Místnost, v níž se cizelují detaily budoucích modelů značky Ford, působí na první pohled poněkud nepatřičně. Velké bílé zdi tvoří třístěnný box, na jehož stěny a strop je promítán obraz z projektorů. Uprostřed je maketa automobilového interiéru.
Jakmile se však člověk posadí do sedadla řidiče a nasadí si 3D brýle se zabudovanými detektory pohybu, stěny se okamžitě promění v extrémně realistický virtuální svět.
Technologie nazvaná „3-D CAVE“ změnila způsob, jímž Ford navrhuje a optimalizuje automobily. Namísto nákladné výroby reálných prototypů Ford testuje tisíce detailů nového designu virtuálně. Takto lze zkoumat nejrůznějších aspekty od velikosti a umístění držáku nápojů až po výhled dozadu.
„Můžeme sestavit auto v digitálním světě a poté do něj nasednout a vyzkoušet ho,“ říká Michael Wolf, vedoucí technik virtuální reality ve Ford of Europe. „Při realizaci designových návrhů stále spoléháme na znalosti a představivost našich prototypářů, ale nyní mají k dispozici mnohem vyspělejší nástroje.“
CAVE poskytuje animované vnější prostředí s chodci a cyklisty, ve kterém lze testovat například výhled z vozu. Umožňuje také porovnávat několik různých variant interiéru, a to včetně interiérů konkurenčních modelů. Vedle třístěnných sestav CAVE v německém Kolíně nad Rýnem a americkém Dearbornu provozuje Ford také několik jednodušších systémů s jednou projekční stěnou.
V systému CAVE optimalizovali konstruktéři Fordu nejen inovativní dveře modelu B-MAX s integrovanými středovými sloupky karoserie, ale také výhled šikmo vzad v městském provozu nebo řešení stěračů, které se pohybují proti sobě.
Při vývoji Fordu Focus pomohl systém CAVE doladit účinnost předních stěračů, optimalizovat tvar opěradel předních sedadel z hlediska prostornosti pro cestující vzadu nebo minimalizovat odrazy palubních přístrojů a displejů v oknech.
Pro ty situace, kdy je zapotřebí fyzicky existujících dílů, používá Ford technologii 3D tisku. Ta spočívá v postupném nanášení tisíců velmi tenkých vrstviček materiálu a umožňuje vyrábět i velmi složité tvary. Předměty „vytištěné“ 3D tiskárnou mohou být velké až 700 mm a obsahovat tři různé druhy pryskyřice s rozdílnou tvrdostí.
Ford takto vyráběl mimo jiné prototypy dveřních klik a sedadel pro B-MAX nebo vnitřní obložení předních sloupků a dorazy zadní výklopné stěny pro novou Kugu. Nyní společnost zkoumá potenciál 3D tisku pro velkosériovou výrobu dílů.
„Pomocí 3D tisku můžeme vyrábět všechny druhy složitých tvarů a prototypových dílů, které by dříve vyžadovaly mnoho hodin ruční práce a obrábění,“ řekl Sandro Piroddi, vedoucí střediska Rapid Technology ve Ford of Europe. „Do budoucna má tato technologie pro Ford nesmírný potenciál v sériové výrobě.“
Tisková zpráva/-PS-