dalnice-kolona-aut-predjizdeni

Vypínáte v autě hlídání jízdních pruhů? Pak podle německého autoklubu nechápete jeho potenciál

Autor: Radim Plachý - Zdroj: ADAC - Foto: Radim Plachý - 16. 7. 2024


Německý autoklub si vzal na paškál jeden z nejběžnějších asistentů, tedy hlídání jízdního pruhu. Přiznal, že některé nefungují ještě úplně dobře, ale zároveň podotkl, že jde o velmi důležitý bezpečnostní prvek.

Systém udržování jízdy v pruzích je od letoška povinný pro všechna nově vyrobená vozidla. Faktem ovšem je, že jej výrobci používají už hezkou řádku let. Ostatně, jak upozorňuje německý autoklub ADAC, jde o velmi dobrého pomocníka, který může zabránit řadě vážných nehod. Podle autoklubu je opuštění jízdního pruhu příčinou až 40 % nehod, které ve statistikách zaznamenal. Řidiči jsou bohužel velmi nepozorní, často i na rovné silnici. A problém jsou i nekvalitní krajnice. Jakmile na ně řidič najede, stáhne ho to mimo silnici.

Autoklub ale jedním dechem dodal, že je pravdou, že ne ve všech modelech aut funguje hlídání jízdního pruhu dobře. Záleží na jeho nastavení a naladění, respektive na funkčnosti kamer, čidel a senzorů. A ta může být ovlivněna řadou faktorů, třeba i špatným počasím. Autoklub proto apeluje na výrobce, aby se snažili tento systém, ale i všechny ostatní co možná nejvíce zdokonalit a eliminovat tak možné chyby řidičů. Zároveň autoklub upozornil na to, že v některých autech je systém velmi horlivý, dokonce může řidiče pomocí korekce směru až přetlačovat. Proto by měly automobilky podle autoklubu systém co nejlépe optimalizovat tak, aby bylo dosaženo co největší bezpečnosti v provozu.

Výzkum ukázal, že za špatných povětrnostních podmínek by se řidiči neměli moc spoléhat na bezpečnostní asistenty

Jenomže všechny systémy mohou být sebelepší, ale problém jsou řidiči, kteří je před jízdou vypínají. Známe to i my, často je první systém, který vypneme stop-start, následovaný upozorňováním na překročení rychlost. Řada motoristů ale vypíná právě i hlídání jízdního pruhu, protože se s ním nechce přetahovat. Tací, tedy nejspíš většina z nás, jdou ale podle autoklubu sami proti sobě. ADAC tvrdí, že je nesmírně důležité, aby se bezpečnostní systémy vždy po nastartování aktivovaly. Dnes už by podle něj nemělo být možné systém deaktivovat jednou tak, aby zůstal vypnutý napořád. A navíc si v ADAC myslí, že ti řidiči, kteří bezpečnostní systémy před jízdou vypínají, nepochopili jejich potenciál a jejich fungování. Důvodem může být i jejich rušivé vnímání. To už je ale na straně automobilek, aby systémy vyladily ideálně k dokonalosti a zákazníky naučily, že jejich používání je správné a důležité k udržení bezpečnosti na silnicích.


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , , ,

23 názorů na “Vypínáte v autě hlídání jízdních pruhů? Pak podle německého autoklubu nechápete jeho potenciál”

  1. Nesmysle…..start-stopem si kurvíte baterii, hlídač pruhů vás tahá kam nechcete a slavné ABS vás klidně dokáže zabít – podstatné je chápat fysikální zákony a umět řídit, ne jen točit volantem.
    3,14 čovin milion, aby hlídaly nemožná paka, ale schopnost řídit vůz se v autoškolách už skoro neučí.

