesto hlásají úspěch. V prvním čtvrtletí roku 2021 prodej aut v Evropě vzrostl, ale jen tak na oko. Do srovnání totiž naplno zasahuje koronavirus.

Evropská asociace výrobců automobilů (ACEA) zveřejnila statistiky prodejů aut v Evropě za první čtvrtletí letošního roku. A čísla jsou to zajímavá, protože v lednu trh meziročně klesal o 24 %, v únoru klesl o 19,3 %, ale v březnu trh zázračně vyrostl o neuvěřitelných 87,3 %. V březnu 2021 si nový automobil koupilo 1 062 446 zákaz­níků. Onen růst je ale způsoben loňskou krizí, kdy právě březen byl měsícem celoevropských lockdownů a zavření veškerého života, průmyslu, ale i obchodu. Loňský březen hlásil propad o 55,1 %.

Celkově se za první čtvrtletí letošního roku dostalo k zákazníkům v Evropě (včetně Velké Británie) celkem 3 080 751 automobilů, což meziročně znamená drobný nárůst o 0,9 %. Pokud bychom z toho vyjmuli pouze státy EU, pak se prodalo 2 560 330 vozidel, což by byl nárůst o 3,2 %. V obou případech je nárůst ovšem způsoben pouze loňským výrazným propadem. Kompletní statistiky si můžete prohlédnout zde.

Nejvíce rostly země jako Itálie (+ 28,7 %), Francie (+ 21,1 %) a Švédsko (+ 37,1 %), naopak největší pokles hlásí Portugalsko (- 31,4 %), Slovensko (- 18,9 %), Španělsko (-14,9 %) a i Německo (- 6,4 %), které je největším evropským automobilovým trhem.

Trh s ojetinami začal po dlouhém poklesu opět růst

A jak jsou úspěšné jednotlivé automobilky? Nejvíce prodaných kusů hlásí Volkswagen, který zákazníkům předal celkem 331 355 nových aut (meziročně klesl o 6,1 %), na druhém místě je s 215 470 auty Peugeot (+15,7 %) a třetí značka Toyota, jež zákazníkům předala 183 069 aut (+ 6,6 %). Překvapením jsou další dvě místa, která zaujala prémiové automobilky BMW (4.) a Mercedes-Benz (5.). Škoda je až na 7. místě se 162 604 dodanými automobily a meziročním poklesem o 0,9 %.

Velký růst prodejů bude meziročně pokračovat určitě i v dubnu, protože v loňském roce se kvůli trvající pandemii trh propadl o 76,3 %, a v květnu, kdy klesl o 52,3 %. Ani tak to ale není ideální, protože automobilky pozastavují výrobu i letos. Není to ovšem primárně kvůli koronaviru, nýbrž kvůli nedostatku potřebných dílů.

Tabulka prodejů za první čtvrtletí 2021 podle výrobců

ZnačkaProdaných autSrovnání s 1Q/2020Tržní podíl
1. Volkswagen331 355–6,1 %10,7 %
2. Peugeot215 470+15,7 %7,0 %
3. Toyota183 069+6,6 %5,9 %
4. BMW182 401+4,5 %5,9 %
5. Mercedes-Benz180 928–10,1 %5,9 %
6. Renault170 612–7,4 %5,5 %
7. Škoda162 604–0,9 %5,3 %
8. Ford157 849–1,8 %5,1 %
9. Audi155 531–3,3 %5,0 %
10. Opel132 862–1,1 %4,3 %
11. Fiat128 993+5,8 %4,2 %
12. Citroën126 866+5,8 %4,1 %
13. Kia113 812+0,7 %3,7 %
14. Hyundai108 048–0,9 %3,6 %
15. Seat102 728–4,2 %3,3 %
16. Dacia88 913+6,9 %2,9 %
17. Volvo88 078+22,2 %2,9 %
18. Nissan77 289–11,4 %2,5 %
19. Mini44 166+4,1 %1,4 %
20. Land Rover36 763+3,0 %1,2 %
Celkem:3 080 751+0,9 %100 %
Štítky: , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru