Vsadíme se, že právě tento přestupek jste alespoň jednou udělali také. Řeč je o průjezdu semaforu na žluté (oranžové) světlo. Víte ale, že je to stejně nebezpečný přestupek, jako kdybyste jeli na červenou? Existují ovšem výjimky.
Nejprve si připomeňme, co ke žlutému světlu říká zákon. „Signál se žlutým světlem „Pozor!“ pro řidiče znamená povinnost zastavit vozidlo před dopravní značkou „Příčná čára souvislá“, „Příčná čára souvislá se symbolem Dej přednost v jízdě!“ a „Příčná čára souvislá s nápisem STOP“, a kde taková dopravní značka není, před světelným signalizačním zařízením.“ To znamená, že pokud se vám na semaforu při příjezdu rozsvítí žluté světlo, musíte zastavit. Žádné pokusy o průjezd stylem „to bylo ještě zelené“ nejsou správné.
A ta výjimka? „Signál se žlutým světlem „Pozor!“ znamená povinnost zastavit vozidlo. Platí však výjimka, že pokud je vozidlo při rozsvícení tohoto signálu již tak blízko, že by řidič nemohl vozidlo bezpečně zastavit, smí pokračovat v jízdě,“ vysvětluje ministerstvo dopravy. To znamená, že pokud jste už u semaforu, za vámi další auta a vám skočí žlutá, můžete křižovatkou projet. Platí to však pouze ve chvíli, kdy by prudké brzdění mohlo vyústit v nehodu, nebo byste zůstali stát v křižovatce. „Konkrétní jednání řidiče posuzují policisté individuálně na místě. Vždy záleží na vyhodnocení, jestli dotyčný úmyslně přidal rychlost tak, aby stihl před rozsvícením červené křižovatku projet nebo byl tak blízko křižovatce, že žlutý signál konstantní rychlostí projel,“ doplňuje ministerstvo dopravy.
Tři barvy na semaforech možná budou minulostí. A mohou za to autonomní auta
A jak se to má se sankcemi? Zjednodušeně řečeno velmi přísně. Ještě před novelou bodového systému byste ušetřili, protože dříve byla pokuta na místě do 2500 Kč a pět bodů k tomu. Ovšem po novele už si musíte připravit částku mezi 4500 Kč a 5500 Kč a do karty řidiče vám přibyde šest bodů. „Při opakovaném projetí křižovatky na červenou nebo žlutou pak hrozilo 4 000 – 7 500 Kč a zákaz činnosti od 1 do 6 měsíců. Nově ve správním řízení je to od nového roku 7 000 – 25 000 Kč. Zákaz činnosti hrozí pouze v případě úmyslného nezastavení na pokyn, a to 4 – 6 měsíců. Vždy pak 6 bodů,“ doplnil resort dopravy.
Proč se u nás tak brání blikající zelené, kterou mají snad všechny státy okolo nás (dokonce i Rusko)? To by celou situaci řešilo.
Zase článek o ničem. Kdo neumí vyhodnotit, zda stihne bezpečně zastavit po rozsvícení oranžového světla na semaforu, za volant nepatří.
A velkohubost titulku jste jen podtrhli nesmyslnými ilustračními fotkami, kde svítí signál „Připrav se k rozjetí!“ namísto zmiňovaného „Připrav se na zastavení!“.
Žádný problém to není, stávající stav funguje to v praxi výborně. Oranžová umožňuje zastavit „nevjet na červenou“. Kdyby nebyla, tak by první 1-2 auta vjela do křižovatky na červenou.
Pisatel článku jen vyrobil neexistující problém. Jsou placení od řádku pro zaplnění webu píčovinama – aby na webech pořád přibývali nové kravské věci.
Jen někde pozoruji, že oranžová je tak krátká, že vynucuje ostré brzdění
ale to není pravda vždyť to nikde není napsáno. Co kdyby pan redaktor napsal co tím porušuju. Nikde v zákoně jsam nenašel zákaz vjetí na žlutou!! Ani jsem nenašel k tomu žádnou výši bodů a peněz. Pane redaktore napiště sem prosím odkaz na zákony!! Ať se poučíme. Děkuji
Otázka: Kdy smí vjet do křižovatky?
