Nejvyšší výkon mají auta ve vysokých otáčkách, často i pár set otáček pod omezovačem. V tu chvíli motor nejen často dobře zní, ale hlavně auto nejlépe jede. Pokud ale motor k červenému poli budete vytáčet příliš často, může to způsobit vážné problémy.
Při vysokých otáčkách blízko omezovači otáček se všechny pohyblivé díly v motoru pohybují opravdu velkou rychlostí. Dokážete si představit, jak rychlé je 6 tisíc otočení za minutu? To je sto otoček každou sekundu, tedy jedna každou setinu sekundy.
To ale neznamená, že by snad vysoké otáčky dělaly motoru v každém případě špatně. Je ale potřeba nechat motor důkladně prohřát na provozní teplotu (ideálně ale i převodovku, která se zahřívá výrazně déle než motor) a teprve pak ho začít vytáčet. Studený olej se totiž nemusí správně dostat do všech míst v motoru a to by mohlo způsobit problémy.
Když už začnete motor vytáčet k červenému poli, je potřeba myslet na to, že v tu chvíli budou všechny pohyblivé mechanické díly pod opravdu vysokou zátěží. Díky tomu výrazně vzroste i teplota kapalin a dalších součástí pohonného ústrojí. Se vzrůstající teplotou oleje se také může stát. že jeho mazací vlastnosti a schopnosti klesají. V opravdu vysokých teplotách už nemusí olej vnitřnosti motoru mazat správně a mohlo by hrozilo jeho zadření. Pro vysokootáčkové motory se používají speciální oleje, jejichž mazací vlastnosti se zachovávají i v opravdu vysokých teplotách.
Pokud navíc není motor nebo chladicí systém vozidla v pořádku, mohla by se začít přehřívat i chladicí kapalina. Ta by pak mohla z expanzní nádobky v motorovém prostoru i vytékat.
Prohnat motor ano, ale neznamená to, že budu točit motor
do červeného pole. Někdo to zde asi špatně chápe. Jinak se zapomnělo na zbytečné vyřazování z D na N nebo do konce na P při stání na semaforu. Tohle dělá taky zřejmě dost lidí. A abych nezapomněl, při stání na zvedáku by měla být převodovka v poloze N. Potom po spuštění zpět na kola dochází k poškození stejně jako kdyby člověk nechal stát auto z kopce nebo do kopce s pákou v poloze P. O tom, že by měl člověk měnit min. po 60-ti tisících km olej asi psát nemusím.
Než příště něco napíšeš tak si promluv s odborníky v oboru. Samozřejmě že používat motor ve vysokých otáčkách má své zápory,spotřeba paliva a oleje bude větší . Budete li používat kvalitní paliva a oleje nic motoru nehrozí a dokonce rozvodový řemen je méně namáhány.
Naivně si myslím,že se dozvím něco nového,ale takové články bych mohl psát sám, ale musel bych se hodně stydět.
Honda civic
1.6,vti 118kw, omezovač 8250ot/min,to je orchestr,hřích netočit.
Už jsem si tak nějak pomalu začal zvykat na ty vaše články plné výkalů a krávoviny, ale tohle už je poslední kapka, smazal jsem vás z RSS čtečky a zablokoval web. Tohle se prostě nedá číst.
👍
Svou Toyotu corollu 1.8 165Kw/224 koníků vytáčím do červeného pole pravidelně a rád,protože ta nezbedná holka si o to přímo říká a ten jadrný zvuk při osmitisících otáčkách je koncert nejen pro mé uši.Momentálně 283 000Km a motor je stále v plné síle.
Jak jsi tam dostal 165kw, máš kompresor neb nějaky tuningy? Já tam mam jen 141kw :(
Řekl bych že honda čtyřvalec bez turba to přimo vyžaduje, si hovět ve vysokych otačkach ,samozřejmě po zahřati
Italská údržba musí bejt.. Honda acco K24, 7600limit a má to tam rád…
Kristova noho to je zase prázdný blábol, to je psané pro Jedličkárnu? Zítra článek o tom jak si mám mýt nohy, abych je neměl špinavé.
To je vůl ten Radim Plachý co? Asi nějakej milenián nebo generace X. Takový by neměli anio dostat řidičák.
Motor se musí občas protáhnout,jinak hrozí zakarbonování,a snížení výkonu.Nevytáčím často,mám uši.Vím co auto potřebuje,na závodníka si nehraju.
Že ty seš ten blbec z Teplic??
To je zase super rada. Co to je často ? Pokud motor sem tam nevytočite tak třeba u turba s natáčením lopatek hrozí, že vám pak nepůjdou do krajní polohy a turbo nebude pracovat na 100 %.
Podtáčíte svůj motor v souladu s našeptávačem řazení, problém přijde mnohem dříve. Vysoké tlaky na části motoru, dynamické kmity na dvouhmotovém setrvačníku, vysoký moment na spojce zajístí mnohem dřívější návštěvu servisu než vytáčení k omezovači.
Souhlas. Točit motor až k zásahu omezovače zkrátí životnost motoru – u moderních ale stále na násobek životnosti Š120. Omezovač má za úkol, aby motor nezahynul.
„Rádce“ řazení může za vhodných okolností zkrátit životnost motoru hodně pod onu Š120, nedožije ani konec záruky. Z motoru díky němu nevyjde „metrák“ CO2, ale za výrobu nového funkčního celku se téhož plynu uvolní „tuna“. I životní prostředí se musí šetřit za každou cenu.
Oturbený litr v SUV bude asi běhat v kritické zátěži neustále
Hm ovšem litry se do SUV nedávají.
Škodovácká SUV s 1.0 tsi, to je Vám málo?
:-) Trefné