  2. Oldřich Vašíče

    Nevypínám. I když občas bojuji. Na dálnicích a pod. o něm vím, jen když je rekonstrukce a jede se přes pruhy. Problém je na úzkých silnicích, kdy mi radí, abych jel málem v protisměru. :)
    Ale naštěstí to má Škodovka celkem slušně nastaveno a občasný souboj beru jako masáž proti zatuhnutí svalstva na rukou. :)
    Asistenta dodržování rychlosti beru jako podstatně větší zlo. Při jeho nespolehlivosti, vyloženě jako ohrožení života. Naštěstí to zatím moje auto nemá, ale bohatě stačí umělé omezení výkonu. Při předjíždění to byla zážitek na celý život, když vedle předjíždějícího auta to přestalo zrychlovat a nebylo se kam vrátit.
    Nejvíce mě ale zaráží, že EU nařizuje všechny možné asistenty na každou kravinu, ale nařídit jednotné rozhraní pro připojení telefonu a vybavit každé auto bluotooth hands-free systémem, to ne. Přitom znám spoustu lidí, kteří nemají auto, ale neznám nikoho, kdo má auto a nemá telefon! (Ale to by pak např. VW nemohl nabízet jako příplatek a uvádět v katalogu levnější ceny. ;) )

  3. Výslovně nebezpečný asistent,který vám sahá do řízení i na silnicích kde pruhy nejsou žádné a snaží se vás nacpat do protisměru,kde bohužel jezdí auta.Vypínám.

  4. Používám pouze upozornění na vyjetí z pruhu, u Renaultu se zapíná až od 70 Km/h, čili ve městech OK a mimo pouze lehce zavibruje volantem.
    Asistent pro udržení se v pruhu mám stále vypnutý, jednou jsem ho vyzkoušel a stejně jako většina diskutujících považuji tuto funkci za nebezpečnou.

  5. Asistent jízdních pruhů je dobrý na dálnicích a rychlostních silnicích. V mém novém autě sice občas funguje i na 1. a 2. tříd, pokud rozezná okraje vozovky (ani tam nemusí být bílé čáry) , ale na těchto kolikrát úzkých a klikatých silničkách je to peklo, neustále Vás nutí jet od kraje a ve chvíli když proti Vám jede auto aby se potřebujete vyhnout, je velmi nepříjemné když Vám to cuká volantem.
    Co mi vadí ale daleko více je povinné hledání rychlosti. kdy i při překročení o1km/h to začne pípat, přitom to je „tachometrová“ rychlost, skutečná bývá o cca 3-4km/h nižší. Proto mám ve svých navigacích nastavenou toleranci.. A nejhorší na tom je to, že systém v mém autě nepozná ukončení platnosti omezení křižovatkou, takže mě klidně nechá jet dalších x- km sníženou rychlostí… A to že nepozná dodatkové tabulky kdy je rychlost omezena např jen na pracovní dny v době vyučování, je už jen detail… Přitom Waze, Mapy.cz a pod tyto problémy nemají…

  6. Mám to v jednom autě a je to zbytečná funkce. Má to varovat s předstihem a já se dozvím, že jsem přejel pruh, až když jsem kolem v pangejtu.

  7. Já ten potenciál viděl. Díky tomuto výmyslu jse málem přejel cyklistu, když jsem chtěl rychle uhnout ve chvíli, kdy se objevil za náklaďákem, který ani nebliknul, natož aby ho objel v dostatečné vzdálenosti. Cuknul jsem volantem a ta blbost mě okamžitě tlačila zpět. Od té doby to vypínám.

  8. Já mám zodpovědnost za řízení auta a nikdy si dobrovolně nekoupím auto, které mi zasahuje do řízení. Kdyby takhle uvažovali všichni a nikdo si nové auto nekoupil, výrobci aut by museli lobbovat u politiků, kteří tyhle pičoviny nařizují, aby tuhle povinnost zrušili, a těm by nezbylo nic jiného než ustoupit.

  9. Také vypínám, přestože zásadně neruší, někdy, když se otáčím dozadu nebo
    hrabu pod palubkou či v navigaci i pomohla zkorigovat směr, ale často brání
    v plynulém projetí zatáčky. Naštěstí v Toyotě jde vypnout snadno tlačítkem na volantu. Chtěl jsem jen pro zajímavost zkusit i „autonomní jízdu“ ale nemám trpělivost studovat v manuálu, jak to nastavit, stejně jako u ostatních asistentů.
    Nehledě k tomu , že bez brýlí na palubce prakticky nic nepřečtu a to se špatně něco nastavuje. Za mě tedy pro někoho dobrá hračka ,ale pro většinu řidičů obtěžující záležitost, která spíše odvádí pozornost od řízení.

