Volkswagen Sport Coupé Concept GTE v Ženevě: Čtyřdveřové kupé otvírá novou éru designu značky

Autor: Tisková zpráva - 3. 3. 2015


Volkswagen vystavuje na Ženevském autosalonu 2015 ve světové premiéře studii Sport Coupé Concept GTE. Avantgardní model přitom plní roli protagonisty nového, progresivního designérského stylu značky Volkswagen. „Ve studii Sport Coupé Concept GTE splývá evoluce s revolucí. Tato studie ukazuje na základě zřetelně výraznější DNA designu značky Volkswagen, jak fascinujícím způsobem bude objemem prodeje největší značka našeho koncernu utvářet bezprostřední budoucnost,“ říká Walter de Silva, šéfdesignér společnosti Volkswagen AG. Dr. Heinz-Jakob Neußer, člen představenstva značky Volkswagen, zodpovědný za vývoj, k tomu říká: „Tato studie je neuvěřitelně dynamickým kupé, které nemá v tomto segmentu obdoby. Díky designu ve stylu exkluzivního sportovního vozu, který je doplněn o rozšířenou funkčnost velkého zadního výklopného víka a nabídku prostoru pro čtyři osoby, spatřujeme ve studii Sport Coupé Concept GTE přesvědčivou alternativu klasických sedanů segmentů B a C.“ A Klaus Bischoff, šéfdesignér značky Volkswagen, k tomu dodává: „Sport Coupé Concept GTE je dalším milníkem expresivního designu. S nezaměnitelnými, nově pojatými liniemi od přídě až k zádi. Je to stylistický kompas. Volkswagen touto studií představuje nejen nový design nového modelu, ale i první výhled na novou éru designu.“

High-end rozhraní. Stejně progresivní jako exteriér studie Sport Coupé Concept GTE je i její interiér. Extrémně čistý design, dokonalá ergonomie a nová interaktivní rozhraní mezi člověkem a strojem – mimo jiné využívání biometrických dat řidiče a nový digitální panel přístrojů Active Info Display s trojrozměrnou grafikou – vytvářejí uvnitř kupé avantgardní atmosféru, která je v naprostém souladu s expresivním vnějším designem.

Volkswagen GTE, hybridní pohon s možností externího nabíjení. Progresivní je však nejen design, ale i technika. Již zkratka „GTE“ je příslibem revoluční techniky pohonného ústrojí. Tato tři písmena jsou od debutu modelu Golf GTE a v letošním roce následujícího modelu Passat GTE u značky Volkswagen symbolem modelů s hybridním pohonem s možností externího nabíjení. Tyto vozy ujedou cca 50 kilometrů na čistě elektrický pohon a zároveň dokáží suverénně překonávat i velké vzdálenosti. A to vše s maximální dynamikou. GTE je tichým společníkem pro klidnou jízdu, nebo silným vozem pro dlouhé cesty. Verze GTE jsou myslitelné ve všech segmentech, jak už naznačila studie SUV prezentovaná letos v lednu na autosalonu v severoamerickém Detroitu. Volkswagen nyní obohacuje studií Sport Coupé Concept GTE, odhalenou v Ženevě, filozofii GTE o mimořádně avantgardní pojetí. Fastback GTE o výkonu 279 kW/380 koní nabízí při překonávání dlouhých vzdáleností provozní vlastnosti automobilů kategorie Gran Turismo a zároveň umožňuje – díky dvěma elektromotorům a akumulátoru s možností externího nabíjení – jízdu s nulovými emisemi. Studie s nejvyšší rychlostí 250 km/h má průměrnou spotřebu paliva 2,0 l/100 km (kombinovaná).

Třída sama pro sebe. Volkswagen rozděluje střední a vyšší třídu na segmenty B, C a D. Například nejnovější Passat stanovuje měřítka ve střední třídě, tedy v části segmentu B s vysokým objemem prodeje; Volkswagen CC zaujímá pozici ve vyšší oblasti segmentu B; Phaeton, limuzína vyšší třídy, je typickým modelem segmentu D. V Ženevě představená studie míří z vyšší oblasti segmentu B do segmentu C. Klaus Bischoff k tomu říká: „Sport Coupé Concept GTE je automobilem, který interně řadíme nad současný model Volkswagen CC. Tento segment obohacujeme o exkluzivní a zároveň dynamický prémiový design, který staví pojem avantgardy do nového světla.“ A šéfdesignér k tomu dodává: „Při vývoji jsme měli před očima jeden cíl: Tento automobil, tento čtyřdveřový sportovní vůz, měl mít schopnost vyvolávat touhu s jasným přáním – ‚toho chci mít‘.“

Rychlé proporce. Konstrukčním základem pro charismatický design studie Sport Coupé Concept GTE je modulární platforma MQB koncernu Volkswagen pro vozy s motorem uloženým vpředu napříč. Díky tomu bylo možné navrhnout fascinující proporce s ideálními rozměry. Nejdůležitější ze všech hodnot je přitom poměr vnější délky a rozvoru. Studie je dlouhá 4870 mm a stojí na velkorysém rozvoru 2841 mm. Díky tomu vznikl interiér s délkou 1871 mm, která zaručuje maximální pohodlí, v kombinaci s mimořádně přitažlivými převisy – vpředu 909 mm, vzadu 1120 mm. Volkswagen zároveň postavil touto studií na velkých 21“ kolech velmi nízké (1407 mm) a široké (1865 mm) čtyřdveřové kupé. Jak již bylo naznačeno, dosahuje využití obestavěného prostoru díky platformě MQB excelentní úrovně. Navzdory dynamickým rozměrům nabízí Sport Coupé Concept GTE s posuvným panoramatickým střešním oknem vynikající prostor pro hlavu na sedadlech vpředu i vzadu. Přestože to není zvenku patrné, disponuje tento vůz velkým výklopným zadním víkem, které zpřístupňuje zavazadlový prostor o objemu 480 litrů. To je avantgarda bez omezování!

Volkswagen Sport Coup Concept GTE

Vnější design

Charismatický Volkswagen. Sport Coupé Concept GTE zaujme svým avantgardním vzhledem. V případě sériové výroby by se tento čtyřdveřový vůz stal cenově atraktivním sportovním vozem pro lidi, kteří potřebují automobil s více než čtyřmi dveřmi a zároveň oceňují dokonalé tvarové řešení. Uvedení takového estetického vyjádření postoje, jakým je Sport Coupé Concept GTE, do sériové výroby, je náročným úkolem. Avšak Volkswagen vytvořil vývojem modulární platformy MQB a maximálně svébytné stylistické DNA všechny předpoklady k tomu, aby z tohoto milníku mohl ve střednědobém horizontu vzniknout sériově vyráběný automobil: „Do expresivního designu studie Sport Coupé Concept GTE jsme vložili veškeré naše know-how, maximum kreativity,“ říká Klaus Bischoff. Šéfdesignér k tomu dodává: „Čtyřdveřové kupé s charismatickým designem sportovního vozu – tímto konceptem vstupujeme na panenskou půdu a ukazujeme rozmanité možnosti našeho nového designérského stylu.“ Design studie Sport Coupé Concept GTE podrobně:

Příď – maska chladiče a světlomety splývají. Maska chladiče, světlomety a logo VW studie Sport Coupé Concept GTE ještě více než dosud splývají v jeden celek a vytvářejí tak zcela novou interpretaci přídě vozů Volkswagen. Designéři přitom vsadili na výrazné prostorové zpracování, čímž vytvořili neporovnatelně svébytnou a mimořádně dynamickou karoserii. Po stranách je maska chladiče vymezena dvojitými LED světlomety, které jsou zapuštěny hluboko do přídě a orámovány vždy jednou hliníkovou příčkou masky chladiče, jejíž konce jsou na krajích zalomeny vzhůru, podobně jako zakřivené konce křídel (winglets) letadel Learjet. Tvar těchto koncových prvků křídel se opakuje na různých místech exteriéru a interiéru a vine se jako stylistická červená nit celým designem vozidla.

Markantní světelný design. Nejvyšší příčka masky chladiče rámuje svými vzhůru zakřivenými konci vnitřní moduly LED (dálková světla + světla pro denní svícení), zatímco příčná lišta pod ní obepíná vnější moduly LED (tlumená světla + světla pro denní svícení). Do zakřivených konců příčné lišty jsou zapuštěny LED pásy, které plní funkci světel pro denní svícení. Příslušné úseky horní lišty kromě toho zajišťují po změně barvy světla funkci ukazatelů směru. Tvarové řešení světel pro denní svícení studie Sport Coupé Concept GTE je završeno moduly LED, které jsou uspořádány ve tvaru písmene C podél okrajů spodních otvorů pro přívod vzduchu (rozpoznávací znak modelů Volkswagen s elektrickým pohonem nebo hybridním pohonem s možností externího nabíjení).