Správná odpověď: Na žlutou a zelenou.
Tak si to pane redaktore přečti a neuváděj jiné v pochybnost.
Co to plácáš za nesmysly. Do křižovatky můžeš jet pouze na zelenou, oslíku. Zákon o žluté mluví jasně. Znamená to, že se máš připravit že bude změna. Vrať se do autoškoly , potom to tak vypadá na silnicích co kdejakej hňup co má rp ale ale znalosti a zkušennosti nulový. Tak se rovnou za vůj koment propleskni, nez to udělá někdo jiný.
Tak si to vyzkoušej v praxi. Zákon ti vysvětlí policie na místě, nebo v přesrtupkovém řízení. Mimo jié-Neznalost zákona neomlouvá. Me to už potkalo v roce 2010 a stálo me to 2500 a 5 bodu. Dnes jsou částy vyšší.
Ta tzv. časomíra lze využít jen u řízení bez použití dynamiky – pokud se délka cyklu (zelené) mění, nelze nikdy s jistotou správně odpočítávat.
Vyhláška jasně hovoří o žluté,nikoliv o oranžové.
Akorát, že nemáme vyhlášku chytrolíne…
Až zákony a další pravidla bude vymyslet někdo kdo má rozum tak se třeba něco změní a také bude semafor kde napřed začne blikat a pak se změní na jinou barvu. Zatím to tady řeší vláda tupých. Hlavně peníze a buzerace. Takže nic se nezmění jen řidiči budou mít problémy.
Blikající zelená elegantně řeší naše prapodivné pravidlo o oranžové, která se podle našeho zákona vlastně mění na červenou. Otázkou je, kdy se už konečně začne šetřit a červené se zruší. Odpočítávání času, jak můžeme vidět třena i v Ružomberoku nebo v Kijevě je samozřejmě jasné zlepšení a kdo podle toho někdy jel, nchápe jalové řeči, proč je naše provedení lastně to nejlepší, co se dá vymyslet. Stačí se občas vydat do světa na nesedět doma na vlastním dlouhém vedení.
Naprosto souhlasím z předchozími názory, kdy by většinu problému okolo světelných křižovatek vyřešila časomíra právě svíticího signálu, setkal jsem se s tím na křižovatkách v Polku a je to super. Na tím by se měli ti naši rádoby odborníci zamyslet, ale to by jsme po nich chtěli moc.
Pane Plachý, to mě vysvětlete jak přijdu o 6 bodů, když se body načítají…!!!
Tyhle nejasné nekonkrétní předpisy slouží jen k buzerazi lidí ze strany Policie. Přijde mi to že je to prostě naschvál a přitom odpočítávaní zbývajícího času by vše vyřešilo.
Jo, to si umím představit, jak to tak v praxi může vypadat. Nějakýho rittiga nebo janouška nechaj bejt a normálního opraváře nebo rozvozce pečiva skřípnou.
Říkám si při větě „konkrétní jednání řidiče posuzují policisté individuálně na místě“, že by si měl asi každý řidič přizvat k jízdě policajta, který po zhodnocení nákladu a předpokládaného stavu silnic (např. náledí) bude „individuálně“ při každé oranžové napovídat řidiči „stihneš zastavit“/“můžeš projet“
V ČR jezdí velké procento řidičů katastrofálně a bez respektu a ohleduplnosti k ostatním. Policie by neměla jen pohodlně na profláklých úsecích sedět s radary, ale měla by dozorovat co se děje i v ulicích měst. Ale jakmile človíček česká vstoupí na půdu Germána v tu chvíli se z něj stává vzorný řidič pln ohleduplnosti a respektu k ostatním.
Přitom by to šlo vyřešit jednoduše, odpočítáváním za jak dlouho padne červená a naopak jak je tomu již v řadě zahraničních měst.
Jenže ZROVNA u nás v Česku, světe div se, převažují nevýhody a rizika nad výhodami, jak to v jiném článku na téma zamítnutí blikající zelené vskutku věrohodně vysvětlovali. Ještě by mě tak zajímal ten seznam nevýhod a rizik, jesti se toho někde lze dopátrat.
