Velká Británie se připravuje na další velkou diskusi o tom, kdo a jak má platit za provoz silnic v době rozrůstající se elektromobility. Tamní vláda i kvůli tomu zvažuje zavedení poplatku za ujetou míli u elektromobilů. Záměr má nahradit výpadek příjmů ze spotřební daně z benzínu a nafty a počítá s částkou tři pence za každou ujetou míli. V přepočtu jde asi o 52 korun na každých 100 kilometrů. Novinka by doplnila povinný roční poplatek 195 liber, který majitelé elektromobilů ve Spojeném království už platí.
Podle dosud zveřejněných obrysů má poplatek dorazit v roce 2028. Předcházet mu bude ještě veřejná konzultace a následné legislativní schvalování. Britská vláda si od opatření slibuje, že na začátku příštího desetiletí to do rozpočtu přinese zhruba 1,8 miliardy liber ročně. Odhaduje se, že po britských silnicích už dnes jezdí přibližně 1,3 milionu elektromobilů, takže prostor pro výběr daně je tady velký.
Přečtěte si také:
Modelová situace ukazuje, co by to znamenalo pro běžného řidiče. Kdo ročně najede 8000 mil, tedy zhruba 12 875 kilometrů, zaplatil by celkem 435 liber. Z toho 240 liber by připadlo na poplatek za ujetou vzdálenost a 195 liber na každoroční sazbu (VED).
Technický detail výběru je zatím nejasný. Pracuje se s variantou, že řidiči by při placení ročního poplatku nahlásili plánovaný roční nájezd. Kdo tento nájezd překročí, rozdíl následně doplatí. Kdo naopak najede méně, má mít předplaceno do dalšího roku. Nejasné zůstává, jak se údaje budou ověřovat. Objevují se obavy, že stát sáhne k dálkovému odečtu dat, což vyvolává otázky ohledně soukromí.
Průmysl však bije na poplach. Tamní Sdružení výrobců a prodejců automobilů (The Society of Motor Manufacturers and Traders Ltd, SMMT) označilo návrh za „opatření ve zcela špatný čas“. Podle něj by mohl zbrzdit přechod k elektromobilitě a komplikovat plnění povinných cílů pro podíl bezemisních aut. Varovný tón zvolil i prezident automobilového klubu AA Edmund King, jenž vyzývá vládu k opatrnosti. Zástupci byznysu s elektromobilitou, například James Court z leasingové firmy Octopus Electric Vehicles, dodávají, že zavést poplatek by znamenalo zadusit trh v citlivé fázi růstu.
Vláda oponuje argumentem férovosti. Řidiči spalovacích aut podle ní už léta platí spotřební daň v ceně každého natankovaného litru paliva, tedy také fakticky platí za každou ujetou míli. Princip obdobné platby u elektromobilů tak považuje za spravedlivý. Otázkou zůstává, jak nastavit systém, který bude čitelný, přesný a nebude negativně motivovat řidiče k obcházení pravidel.
Platíte za autopojištění zbytečně moc?
Najděte nejlevnější nabídku během 2 minut a ušetřete až 4 500 Kč.
🔍 Porovnat ceny zdarmaNezávazné srovnání • Okamžitý výsledek