Šest příčných lišt v masce chladiče. Pod dvěma horními příčnými lištami v masce chladiče, které se pnou přes téměř celou šířku čelní partie, následují další čtyři hliníkové příčky. Délka těchto lišt se směrem dolů stále zkracuje, takže vzniká široké „V“, které je vymezeno plochou nárazníku lakovanou v barvě karoserie. Po pravé a levé straně přitahují pozornost světla pro denní svícení svým výrazným tvarem písmene C.

Silueta. Sport Coupé Concept GTE není žádnou limuzínou, ale skutečným kupé se čtyřmi dveřmi a zadním výklopným víkem. Na základě tohoto konceptu vznikl design, který sází na protažené linie, nízkou celkovou výšku a atleticky tvarované těleso karoserie. Silueta je dokladem, jak nekompromisně byla tato koncepční filozofie realizována. Střecha se pne v nízkém oblouku od daleko dozadu posunutého střešního sloupku A (a díky tomu mimořádně dlouhé kapoty motoru) až k zádi. Zadní části siluety dominuje extrémně skloněný střešní sloupek C, který plynule navazuje na oblouk střechy. Ušlechtilým detailem jsou ventilační otvory integrované do předních blatníků a dveří (podobné otvory jsou i na kapotě motoru), jejichž chromované ozdobné prvky opakují stylistický motiv zakřivených konců křídel. Pozornější pohled odhalí tento motiv také na pětipaprskových kolech s průměrem ráfku 21 palců.

Splynutí boční linie a kapoty motoru. Dva příklady v oblasti siluety ukazují, jak precizně byl design studie navržen a realizován. Zaprvé: spodní linie bočních oken. Jako nožem vyříznutá ostrá hrana pokračuje směrem dopředu až do blatníku, v němž splývá se vzhůru zakřiveným okrajem horní příčné lišty v masce chladiče a s linií, která ohraničuje plochu se čtyřmi spodními chromovanými příčkami masky chladiče. Zadruhé: charakterová linie. Ta probíhá pod spodním okrajem bočních oken a je nejdůležitější linií vozidla. V zadní části vozu je plocha nad charakterovou linií mírně protažena do stran, čímž designéři zdůraznili šitoká ramena a vytvořili hranu, na níž se láme světlo. Směrem dopředu se charakterová linie postupně ztenčuje, ale sahá až k přednímu podběhu. Zároveň tvoří hranici pro velkou kapotu motoru, která přesahuje do oblasti blatníků a horní části podběhů kol. Po otevření kapoty se naskytne pohled známý z motoristického sportu. I u mnoha závodních vozů je po otevření kapoty přístupný téměř kompletní motorový prostor. Krásným detailem jsou kompletně zapuštěné kliky dveří.

Záď. Tříčtvrteční pohled na záď odhaluje preciznost a cit pro detaily, s nimiž byla studie Sport Coupé Concept GTE koncipována. Linie střechy, a tím i střešního sloupku C, který pomyslně ústí do odtokové hrany zadního výklopného víka, v něm přímo přechází do svislé plochy zadní partie. To je stylistický prvek klasických sportovních vozů. Odtoková hrana, resp. zadní spoiler vůz vizuálně prodlužuje. Při pohledu ze strany přechází spodní hrana zadního spoileru nad zadními světlomety přímo do charakterové linie, a tím i do ramenní oblasti. Expresivní půvab klasického sportovního vozu tak propůjčuje čtyřdveřovému vozu jedinečné charisma. Střešní partie se směrem k zádi zužuje, a vytváří tím prostor pro svalnatou ramenní partii, která pod charakterovou linií přechází do výrazně vystupujících podběhů kol, které jsou homogenně začleněny do ostatních ploch. Takto musí vypadat sportovní vůz.

Zadní světlomety. Lichoběžníkové zadní LED světlomety mají stejně jako ty přední výrazné prostorové uspořádání. Jejich světelný design přebírá motiv vzhůru zakřivených konců křídel. Základní těleso tvoří na každé straně vozidla dva leskle černé prvky, do nichž byly integrovány LED brzdová světla, obrysová světla a skleněné prvky LED (pro koncová světla a ukazatele směru). Trojrozměrným designem zaujmou rovněž červená krycí skla zadních světlometů. V noci nejsou černé plochy základního tělesa viditelné. Osvětlené prvky LED proto vzbuzují dojem, že se v zadní partii vozu vznášejí a tvoří přitom nezaměnitelný světelný podpis.

Koncept interiéru

Active Info Display s prostorovou grafikou. Pastvou pro oči a zároveň mimořádně funkční ukázkou high-tech jsou nová uživatelská rozhraní v interiéru studie Sport Coupé Concept GTE. Funkci panelu sdružených přístrojů plní prototyp nově koncipovaného digitálního panelu přístrojů Active Info Display s prostorovou grafikou. Displej má úhlopříčku 12,3 palce a byl koncipován tak, aby v něm prostřednictvím patentovaného dekoračního osvětlení s prostorovým efektem splýval krajní virtuální prostor se skutečným okrajem panelu sdružených přístrojů. Nejedná se tedy o viditelně ohraničený „black panel“, nýbrž o volně utvářenou plochu, která interaktivně a bez vnímatelných hranic strukturuje trojrozměrný prostor prostřednictvím úpravy světla. Digitální panel přístrojů zobrazuje v základní konfiguraci dva kruhové přístroje; vlevo se nachází ukazatel výkonu, vpravo rychloměr a uprostřed je plocha pro zobrazování různých jízdních informací. Díky nové volně utvářené ploše vyvolávají kruhové přístroje dojem, že se vznášejí ve virtuálním prostoru. Grafika zobrazení se mění podle zvoleného režimu pohonu („E-Mode“ nebo „GTE-Mode“).

Čtyři displeje. Dotykový displej centrálního informačního a zábavního systému má úhlopříčku 10,1 palce. Zóna vedle displeje je vybavena citlivými posuvnými ovladači pro nastavení klimatizace. Mezi samostatná sedadla vzadu byl integrován další dotykový displej (úhlopříčka 12,3“) jako modul pro ovládání multimediálního systému, který zahrnuje například funkce přehrávání multimediálních souborů, telefonování nebo navigace. Cestující na sedadlech vzadu mohou kromě toho prostřednictvím této jednotky ovládat dva 10,1“ displeje připevněné k opěradlům předních sedadel. Posuvné ovladače vedle 12,3“ displeje slouží k nastavení automatické čtyřzónové klimatizace.

Navigace sleduje biometrická data. Volkswagen poprvé propojuje elektronickou výbavu vozidla přímo s řidičem. Sport Coupé Concept GTE sleduje biometrická data řidiče prostřednictvím chytrých hodinek nebo náramku k měření životních funkcí a na základě těchto dat zvažuje, zda by měla trasa do cíle vést spíš po náročné silnici plné zatáček nebo raději po klidné cestě. Biometrická data jsou načtena, jakmile řidič zadá cíl pomocí hlasového ovládání nebo dotykového displeje – samozřejmě jen tehdy, pokud s přenosem biometrických dat, uložených v přenosném zařízení, souhlasí. V tomto případě jsou pro výběr trasy podružné faktory času a vzdálenosti – v tomto režimu navigace, přizpůsobeném individuálně řidiči, jde pouze o maximální radost z jízdy. Navigační systém přitom doporučí trasy, které tento požadavek splňují. Návrhy jsou zobrazovány v seznamech nebo v animovaném trojrozměrném grafickém zobrazení (cover flow). V tomto případě jsou k ukázkám jednotlivých tras přidávány doplňující informace a fotografie prostřednictvím aplikací, jako je Instagram. V informačním a zábavním systému si může řidič před odjezdem prohlédnout zvolenou trasu a zároveň obdrží podrobné informace o charakteru trasy, jakož i o dopravní situaci, počasí a stavu vozovky. Systém studie Sport Coupé Concept GTE získává co nejpřesnější informace v reálném čase na základě analýzy anonymních dat od ostatních vozidel (komunikace car-to-car), která se již po této trase pohybují. Systém zároveň porovnává podmínky na trase se stavem a výbavou vozidla. Sport Coupé Concept GTE tedy před vyjetím zkontroluje vitalitu řidiče, podmínky na trase i stav vozidla.

Pocit jako v kokpitu. Neobvyklý je způsob, jímž jsou čtyři cestující jako v kokpitu obklopeni pásem přístrojové desky a výplní dveří pod bočními okny, který tvoří vizuálně jednolitý celek. Přístrojová deska s horizontálními prvky a horní částí obšitou kůží přitom po stranách plynule přechází do výplní předních dveří, na které stejným způsobem, stylisticky i výběrem materiálů, navazují zadní dveře. Tento stylistický prvek, který jako kokpit letadla obklopuje celý interiér, odtud zasahuje až do obložení pod zadním oknem.

