Vsadíme se, že právě tento přestupek jste alespoň jednou udělali také. Řeč je o průjezdu semaforu na žluté (oranžové) světlo. Víte ale, že je to stejně nebezpečný přestupek, jako kdybyste jeli na červenou? Existují ovšem výjimky.
Nejprve si připomeňme, co ke žlutému světlu říká zákon. „Signál se žlutým světlem „Pozor!“ pro řidiče znamená povinnost zastavit vozidlo před dopravní značkou „Příčná čára souvislá“, „Příčná čára souvislá se symbolem Dej přednost v jízdě!“ a „Příčná čára souvislá s nápisem STOP“, a kde taková dopravní značka není, před světelným signalizačním zařízením.“ To znamená, že pokud se vám na semaforu při příjezdu rozsvítí žluté světlo, musíte zastavit. Žádné pokusy o průjezd stylem „to bylo ještě zelené“ nejsou správné.
A ta výjimka? „Signál se žlutým světlem „Pozor!“ znamená povinnost zastavit vozidlo. Platí však výjimka, že pokud je vozidlo při rozsvícení tohoto signálu již tak blízko, že by řidič nemohl vozidlo bezpečně zastavit, smí pokračovat v jízdě,“ vysvětluje ministerstvo dopravy. To znamená, že pokud jste už u semaforu, za vámi další auta a vám skočí žlutá, můžete křižovatkou projet. Platí to však pouze ve chvíli, kdy by prudké brzdění mohlo vyústit v nehodu, nebo byste zůstali stát v křižovatce. „Konkrétní jednání řidiče posuzují policisté individuálně na místě. Vždy záleží na vyhodnocení, jestli dotyčný úmyslně přidal rychlost tak, aby stihl před rozsvícením červené křižovatku projet nebo byl tak blízko křižovatce, že žlutý signál konstantní rychlostí projel,“ doplňuje ministerstvo dopravy.
Tři barvy na semaforech možná budou minulostí. A mohou za to autonomní auta
A jak se to má se sankcemi? Zjednodušeně řečeno velmi přísně. Ještě před novelou bodového systému byste ušetřili, protože dříve byla pokuta na místě do 2500 Kč a pět bodů k tomu. Ovšem po novele už si musíte připravit částku mezi 4500 Kč a 5500 Kč a přijdete o šest bodů. „Při opakovaném projetí křižovatky na červenou nebo žlutou pak hrozilo 4 000 – 7 500 Kč a zákaz činnosti od 1 do 6 měsíců. Nově ve správním řízení je to od nového roku 7 000 – 25 000 Kč. Zákaz činnosti hrozí pouze v případě úmyslného nezastavení na pokyn, a to 4 – 6 měsíců. Vždy pak 6 bodů,“ doplnil resort dopravy.
A přitom je to celkem jednoduché: brzdná dráha při rychlosti 50 km/h je 19 metrů. Stačí tedy před křižovatku dát dvacet metrů před její hranici na silnici čáru. Kdo projede křižovatku na žluté světlo, když bude za čárou, je v pohodě, kdo šlápne na plyn před touto čárou, dostane flastr. A to je tam tolerance, protože nepočítám, že všichni pojedou padesátkou.
Nevím jestli je to moudré. Kolikrát při rozsvícení žluté je rozjeté auto tak blízko křižovatky, že by zastavilo až v ní.
A nebo místo časové signalizace třeba pět vteřin přerušované zelené světlo.
Kdo ale s jistotou objektivně prokáže, že šofér už nejel tak rychle, aby nemohl zastavit, když on bude tvrdit, že rychle jel a ze se obával šlápnou na brzdu, aby ho za ním jedoucí vozidlo nenabouralo? Hranice neostrá, míra subjektivity posouzení aktuální situace zřejmá.
Tak ono se to zpřísnilo z celkem jasného důvodu. Ono totiž vždy platilo, že můžete projet jen pokud byste nedokázali bezpečně zastavit vozidlo před příčnou čárou souvislou. Nicméně postupně se to zvrhlo do situace, kdy padla žlutá a na ni projela ještě 4 auta a dva poslední už často v křižovatce překáželi.
Tedy nikdo vám nedá pokutu, pokud jste ten první, co projel na žlutou, protože byste už nezastavili. Ale pokud už auto před vámi jelo viditelně na žlutou, tak máte zastavit. Tady by pomohlo, kdyby se na semaforech zavedla časová signalizace, kde je vidět, jak dlouho bude daný stav ještě platit. V některých městech to mají a je to fajn. Chodci ví, kdy bude zelená, řidiči ví, jak dlouho bude ještě zelená nebo červená a je klid.