V minulém týdnu se svět rozloučil s dalším legendárním motorem. Volkswagen vyrobil vůbec poslední motor VR6. Jeho historie přitom sahá dlouhé desítky let do minulosti.
„12. prosinec 2024 je pro Volkswagen historický den. Po 34 letech a téměř 1,87 milionu vyrobených kusů se ikonický motor VR6 loučí,“ tak začal Andreas G. Schleith, manažer komunikace v automobilce Volkswagen svůj příspěvek na síti Linkedin, a pokračoval: „Pamatuji si svůj první zážitek s motorem Volkswagen VR6. Můj bratr vlastnil VW Golf GTI třetí generace s 2,8litrovým motorem VR6 a pětistupňovou manuální převodovkou. Bylo to rychlejší auto než moje BMW E36 328i se stejně objemným řadovým šestiválcem, a to mě frustrovalo. I tak jsem si tento motor zamiloval a moje nadšení přetrvalo každou jeho další generaci. S těžkým srdcem proto přináším zprávu o jeho konci.“
Zatímco v Evropě už se tento motor pod kapotou aut nenabízí dlouhé roky, tak třeba v Americe byla ještě před rokem v nabídce jeho 3,6litrová verze pro velké SUV Volkswagen Atlas. V jiných částech světa se ale tento motor nabízel ještě donedávna. Jedním z posledních aut, které poháněl, bylo Audi Q6 v Číně. To mělo pod kapotou jeho verzi s objemem 2,5 litru.
Nabízel se přes tři dekády
Motor VR6 tedy končí po dlouhých 34 letech. Poprvé byl představen na autosalonu v Ženevě v roce 1991 ve třetí generaci Volkswagenu Golf. Tato pohonná jednotka, kterou proslavila jeho konstrukce s malým úhlem rozevření válců mezi 10,5 až 15 stupni, kombinovala výhody vidlicové i řadové architektury motorů. Motor totiž nebyl o moc delší ani širší než čtyřválec, takže se vešel i pod kapotu tak malých aut, jako je právě VW Golf.
V Evropě jsme se s ním mohli setkat v modelech Volkswagen Beetle, Corrado, Passat, Vento/Bora/Jetta, Passat CC, CC nebo Sharan. Objevil se ale například i pod kapotou prvních generací Volkswagenu Touareg, Porsche Cayenne nebo Audi Q7, poháněl i VW Phaeton nebo třeba i druhou generaci Škody Superb. Zajímavé ale je, že první Superb sice také měl 2,8litrový šestiválec, ale to nebylo motor VR6, nýbrž „běžné“ véčko (V6) s dvěma hlavami.
A možná si vybavíte i další modely aut, kde tento legendární šestiválec mohl být. Dodejme třeba ještě Audi TT, SEAT Leon a SEAT Alhambra, Ford Galaxy nebo dokonce i první generaci Mercedes-Benzu Vito.
Mimochodem, tenhle motor vážně skvěle „zpíval“, poslechněte si to:
Z šesti pět…
Neméně zajímavé je také to, že z motoru VR6 vycházel i menší 2,3litrový motor V5 (VR5), který měl stejný blok, ale byl o jeden válec kratší. Ten se také objevoval pod kapotami modelů VW, SEAT, ale i ve Fordu Galaxy a dalších autech.