Skvěle přehledná přístrojová deska. Přístrojové desce s přehledným a minimalistickým uspořádáním dominují rovné linie. Tři úzké otvory v ušlechtilém hliníku v horní části přístrojové desky plní roli výdechů ventilační soustavy. Na ně navazuje rovněž úzká ozdobná lišta s klavírním lakem. Poté následuje další ventilační otvor vyrobený z hliníku, který se – přerušen pouze digitálním panelem přístrojů Active Info Display – rozpíná přes celou šířku přístrojové desky. Rovněž v celé šířce probíhá nakonec hliníková lišta, která je stylisticky protažena až do výplní dveří, kde se promění v kliku dveří ve tvaru křídla. Další markantní linii tvoří dekorační osvětlení. Precizní a tenký pás světla s měnitelnou barvou obepíná přístrojovou desku (a zasahuje až do výplní předních dveří), centrální panel informačního a zábavního systému a středovou konzolu protaženou až k zadním sedadlům, čímž zdůrazňuje kontury těchto oblastí.

Středová konzola sportovního vozu. Středová konzola se zdvihá k přístrojové desce podobně jako ve sportovním voze a vpředu se setkává s panelem informačního a zábavního systému. I zde jsou dominantními prvky ušlechtilý leskle černý lak a tenké rámečky z hliníku. S tím kontrastuje plocha přírodního dřeva pod „plovoucí“ středovou konzolou. Stejný materiál se nachází také ve výplních dveří a na volantu. Mimochodem, pamatováno bylo i na praktické detaily. Vpravo od páky voliče převodovky DSG jsou umístěny držáky pro nápoje, přičemž do nich vložené poháry mohou být ohřívány nebo ochlazovány. Páka voliče šestistupňové převodovky DSG je s převodovkou spojena elektronicky (shift-by-wire) a podobně jako joystick zaujímá trvale centrální polohu. Krátkým nakloněním páky jsou aktivovány jízdní režimy „R“, „N“ a „D“. Do polohy „P“ je systém uveden samostatným tlačítkem, které je integrováno do páky voliče.

Systém pohonu

Hybridní pohon s možností externího nabíjení. Studie Sport Coupé Concept GTE je poháněna úsporným a zároveň sportovním hybridním systémem s možností externího nabíjení. Volkswagen ve studii použil jako spalovací motor přeplňovaný šestiválec TSI o objemu 3,0 litru s přímým vstřikováním benzinu, vyladěný na nejvyšší výkon 220 kW/299 koní a maximální točivý moment 500 Nm. Elektrickou část hybridního pohonu tvoří lithium-iontový akumulátor (ve středovém tunelu) a dva elektromotory. Přední elektromotor je integrován do skříně šestistupňové převodovky DSG (DQ400E) a poskytuje nejvyšší výkon 40 kW, zatímco zadní elektromotor nabízí 85 kW. Nejvyšší výkon celého systému je 279 kW/380 koní. Díky zadnímu elektromotoru a „elektrickému spojovacímu hřídeli“ může být hnací síla systému přenášena v případě potřeby na všechna čtyři kola. Kupé s nejvyšší rychlostí 250 km/h zrychlí ve sportovním režimu „GTE-Mode“ z klidu na 100 km/h za pouhých 5,0 sekundy. Navzdory této dynamice se může studie pochlubit příkladnou hospodárností: průměrná spotřeba paliva (kombinovaná) činí pouhých 2,0 l/100 km. Sport Coupé Concept GTE dokáže kromě toho v režimu „E-Mode“ překonat vzdálenost minimálně 50 km s čistě elektrickým pohonem, a tím s nulovými emisemi. Celkový dojezd studie je více než 1200 km.

Studie se obvykle rozjíždí v režimu „Hybrid“. Sport Coupé Concept GTE je přitom klasickým plně hybridním vozem, který při zpomalování nabíjí akumulátor rekuperací kinetické energie a v závislosti na jízdní situaci automaticky používá k pohonu motor TSI a/nebo elektromotory. Jakmile řidič uvolní pedál plynu a akumulátor je dostatečně nabitý, jsou všechny motory deaktivovány a odpojeny od hnacího řetězce. V tomto případě se vůz pohybuje setrvačností, bez jakýchkoli emisí. Uvolní-li řidič pedál plynu, resp. brzdí, aniž by byl akumulátor dostatečně nabitý, pracují oba elektromotory jako generátory a přivádějí energii získávanou při brzdění do lithium-iontového akumulátoru. TSI je i v tomto případě vypnutý a odpojený spojkou. Pokud pohon vozidla zajišťuje pouze motor V6, je hnací síla přenášena na přední kola. Díky hospodárné technice TSI se může studie Sport Coupé Concept GTE pochlubit i v tomto režimu mimořádnou hospodárností.

V režimu „E-Mode“, který může řidič aktivovat tlačítkem, zajišťuje pohon vozidla výhradně elektromotor o výkonu 85 kW na zadní nápravě. