hyundai-vyroba-tovarna

Volkswagen ve stresu kvůli čínským čipům a další odstávka výroby v Hyundai. Automobilový průmysl to nemá lehké

Autor: Radim Plachý - Zdroj: Odbory Hyundai, ČTK, Volkswagen - Foto: Hyundai - 30. 10. 2025


Už hezkých pár let se automobilový průmysl potýká s řadou problémů. A vypadá to, že v nejbližší době nebude lépe. Hyundai už poněkolikáté zastavuje výrobu a Volkswagen řeší, co s chybějícími čipy.

Automobilový průmysl patří v Evropě mezi páteřní části ekonomiky. Jako takový by měl být zdravý a ideálně bez větších problémů. Jenže opak je pravou. Začalo to už v době koronaviru, kdy výroba aut dostala pořádnou ránu v podobě chybějících čipů a dalších součástek. Následně evropský autoprůmysl musel začít řešit rychle expandující čínskou konkurenci, změny v zákaznickém chování a také zdražující komponenty i energie. A teď se zdá, že se problém s čipy vrátí. Čipů totiž prý není dostatek.

Volkswagenu chybí čipy

Generální ředitel koncernu VW Oliver Blume v rozhovoru pro německý týdeník Bild am Sonntag upozornil, že nový čínský zákaz vývozu některých komponent – právě včetně čipů – je problém. „Současná čipová krize ukazuje, jak křehký je náš svět. Na rozdíl od poslední polovodičové krize se tato týká velmi jednoduchých čipů, které se používají napříč průmyslovými odvětvími a zejména v autech. V krátkodobém horizontu jsme ve skupině Volkswagen zajištěni. Potřebujeme rychlé politické řešení,“ řekl.

Podle koncernu VW to zatím na žádné zásadní výpadky výroby nevypadá, ale je potřeba urychleně najít nového, ideálně evropského dodavatele čipů, který by byl schopen pokrýt velkou poptávku. Nicméně to už se řešilo v rámci pandemie koronaviru a jak se zdá, automobilky se nepoučily a znovu spoléhaly na zavedené čínské výrobce.

Autoprůmysl se bojí dalších problémů s chybějícími čipy. Nová krize je na spadnutí

Hyundai vyrábí s pauzami

Změny v chování zákazníků se navíc propisují i do výroby značky Hyundai. V Nošovicích bude podle tamních odborů v pátek 7. listopadu další nevýrobní den. Minulý měsíc bylo ve slezském závodě pět nevýrobních dní, a kromě toho ještě tři nevýrobní směny. Předtím měla automobilka dva nevýrobní dny v lednu a dva v únoru.

„Důvodem je i nadále reakce na vývoj na trhu a poptávku po vozidlech. K dalším nevýrobním dnům se bohužel nemůžu vyjadřovat. Každé rozhodnutí v této oblasti vychází z aktuální situace na trhu a poptávky,“ informoval mluvčí automobilky Jan Rodek.

💸 Ceny pojištění rostou!

Zajistěte si nejlevnější autopojištění, než zase zdraží.

📊 Porovnat a ušetřit

Zabere to jen 2 minuty • Výsledek hned

Štítky: , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru