litomysl_marktplatz

Z čtyřproudové bariéry městský bulvár? Litomyšl chce po otevření dálnice D35 změnit tvář centra města

Autor: Lukáš Dráha - Zdroj: Pardubický kraj, Správa a údržba silnic Pardubického kraje - Foto: Wikimedia Commons, Christof Halbe - Self-photographed, CC BY-SA 3.0, Link - 19. 11. 2025


Otevření dálnice D35 kolem Litomyšle nebude jen dopravní událostí. Pro samotné město i Pardubický kraj jde o začátek debaty o tom, jak naložit se stávající silnicí I/35. Právě o jejím dalším osudu jednali zástupci Pardubického kraje, Ředitelství silnic a dálnic, města Litomyšl, Správy a údržby silnic Pardubického kraje a další partneři z území.

Dnes projede Litomyšlí podle posledního sčítání z roku 2020 více než 21 tisíc aut denně. Silnice I/35 vede středem města a v praxi ho rozděluje na dvě části. S dokončením D35 by se ale situace měla výrazně změnit. Většina tranzitní dopravy se přesune na dálnici a přes Litomyšl už nepojede tolik kamionů a osobních aut jako dnes.

Hejtman Pardubického kraje Martin Netolický upozorňuje, že nejde jen o samotný průtah městem. Stávající I/35 má od Býště po Moravskou Třebovou zhruba 80 kilometrů a to je podle něj potřeba řešit jako celek, ne jen po jednotlivých úsecích. Kraj podle něj není připravený převzít tuto komunikaci do svého majetku bez toho, aby stát nejprve do silnice významně investoval a zároveň upravil rozpočtové určení daní tak, aby zohledňovalo i rozsah krajské silniční sítě.

Zároveň připomíná, že ani po otevření dálnice nebude možné průtah Litomyšlí prostě „odepsat“. Silnice má dál sloužit jako rezerva pro případ nehody nebo uzavírky na D35. I proto hejtman považuje za důležité, aby si komunikace udržela parametry silnice I. třídy, i když už přes město nepovede tolik tranzitní dopravy jako dnes.

Silnice zničené stavbou D35 se opravují. A stojí to méně, než se čekalo

Litomyšl chce zklidnit dopravu a přiblížit silnici lidem

Pro vedení města je otázka podoby průtahu jedním z hlavních témat. Starosta Litomyšle Daniel Brýdl říká, že cílem je vrátit hlavní tah do života města a zbavit ho charakteru rušné dopravní tepny, která je pro chodce a obyvatele spíš bariérou než prostorem k životu.

Po zprovoznění D35 považuje město čtyři jízdní pruhy na průtahu za zbytečné. Radnice by je ráda využila jinak. Uvažuje se o vzniku podélných parkovacích míst, přidání zeleně a v delším horizontu i o zřízení cyklopruhů v některých úsecích. Na tato řešení už vznikly studie a návrhy. Počítaly ale s tím, že se z I/35 stane silnice II. třídy.

Pokud však komunikace zůstane v kategorii silnic I. třídy, bude muset město své plány upravit. Bude to znamenat nová jednání s ŘSD i s krajem a revizi dosavadních návrhů. Podle starosty lze čekat, že se přípravy protáhnou více, než město původně doufalo, zároveň ale zdůrazňuje, že je potřeba vycházet z reálných možností a omezení, která plynou právě z klasifikace silnice.

Přetížená ulice T. G. Masaryka čeká na obnovu

Změny se však netýkají jen samotného hlavního průtahu. Velkou roli v dopravním systému města hraje také paralelní komunikace v ulici T. G. Masaryka. Jde o krajskou silnici, která vede kolem dvou krajských středních škol a městské sportovní haly.

Stavba obchvatu Litomyšle začala. Bude to důležitá alternativa pro přetíženou dálnici D1

Ulice dnes slouží jako alternativní trasa k často ucpanému průtahu městem. Podle náměstka hejtmana pro dopravu Ladislava Valtra je komunikace na své parametry nadužívaná a přetížená, což se výrazně podepisuje na jejím technickém stavu a rychlejším opotřebení.

Kraj se proto s městem dohodl, že se připraví její obnova, a to i s finanční spoluúčastí Litomyšle. Silnice v ulici T. G. Masaryka zatím zůstane v majetku kraje, město se však bude podílet na jejím zlepšení. Cílem je, aby se komunikace stala bezpečnější pro místní obyvatele, studenty i návštěvníky sportovní haly a zároveň lépe zvládala zátěž, kterou dnes nese.

Investice do křižovatky u autobusového nádraží

Jedním z míst, která budou vyžadovat zásah státu, je také světelná křižovatka u autobusového nádraží. Ta je celá umístěná na mostní konstrukci a podle současných závěrů bude muset do její opravy a úprav investovat Ředitelství silnic a dálnic.

I to je připomínka, že konečná podoba dopravy v Litomyšli nebude výsledkem jednoho rozhodnutí, ale souboru kroků, na kterých se budou muset shodnout město, kraj i stát. Jisté už dnes je, že s otevřením D35 se role stávající I/35 výrazně změní. Z tranzitní tepny by se měla postupně stát spíše městská ulice, která nebude město dělit, ale umožní v něm žít pohodlněji a bezpečněji. Jak rychle a v jakém rozsahu se to podaří, ukážou následující roky.

🚗 Nové autopojištění za 2 minuty

Vyplňte pár údajů a hned uvidíte nejvýhodnější nabídky na trhu.

⚡ Spočítat pojištění

Bez registrace • Okamžitý výsledek

Štítky: , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru