Kruhové objezdy se po Česku v posledních letech výrazně rozšířily. Jejich přínos je jak v bezpečnosti, tak také ve zlepšování plynulosti dopravy. Úplně nejbezpečnější pak jsou takzvané vyvýšené kruhové objezdy, které si ale dle průzkumu Češi moc neoblíbili.
Za posledních 13 let se na kruhových objezdech stalo 14 517 nehod. Většina jich ale naštěstí končí bez zranění, a to až 73 %, což z kruhových objezdů dělá bezpečnější prvek oproti běžným křižovatkám, kde to je jen 65 %. „Můžeme oprávněně předpokládat, že pokud by se na českých silnicích nestavěly kruhové objezdy, neubylo by těžkých zranění, ke kterým dochází na klasických křižovatkách. Potvrzuje se, že kruhové objezdy mohou výrazně zlepšit bezpečnost na silnicích a snižují riziko závažných následků nehod,“ vysvětluje Petr Jedlička, vedoucí oddělení pojistné matematiky a analýz České kanceláře pojistitelů. „Jednou z největších výhod kruhových objezdů je fakt, že řidiči musí před nájezdem zpomalit, čímž se s větší pravděpodobností vyhnou jedné z nejčastějších příčin nehod na křižovatkách, kterou je nedání přednosti v jízdě,“ doplňuje Jedlička.
Nehody hlavně o víkendu v noci
Co do bezpečnosti jsou na tom ještě lépe takzvané vyvýšené kruhové objezdy, tedy takové, kde je vnitřní prostor kruhového objezdu vyšší než silnice křižovatky. Podle aktuálního průzkumu České asociace pojišťoven (ČAP) se s vyvýšeným typem kruhového objedu setkalo již 39 % řidičů. Nemají je ale příliš v lásce a oproti těm tradičním je preferuje pouze 8 % z nich. Výrazně více vyhovují mladým lidem do 24 let, kteří je upřednostňují v 16 %. Vyhovuje jim, že je přiměje zpomalit, což vede k věští plynulosti provozu a větší kontrole rychlosti v křižovatce.
Podle ČAP jsou tak mezi řidič klasické kruháče o něco oblíbenější. Důvodem je zde podle průzkumu lepší viditelnost skrze objezd, což dle názoru respondentů a pomáhá bezpečněji tak vyhodnotit situaci. Kruhové objezdy mají ale také svá specifická rizika. Nehodovost stoupá během víkendů, a to zejména ve tři hodiny ráno, kdy podíl nehod činí až 16 %. „Tento fenomén se nazývá „diskocrash“ a popisuje situaci, kdy se mladí lidé vrací z nočních akcí. Tito řidiči jsou často pod vlivem návykových látek a celková nepozornost způsobuje vyšší nehodovost. Ukazují to i data, podle nichž až 23 % nehod na kruhových objezdech ve tři hodiny v noci způsobují mladí řidiči do 24 let,“ popisuje Vladimír Krejzar, ředitel Úseku likvidace pojistných událostí České kanceláře pojistitelů.
Ano, vytváří se špunt, protože vozidla na frekventované příjezdové cestě nenechávají rozestupy, jedou přilepená, auto na auto, kruhové objezdy jsou malé a pokud je na dalším připojení váhavý řidič, má zleva neustále vozidlo a nikdy do kruhového objezdu nevejde, klidně 30, 50 automobilů a stále stojí 😟.
Kruhový objezd téměř nikdy nezlepší plynulost. Když je provoz malý, není „kruháč“ potřeba. Když je provoz velký, už funguje jako špunt…o bezpečnosti by diskutovat šlo.
Souhlas, když jedou z jedné strany desítky aut, z dalších nájezdů se sotva někdo připojí. Nebyl bych proti zavést I NA KRUHÁČÍCH princip zipu – tedy ne přednost zprava (těch najíždějících), ale opravdu STŘÍDAVÉ zařazování.
Taky by měl být samozřejmostí poloměr vozovky i poloměr prostředku tak velký, aby nešlo projet kruháč „rovně“ nějakou vysokou rychlostí, čehož už jsem byl taky mnohokrát svědkem.
Proč by kruhový objezd byl pomalejší? Auta se zařazují plynule, v cizině bývají i na hlavních silnicích,a vše funguje.
To je nesmysl. Snad by šlo diskutovat o provedení toho kterého konkrétního kruháče, ale špunt? Zkuste si tam představit křižovatku běžného typu a máte ten váš špunt.