dalnicni-znamky-2019

Jistě už jste zaznamenali, že během roku 2021 bude v Česku spuštěn systém elektronických dálničních známek. Zbavíme se tak každoročního odstraňování lepidla z čelního okna, což je jistě pozitivní. Elektronické viněty mají ale i další pozitiva, nicméně, jak už to tak bývá, mají i pár negativ.

Náladu si zkazíme později, pojďme začít těmi dobrými zprávami. Tou první je fakt, že roční kupón nebude platit kalendářní rok, jako je tomu doposud, ale 365 dnů od zakoupení. Pokud si tedy vinětu zaplatíte v květnu, bude vám platit do května následujícího roku. Dobrá zpráva také je, že se nebude zdražovat. Tedy, jen do doby než bude kompletně hotová rekonstrukce D1.

To potvrdil i ministr dopravy Vladimír Kremlík. Zároveň také vysvětlil, proč nemá v plánu zavádět jednodenní dálniční známky. Myslí si, že by to bylo pro řidiče příliš drahé. Ve facebookovém postu řekl: „Diskutoval jsem o tom s kolegy ze Státního fondu dopravní infrastruktury. Je dobré zmínit, že v okolních státech neexistuje jednodenní dálniční známka. S jejím zavedením bychom byli evropským unikátem. Ale co je nejdůležitější, řidičům by se jednodenní známka opravdu nevyplatila. Cena by musela činit minimálně 160 Kč, což je výrazný nepoměr oproti stávající desetidenní dálniční známce, která vychází na 310 korun. Za dva dny bychom tak zaplatili více, než za 10 dní”.

JAK JE TO S JEDNODENNÍ DÁLNIČNÍ ZNÁMKOU ‼️Občas se mě někdo zeptá, proč nezavedeme jednodenní dálniční známku. A…

Zveřejnil(a) Vladimír Kremlík dne Středa 11. září 2019

Někdo zdarma

Pro některé je dobré i to, že budou existovat skupiny motoristů, kteří nebudou známky potřebovat vůbec. Jde třeba o majitele veteránů, jejichž auta budou muset mít veteránské registrační značky, a oni u sebe průkaz historického vozidla.

Platit nebudou ani majitelé aut s elektrickou registrační značkou, tedy elektromobilů, aut na vodík nebo hybridů. Pro vydaná této registrační značky musí být splněna podmínka, kdy auta splňují vypouštěné emise CO2 maximálně 50 g/km.

Zdarma budou moci po dálnicích jezdit také držitelé průkazu ZTP nebo ZTP/P. Stejně na tom budou provozovatelé takových aut nebo lidé k provozovateli blízcí.

Na převod mezi auty můžeme zapomenout

Teď ale ta méně veselá informace. Možná některé napadlo, že bude možné elektronické známky převádět mezi vozidly. Třeba v případě prodeje auta. Ministerstvo dopravy ale s něčím takovým v žádném případě nepočítá. Pokud auto prodáváte, máte si cenu známky započítat do jeho ceny.

Jiné to ale bude v případě, že vám ukradnou celé auto nebo jen značky. Pak budete muset kontaktovat Státní fond dopravní infrastruktury, který fakt, že jste měli kupón v systému, prověří a následně vám přidělí jiný.

A ještě při jedné situaci můžete o známku přijít. Mluvíme o nehodě, po které bude auto na odpis. Pak se o náhradu za známku musíte obrátit na pojišťovnu.

A ještě jedna zajímavost. Ministr dopravy tvrdí, že peníze vybrané za dálniční kupóny poputují zpět do dopravy, konkrétně do rozvoje dopravních staveb. My jen doufáme, že je to pravda a bude se u nás stavět rychleji a efektivněji.

Jak bude probíhat kontrola?

Doposud se kontrolám věnovali policisté a celní správa. Zbyněk Hořelica, ředitel Státního fondu dopravní infrastruktury vysvětlil, jak to bude probíhat po zavedení elektronických vinět: „O kontrolu se bude na zpoplatněných komunikacích v silničním provozu starat Policie ČR a Celní správa pomocí kamer umístěných ve vozidlech, případně na trojnožce vedle pozemní komunikace nebo na mýtných branách. Kamery budou snímat SPZ projíždějících vozidel a tím se práce při dohledu výrazně zefektivní”. Ministerstvo dopravy počítá s tím, že pro kontrolu využije i mýtné brány.