Zima je před námi, teploty začínají opět klesat k nule i pod ni a začínají tak těžké časy pro autobaterie. Ty totiž v zimě často nemají dostatek energie k tomu, aby roztočily startér. V takové chvíli je jedním z možných a nejrychlejších řešení nastartování s použitím startovacích kabelů. A jak je správně zapojit? S tím vám teď poradíme.
Nejsou ale startovací kabely jako startovací kabely. Rozhodně byste neměli na čerpací stanici nebo v hobbymarketu či supermarketu koupit ty nejlevnější, ty nemusejí být schopny přenést ten správný startovací proud a zejména pokud máte v autě velkou autobaterii, nemusí to stačit. Je to jedna z věcí, kde se také nevyplácí šetřit za každou cenu.
Startovací kabely mají vždy dvě barvy – jeden kabel bývá červený, druhý černý. Důvod je jednoduchý. Jak je připojíte, je na vás, ale zpravidla se červený kabel používá pro kladný pól (+) a černý pro záporný pól (-), čistě ale kvůli orientaci. Kabely se od sebe nijak neliší.
Pokud už máte připravené kabely a otevřené kapoty u obou aut, je potřeba ještě zkontrolovat několik drobností. Důležité je, aby oba dopravní prostředky pracovaly se stejným napětím (u aut je to 12V), takže není možné startovat auto z náklaďáku anebo motorku autem. Hrozil by zkrat, požár, v nejhorším případě pak dokonce třeba i výbuch. Důležité také je, aby obě baterie byly nepoškozené.
Někdy nemusí být vůbec jednoduché autobaterii najít. Zpravidla se nachází v motorovém prostoru, ale někdy může být pod čelním sklem nebo dokonce pod zadními sedačkami, případně pod podlahou v kufru nebo v boku v kufru. Některé automobily (zpravidla BMW) mají ale v motorovém prostoru speciální kolíky „+“ a „-„, na které je možné kabely také připojit a není potřeba baterii hledat.
Pokud je vše v pořádku a umístění baterie již znáte, můžete přistoupit k tomu, že obě vozidla startovacími kabely propojíte. Je však potřeba následovat správný postup zapojování.
- Vezměte si červený kabel a připojte ho ke kladnému pólu vybité baterie. Je označem červeně a je u něj vždy symbol „+“
- Připojte druhý konec červeného kabelu k automobilu, ze kterého budete startovat
- Vezměte černý kabel a připojte jej na záporný pól (-) autobaterie pomocného automobilu
- Druhý konec černého kabelu nepřipojujte na vybitou baterii, ale do motorového prostoru na kostru (kovový výstupek v blatníku a podobně). Důvodem je fakt, že v takovém případě nebude proud procházet celou elektroinstalací auta a ztrácet se.
U automobilu s vybitou baterií vypněte veškeré elektrické spotřebiče (světlomety, vyhřívání oken, sedadel, klimatizaci a podobně), aby zbytečně neubíraly energii. Po připojení je dobré ideálně chvíli počkat, aby se vybitá baterie oživila. Někdy to není potřeba vůbec, jindy to ale bude třeba i několik minut.
Pokud se vám povede automobil s vybitou baterií nastartovat, odpojujte startovací v opačném směru, ve kterém jste je připojovali.