Už před 20 lety, když jsem byl na dovolené v Rumunsku, měli ve městech semafory s číselným odpočítáváním času do změny barvy. Velmi dobrá věc. V chudém státě, který se léta drží na chvostě EU. A český stát nebyl schopen tu dobrou věc zavést ani za 35 let.
Pane Lubajs, to by bylo prima pro naše řidiče, ale to by naši soudruzi u krmelců, lizu a žlabů nemohli hrozit body a mnohatisícovou pokutou. Tož tak nějak.
A přitom je to celkem jednoduché: brzdná dráha při rychlosti 50 km/h je 19 metrů. Stačí tedy před křižovatku dát dvacet metrů před její hranici na silnici čáru. Kdo projede křižovatku na žluté světlo, když bude za čárou, je v pohodě, kdo šlápne na plyn před touto čárou, dostane flastr. A to je tam tolerance, protože nepočítám, že všichni pojedou padesátkou.
To je sice pravda devatenáct metrů je brzdná dráha, ale to zašlápneš na tvrdo až nákop poletí k volantu a spolujezdec do předního skla.
Ne všechny auta brzdí stejně, ne všechny silnice jsou v nejlepším stavu a také je nutné započítat povětrnostní podmínky, a není bezpečné to úplně zadupnout, takže ne opravdu by to čára nevyřešila
Nevím jestli je to moudré. Kolikrát při rozsvícení žluté je rozjeté auto tak blízko křižovatky, že by zastavilo až v ní.
A nebo místo časové signalizace třeba pět vteřin přerušované zelené světlo.
O tom se uvažovalo, ale nakonec to u nás pravděpodobně nebude: https://auto-mania.cz/blikajici-zelena-na-semaforech-v-cesku-nebude-nejspis-by-to-prineslo-vic-problemu-nez-uzitku/
Kdo ale s jistotou objektivně prokáže, že šofér už nejel tak rychle, aby nemohl zastavit, když on bude tvrdit, že rychle jel a ze se obával šlápnou na brzdu, aby ho za ním jedoucí vozidlo nenabouralo? Hranice neostrá, míra subjektivity posouzení aktuální situace zřejmá.
Tak ono se to zpřísnilo z celkem jasného důvodu. Ono totiž vždy platilo, že můžete projet jen pokud byste nedokázali bezpečně zastavit vozidlo před příčnou čárou souvislou. Nicméně postupně se to zvrhlo do situace, kdy padla žlutá a na ni projela ještě 4 auta a dva poslední už často v křižovatce překáželi.
Tedy nikdo vám nedá pokutu, pokud jste ten první, co projel na žlutou, protože byste už nezastavili. Ale pokud už auto před vámi jelo viditelně na žlutou, tak máte zastavit. Tady by pomohlo, kdyby se na semaforech zavedla časová signalizace, kde je vidět, jak dlouho bude daný stav ještě platit. V některých městech to mají a je to fajn. Chodci ví, kdy bude zelená, řidiči ví, jak dlouho bude ještě zelená nebo červená a je klid.
„situace, kdy padla žlutá a na ni projela ještě 4 auta “
Nejen křižovatky, něco podobného jsem viděl i na mostě u nás (netřeba jmenovat). Tam kdyby se policie na pár hodin postavila, tak má žně….
A s tím zůstáváním v křižovatce – bohužel to občas člověk neodhadne, najede za hranici křižovatky sice na zelenou, když vidí, že to před ním jede, ale najednou šmytec a stojíte v prostředku křižovatky. Kromě blikající zelené (apod.) by křižovatky zasloužily ještě čidla, která by při ucpání dávala pokyn semaforům, aby na ten směr nikoho nepouštěly. A tady je taky problém v tom, že se to řetězí. Někdo takhle zůstane v křižovatce a ti další ne aby počkali, až se to za křižovatkou uvolní, najedou tam taky a ucpou to tuplem. Jako třešnička na dortu, když tam ještě potřebuje projet tramvaj (např. Nad Šutkou – Klapkova – Zenklova)
Jo, chodci ví, kdy bude zelená, ale vlezou do silnice ještě 4 sekundy před zelenou.