Premiéra nové generace hatchbacku Škoda Fabia proběhla výhradně v digitálním formátu. Příprava takové akce vyžadovala zcela jiné postupy než obvykle. Nahlédněte do zákulisí příprav.
Dříve bylo standardem prezentovat novinky před publikem, ve kterém nechyběli známé osobnosti a zástupci médií. Premiéra čtvrté generace modelu Škoda Fabia ovšem byla jiná: z důvodu stále trvajících omezení kvůli nemoci Covid-19 se přesunula plně do digitální roviny. To přineslo určité výzvy, ale na druhou stranu i příležitosti.
„Na jedné straně se připravíte o kouzlo živé akce s přímým kontaktem se zástupci médií a dalšími zúčastněnými, na druhé straně máte podstatně více možností při produkci a postprodukci, tedy digitálním střihu filmu,“ popisuje zásadní rozdíl v pojetí premiéry Jens Katemann, vedoucí Komunikace Škoda Auto. Se svým týmem se tedy rozhodl připravit pro čtvrtou generaci modelu Fabia jedinečnou premiéru, která využila veškeré možnosti daného online formátu.
„Důležité bylo, abychom se nesnažili jen přenést koncept živé události do čistě digitální podoby. Od počátku jsme mysleli na filmový zážitek,“ říká vedoucí Komunikace produktu Škoda Auto Christian Heubner a podotýká, že tento přístup si vyžádal i fakt, že premiéra více než kdy předtím nesloužila jen jako informativní prezentace pro odbornou veřejnost, ale také jako první seznámení s vozem pro zákazníky a fanoušky značky Škoda. „Nejde jen o samotné předávání faktů a čísel, ale také o to, aby toto proběhlo zábavnou a přitom stále informativní formou,“ vysvětluje Heubner.
Diváci světové premiéry si tak mohli prohlédnout nový model Fabia nejen v prostředí Centra současného umění DOX v Praze, kde se premiéra odehrála, ale také v akci ještě coby maskovaný prototyp nebo během samotného zrodu designu vozu. Fabia se v centru DOX také představila v uměleckém duchu.
Designéři totiž při prezentaci využili umělecký směr zvaný tape art, tedy umění tvořené pomocí lepicích pásek. Z nich připravil tucet designérů Škoda Auto největší „exponát“ světové premiéry v Centru DOX: obraz vozu i jeho interiéru vytvořený na 18 metrů dlouhé a 2,5 metru vysoké stěně. Dvourozměrný obraz vznikl z tisíců metrů lepicích pásek různých barev, šířek a materiálů (včetně některých, které vůz skutečně využívá).
I vzhledem k těmto náročným přípravám se počet lidí zapojených do digitální světové premiéry nijak zásadně nelišil od tradičního formátu. Lišila se ale skladba a časové zapojení jednotlivých profesí. „Na přípravě se střídají různé profese. Místo personálu pro catering byl na místě například mnohem početnější filmový štáb,“ říká Martin Preusker, tiskový mluvčí zodpovědný za komunikaci modelu Škoda Fabia.
Podle něj také zabraly přípravy na místě a samotné natáčení méně času než přípravy na „živou“ světovou premiéru. „Ovšem s naším digitálním a virtuálním konceptem světové premiéry jsme věnovali mnohem více času a úsilí postprodukci získaných materiálů,“ vysvětluje Preusker. Díky tomu ovšem vznikla jedinečná premiéra, která bude inspirací pro další podobné akce Škoda Auto do budoucna.
https://www.youtube.com/watch?v=2oxGiSiA9Ok
Podobu premiéry ovlivnila anticovidová opatření
Příprava světové premiéry nové generace modelu Fabia byla silně ovlivněna stále probíhající pandemií nemoci Covid-19. Jak se s tím Škoda vypořádala, popisuje Christian Heubner.
Co bylo největší výzvou při přípravě premiéry nového modelu Škoda Fabia?
Největší potíž rozhodně spočívala v tom, že situace s pandemií byla nepředvídatelná. Od začátku jsme pracovali s hybridním konceptem, tedy s digitální světovou premiérou s hosty. V průběhu příprav jsme však museli změnit místo a nakonec to naplánovat úplně bez hostů, protože počty lidí nakažených koronavirem stále stoupaly.
Jak jste se při přípravách vyrovnávali s omezeními danými protiepidemickými opatřeními?
Světová premiéra vozu Škoda Enyaq iV v Praze loni v září a jízdy s kamuflovanými vozy v únoru 2021 v Zell am See nám umožnily získat určité zkušenosti a vytvořit udržitelný a fungující hygienický plán. Počet účastníků jsme omezili na minimum, aby docházelo k co nejmenšímu mezilidskému kontaktu. Dbali jsme na to, aby každý mohl zachovávat dvoumetrové rozestupy od ostatních. Všichni museli nosit respirátory FFP2. V místě konání jsme zajistili dostatečné větrání a zřídili jsme tam četné dezinfekční stanice.
Počítáte s tím, že budete formát digitální premiéry používat i v době postcovidové?
Samozřejmě. Vysoce kvalitní digitální formáty jsou už nyní nedílnou součástí našich komunikačních aktivit a bude tomu tak i v budoucnu. Chceme ale propojit to nejlepší z obou světů a dále optimalizovat oba typy akcí, jak ty s osobním setkáním, tak živé digitální formáty, aby to bylo pro naše zákazníky a pro značku Škoda co nejpřínosnější.