  10. Tento systém se naprosto nehodí na české poničené silnice. Každou chvíli se to pokouší člověka někde zabít a tahat do protisměru, nebo do škarpy. Vypínám .. fakt to nefunguje.

  11. Tento asistent by mel byt zakazany a ne povinny. Takove asistenty davaji jen falesnou jistotu lidem, kteri za volant nepatri. Jezdim ted pujcenym dvacet let starym autem a takovou pohodu v aute jsem uz dlouho nezazil, jen nastartuji a frcim, zadne otravne nesmysly.

  12. Vypínám, vzhledem k tomu, že se mě to pokusilo už několikrát zabít. Mám H i30 staré 6 měsíců. V minulé verzi kterou jsem měl od r. 2018 tak tam to fungovalo super, sice jen na dálni, ale tam to fakt fungovalo. V této posledni verzi je to i na dálnici naprosto nepoužitelné. Lítá to v pruhu od hrany k hraně a už se mi stalo, že mě to přetáhlo do jiného pruhu. Šílenost.

  13. No vzhledem k faktu, že se mě ta věc pokusila už několikrát zabít, je její vypnutí základním úkonem k bezpečné jízdě.

  14. Václav Pavlík

    Jezdím 140km do práce Příbram – Klatovy po silnicích II. a III. tříd. Asistent pruhů je naprosto nepoužitelný, buď čáry nejsou, nebo jsou zašlé, ale hlavně jsou ty silnice extrémně úzké a kamiony (je jich tam dost) se v podstatě do pruhu nevejdou, musím jet nadoraz po mini-krajnici, abych se takovým autům vyhnul. Ne každý jezdí po dálnici dle nejnovějších stavebních norem…
    PS. předjížděni s asistentem je taky radost, zejména když se napřed bezpečně chcete podívat zda je v protisměru volno, najedete si k prostředku a asistent vás začne cukat zpátky s tím že jste moc uprostřed

  15. vypínám. o přetahování se o řízení s asistentem, když třeba jedete v zúžení a neví čeho se chytit , fakt nestojim. to je o hubu….

  16. V zimě ve vyjetých kolejích je to o sebevraždu…auto nevidí pruhy a chyta se vyjetých kolejí….vypínám

  17. System pro drzeni se uprostred pruhu vam znesnadnuje vyhybat se vymolum a kanalum na nasich rozflakanych ulicich, clovek se s tim musi furt prat, a na dalnici kdyz tam byla mistni zlutymi pruhy uprava tak me system tahal v osmdesatikilometrovy rychlosti primo do betonove zabrany. Ihned pote jsem jej navzdy vypnul – dekuji, tuto ovadinu pouzivat nechci. Pouzivani hlidace drzeni se v pruhu je totiz o zivot ! Mam Skodu Karoq mimochodem, otestovano na ni. A jeste neco – ridic, co se neumi udrzet v pruhu sam nema za volantem co delat ! Howgh !

    1. S tou zábranou a žlutými pruhy se mi to stalo taky, při změně pruhů kdy byl provoz svedený na druhou stranu dálnice mě asistent málem poslal do betonu protože to nepobral.. vypínám.

  18. Potencial asistentů(všech) pochopím přesně v tom okamžiku, kdy tvůrce asistenta bude zodpovědný za jeho provoz-chování. Jinak je to znervoznujici prvek, který maří ostražitost šoférů, zasahuje jim do řízení a znervozňuje stejně, jako když spolujezdec „kibicuje“ do řízení, případně šlape na pedály nebo lomcuje volantem. Zatím je za provoz vozidla plně odpovědný řidič a proto by měl mít automobil plně pod kontrolou. Asistenty by si měl případně podle potřeby zapínat, kdy to činí vědomě a opět na svou zodpovědnost. I v letadle si pilot spustí autopilota až v okamžiku, kdy to vyhodnotí jako přínosné.

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru