Volkswagen XL Sport s motorem Ducati: 200 koní a 270 km/h

Autor: Tisková zpráva - 2. 10. 2014


Volkswagen vystavuje na letošním pařížském autosalonu ve světové premiéře studii XL Sport. Je to sportovní vůz, jaký nemá obdoby. Automobil, který je nekompromisním ztělesněním konceptu lehkého a puristického sportovního vozu. Tento stroj, schopný jízdy rychlostí až 270 km/h, vznikl na základě modelu XL1, nejúspornějšího automobilu na světě. Hospodárnost a emoce jsou zde spojeny fascinujícím způsobem ve zcela nové podobě. V zádi modelu XL Sport pracuje upravený motor V2 z nového motocyklu Ducati 1199 Superleggera, který je nejvýkonnějším dvouválcovým motocyklem na světě. Podobně jako XL1, jehož výroba je limitována na 250 vozů, bude i motocykl Superleggera vyroben v omezeném počtu 500 kusů manufakturním způsobem s využitím ruční práce a zároveň velmi precizních průmyslových výrobních metod. Jedinečný sportovní vůz tak vznikl spojením dvou technických ikon, zkonstruovaných z lehkých materiálů, včetně uhlíkových kompozitů a hořčíkových slitin. Koncernové značky Volkswagen a Ducati na příkladu studie XL Sport působivě demonstrují, jak lze napříč značkami výhodně sdílet vyspělou techniku a jednotlivé moduly používat v různých oblastech k realizaci nových konceptů.

Technický základ

Příkladná aerodynamika. Ducati 1199 Superleggera má nejnižší výkonovou hmotnost ze všech sériově vyráběných motocyklů. Mezi automobily platí to samé pro studii XL Sport, která je díky kombinaci hmotnosti (890 kg), výkonu (147 kW/200 koní) a aerodynamiky (cx x A = 0,44 m2) v současnosti nejrychlejším automobilem o výkonu 200 koní. Nejvyšší rychlost 270 km/h s výkonem 200 koní – to dosud nedokázal žádný sportovní vůz. V této souvislosti je nutné vyzdvihnout zejména aerodynamiku. Součin součinitele aerodynamického odporu vzduchu (0,258) a čelní plochy (1,7 m2) činí pouhých 0,44 m2, což je jedna z nejlepších hodnot, které byly dosud realizovány. Specialisté na aerodynamiku a designéři značky Volkswagen odvedli tedy pozoruhodný výkon. A to zejména z toho důvodu, že je tato studie čistokrevným sportovním vozem, který ze své podstaty vyžaduje mimo jiné široké pneumatiky, vysoký chladicí výkon a optimální přítlak. XL Sport klade vzduchu minimální odpor nejen díky nekompromisně aerodynamickým základním tvarům karoserie, ale i četným jednotlivým opatřením, mezi něž patří speciální „vzduchové clony“ (vznikají cíleným vedením vzduchu kanály v přední části vozu), odvádění vzduchu z podběhů kol, optimalizovaná spodní část vozu, vzduchové kanály v přední kapotě, které snižují vztlak, výsuvný zadní spoiler (s pohonem ze supersportovního vozu Lamborghini Aventador) a adaptivní otvory pro odvádění horkého vzduchu, integrované do zadního výklopného víka (lamely se v případě potřeby otevřou a odvádějí teplo z motorového prostoru).

Nejvýkonnější dvouválec na světě. Motor V2 z motocyklu Ducati 1199 Superleggera byl pro použití ve studii XL Sport mírně upraven, jeho konstrukce však dalekosáhle odpovídá motocyklovému motoru. Díky lehkým a odolným titanovým ojnicím dosahuje motor DOHC se zdvihovým objemem 1199 cm3 nejvyšších otáček 11 000 min-1. Vysoké otáčky motoru „Superquadro“ jsou navíc umožněny extrémně krátkozdvihovou koncepcí (vrtání 112 mm/zdvih 60,8 mm). Kromě toho mají oba válce, svírající vzájemně úhel 90 stupňů, čtyřventilový desmodromický rozvod (ventily jsou zavírány speciální vačkou, nikoli sílou pružiny), který je typickým znakem vysokootáčkových motorů Ducati a s ohledem na nutnost precizního nastavení vůle ventilů vysokou školou jemné mechaniky. Mezi další rysy nejvýkonnějšího dvouválce na světě patří víka spojky, hlav válců a olejové vany z hořčíkové slitiny, dvě škrticí klapky a na každý válec dva vstřikovače. XL Sport má v neposlední řadě nově vyvinutou vloženou převodovku, která snižuje otáčky motoru o faktor 1,86. Točivý moment motoru V2 (134 Nm) je přenášen na zadní nápravu prostřednictvím sedmistupňové dvouspojkové převodovky DSG.

Přečtěte si také:  Volkswagen už prodal půl milionu elektromobilů ID. Zvládl to s ročním předstihem

Závodní podvozek. Fascinující je způsob, jímž tento motor propůjčuje lehkému sportovnímu vozu křídla. Hodnota zrychlení z 0 na 100 km/h za 5,7 sekundy je z tohoto pohledu vedlejší. Na závodním okruhu je XL Sport nezastavitelný díky kombinaci vysokootáčkového motoru V2, nízké hmotnosti vozidla, dokonalé aerodynamiky a dalekosáhle nové konstrukci podvozku. Podvozek, integrovaný do mimořádně pevného ocelového prostorového rámu, je tvořen lichoběžníkovou přední nápravou s dvojicemi příčných, nestejně dlouhých ramen a systémem odpružení „pull rod“ (zdvih kola je na tlumicí a pružicí jednotky uvnitř rámu přenášen tahem prostřednictvím vahadla a táhla, uchyceného k hornímu závěsnému ramenu), zatímco zadní náprava, rovněž s dvojicemi nestejně dlouhých příčných ramen, používá odpružení typu „push rod“ (síla je převáděna na tlumicí a pružicí jednotku vahadlem, na které tlačí táhlo, uchycené ke spodnímu závěsnému ramenu). I v tomto detailu jsou nepřehlédnutelné paralely s motoristickým sportem. Pneumatiky rozměru 205/40 R 18 (vpředu) a 265/35 R 18 (vzadu) jsou koncipovány pro vysoké rychlosti a namontovány na kovaná kola z hořčíkové slitiny, která snižují hmotnost o 23,9 kg v porovnání s hliníkovými koly. Zpomalení umožňuje studii XL Sport extrémně odolná brzdová soustava s keramickými kotouči.

Karoserie z kompozitu vyztuženého uhlíkovými vlákny. XL Sport je úzce příbuzný s modelem XL1. Obě verze XL sdílejí společný konstrukční základ. Centrálním společným prvkem je samonosná karoserie se skořepinovou konstrukcí, vyrobená především z kompozitu vyztuženého uhlíkovými vlákny. Sedadla pro řidiče a spolujezdce jsou v interiéru umístěna s mírným přesazením. Volkswagen dal přednost komponentům z uhlíkového kompozitu, vyráběného metodou RTM (Resin Transfer Moulding). Hmotnost komponentů z tohoto materiálu činí pouhých 20 % hmotnosti odpovídajících ocelových plechů. A to při srovnatelné tuhosti a zatížitelnosti.

Křídlové dveře s otvírání dopředu a vzhůru. Křídlové dveře vozů XL1 a XL Sport připomínají supersportovní vozy. Dveře jsou zavěšeny ve dvou bodech, dole na střešním sloupku A a nahoře na rámu střechy těsně nad čelním oknem. Dveře se proto otvírají nejen vzhůru, ale i mírně dopředu, a navíc zasahují daleko do střechy. V otevřeném stavu je tak k dispozici velkorysý vstupní otvor pro pohodlné nastupování a vystupování. Okna dveří jsou vyrobena z polykarbonátu. Horní část bočních oken je z důvodu úspory hmotnosti pevná a otvírat lze pouze spodní segment. Čelní okno obou modelů je vyrobeno ze speciálního tenkého skla.

Přečtěte si také:  Kia EV9 absolvuje finální technické zkoušky před svou světovou premiérou

Rozměry a design

Fascinující proporce. Bez ohledu na společný konstrukční základ má XL Sport originální vzhled. Zatímco byl design modelu XL1 nekompromisně podřízen požadavku minimální spotřeby paliva, rozšiřuje XL Sport tento motiv o nekompromisní dynamiku. Mimořádné nároky na hodnoty přítlaku u automobilu schopného jízdy rychlostí 270 km/h a parametry poháněcího ústrojí vedly k prodloužení a rozšíření karoserie studie XL Sport v porovnání s modelem XL1. V Paříži představená studie XL Sport je 4291 mm dlouhá (XL1: 3888 mm), 1847 mm široká (XL1: 1664 mm) a 1152 mm vysoká (XL1: 1153 mm). Prodloužen byl také rozvor, a to na 2424 mm (XL1: 2224 mm). Již tyto proporce zaručují fascinující vzhled.

Stylistický koncept. Spojí-li se extrémní proporce s inovativním, progresivním a precizním designem, vznikají ikony. Rozhodně to platí pro XL Sport. Jak již bylo uvedeno, vychází studie z dynamického a extravagantního designu modelu XL1. Monolitické plochy jsou však ještě svalnatěji napnuté přes výrazně širší blatníky a velká kola. Nízký a široký XL Sport působí se svými extrémními proporcemi a precizně vedenými liniemi suverénním dojmem a již v klidu vyzařuje nezkrotnou dynamiku. V případě studie XL Sport nejsou pregnantní plochy a křivky pouze výrazem sportovní estetiky. Specialisté na aerodynamiku a designéři pracovali ruku v ruce, aby vytvořili dokonale aerodynamickou a maximálně emocionální sochu na kolech.

Design přídě. Široká přední partie studie XL Sport s dvojitými světlomety LED a typickými tvary denních světlometů LED, známými z modelu XL1, vyzařuje nezaměnitelné charisma. Jak již bylo uvedeno, vedle světlometů jsou na vnějších okrajích přídě studie XL Sport umístěny otvory pro funkci „vzdušných clon“, díky níž jsou příď a boční stěny vozidla optimálně obtékány vzduchem. Podobně jako u modelu XL1 nemá ani příď studie XL Sport žádnou typickou masku chladiče. Přesto koresponduje její tvarové řešení, jemuž dominují horizontální linie, s aktuální DNA designu značky Volkswagen. Dvojité světlomety tvoří s černým příčným pruhem souvislý pás. Přívod vzduchu pro chlazení motoru Ducati zajišťují otvory v zadních blatnících.

Design siluety. Zatímco XL1 je nejširší vpředu a směrem k zádi se postupně zužuje, zůstává zadní partie studie XL Sport stejně široká jako příď. Při pohledu seshora odpovídají tvary studie klasickému závodnímu vozu. Při pohledu na blatníky a dveře jsou nápadné vstupní a výstupní otvory v oblastech střešních sloupků A a B, které optimalizují proudění vzduchu a chlazení poháněcí jednotky. Z protažené siluety vyzařuje mimořádné napětí a síla, zároveň však působí neobvykle elegantním a nadčasově krásným dojmem. Pozorovatel však bude zbytečně hledat zpětná zrcátka, místo nichž jsou do křídlových dveří integrovány malé kamery, které nenarušují proudění vzduchu. Tato „digitální vnější zpětná zrcátka“ přenášejí obraz o situaci za vozem na dva displeje v interiéru a světovou premiéru oslavila již v modelu XL1. Nápis „Motore Ducati“ před zadními podběhy poukazuje na motor z motocyklu 1199 Superleggera, který v zádi zajišťuje pohon vozidla.

Přečtěte si také:  Volkswagen poprvé ukázal druhou generaci modelu Phaeton. Projekt byl zastaven těsně před zahájením sériové výroby

Design zádě. V porovnání s XL1 je studie XL Sport naprosto odlišná zejména v oblasti zádě, která je výrazně širší. Zároveň dostal i nový XL Sport do vínku čtyři mimořádně nápadné znaky. Zaprvé: extrémně širokou a nízkou záď s výraznou ramenní oblastí (velmi klenuté a široké plochy nad koly) a výsuvným zadním spoilerem v téměř celé šířce vozu. Zadruhé: podobně jako u XL1 střešní linii ve stylu kupé bez zadního okna. Do této linie bylo integrováno zadní víko, které zpřístupňuje motor Ducati, sedmistupňovou převodovku DSG a zavazadlový prostor o objemu 107 litrů. Další novinkou oproti XL1 je pět lamel integrovaných do zadního víka, které se automaticky otvírají v závislosti na potřebě chlazení agregátů. Zatřetí: červený pruh s diodami LED, který sleduje tvar zadní partie. Po stranách je tento pruh ohraničen vždy jedním dalším vertikálně uspořádaným prvkem s diodami LED, s nímž designéři ještě více zdůraznili šířku studie XL Sport. Začtvrté: černý difuzor, který téměř plynule přechází do zcela rovné spodní části vozu. Na obou okrajích difuzoru je vyvedena vždy jedna chromovaná koncovka výfukové soustavy.

Vnitřní design. Interiér studie XL Sport vychází z interiéru modelu XL1. S ohledem na zcela novou dynamiku byl však upraven a individualizován speciálními detaily. XL Sport se tak vyznačuje digitálním panelem sdružených přístrojů ve specifickém závodním provedení, který ukazuje kromě tlaku oleje také dosahované časy na závodním okruhu. Clona nad panelem sdružených přístrojů je prodloužena plochým štítem z uhlíkového kompozitu, který zabraňuje nežádoucím odrazům. S ohledem na mimořádně rychlé řazení byl volant studie XL Sport, zušlechtěný červeným kontrastním stehováním, vybaven navíc hliníkovými pádly pro manuální řazení. Ke sportovní atmosféře přispívají také velmi kvalitní detaily z eloxovaného hliníku v podobě ozdobných prvků u výdechů ventilační soustavy a ozdobných panelů kolem ovládacích prvků klimatizace a páky voliče převodovky DSG. S kontrastním stehováním na volantu ladí červené bezpečnostní pásy. Beze změn zůstává perfektní ergonomie pro řidiče a spolujezdce.

Štítky: , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít na začátek