Poslední rok a pár týdnů k tomu je poměrně precedentní doba. Obchod stojí, služby také a projevuje se to i na prodeji aut. Obecně trh padá, ale někteří výrobci přesto hlásají úspěch. V prvním čtvrtletí roku 2021 prodej aut v Evropě vzrostl, ale jen tak na oko. Do srovnání totiž naplno zasahuje koronavirus.
Evropská asociace výrobců automobilů (ACEA) zveřejnila statistiky prodejů aut v Evropě za první čtvrtletí letošního roku. A čísla jsou to zajímavá, protože v lednu trh meziročně klesal o 24 %, v únoru klesl o 19,3 %, ale v březnu trh zázračně vyrostl o neuvěřitelných 87,3 %. V březnu 2021 si nový automobil koupilo 1 062 446 zákazníků. Onen růst je ale způsoben loňskou krizí, kdy právě březen byl měsícem celoevropských lockdownů a zavření veškerého života, průmyslu, ale i obchodu. Loňský březen hlásil propad o 55,1 %.
Celkově se za první čtvrtletí letošního roku dostalo k zákazníkům v Evropě (včetně Velké Británie) celkem 3 080 751 automobilů, což meziročně znamená drobný nárůst o 0,9 %. Pokud bychom z toho vyjmuli pouze státy EU, pak se prodalo 2 560 330 vozidel, což by byl nárůst o 3,2 %. V obou případech je nárůst ovšem způsoben pouze loňským výrazným propadem. Kompletní statistiky si můžete prohlédnout zde.
Nejvíce rostly země jako Itálie (+ 28,7 %), Francie (+ 21,1 %) a Švédsko (+ 37,1 %), naopak největší pokles hlásí Portugalsko (- 31,4 %), Slovensko (- 18,9 %), Španělsko (-14,9 %) a i Německo (- 6,4 %), které je největším evropským automobilovým trhem.
A jak jsou úspěšné jednotlivé automobilky? Nejvíce prodaných kusů hlásí Volkswagen, který zákazníkům předal celkem 331 355 nových aut (meziročně klesl o 6,1 %), na druhém místě je s 215 470 auty Peugeot (+15,7 %) a třetí značka Toyota, jež zákazníkům předala 183 069 aut (+ 6,6 %). Překvapením jsou další dvě místa, která zaujala prémiové automobilky BMW (4.) a Mercedes-Benz (5.). Škoda je až na 7. místě se 162 604 dodanými automobily a meziročním poklesem o 0,9 %.
Velký růst prodejů bude meziročně pokračovat určitě i v dubnu, protože v loňském roce se kvůli trvající pandemii trh propadl o 76,3 %, a v květnu, kdy klesl o 52,3 %. Ani tak to ale není ideální, protože automobilky pozastavují výrobu i letos. Není to ovšem primárně kvůli koronaviru, nýbrž kvůli nedostatku potřebných dílů.
Tabulka prodejů za první čtvrtletí 2021 podle výrobců
Značka | Prodaných aut | Srovnání s 1Q/2020 | Tržní podíl |
---|---|---|---|
1. Volkswagen | 331 355 | –6,1 % | 10,7 % |
2. Peugeot | 215 470 | +15,7 % | 7,0 % |
3. Toyota | 183 069 | +6,6 % | 5,9 % |
4. BMW | 182 401 | +4,5 % | 5,9 % |
5. Mercedes-Benz | 180 928 | –10,1 % | 5,9 % |
6. Renault | 170 612 | –7,4 % | 5,5 % |
7. Škoda | 162 604 | –0,9 % | 5,3 % |
8. Ford | 157 849 | –1,8 % | 5,1 % |
9. Audi | 155 531 | –3,3 % | 5,0 % |
10. Opel | 132 862 | –1,1 % | 4,3 % |
11. Fiat | 128 993 | +5,8 % | 4,2 % |
12. Citroën | 126 866 | +5,8 % | 4,1 % |
13. Kia | 113 812 | +0,7 % | 3,7 % |
14. Hyundai | 108 048 | –0,9 % | 3,6 % |
15. Seat | 102 728 | –4,2 % | 3,3 % |
16. Dacia | 88 913 | +6,9 % | 2,9 % |
17. Volvo | 88 078 | +22,2 % | 2,9 % |
18. Nissan | 77 289 | –11,4 % | 2,5 % |
19. Mini | 44 166 | +4,1 % | 1,4 % |
20. Land Rover | 36 763 | +3,0 % | 1,2 % |
Celkem: | 3 080 751 | +0,9 % | 100 % |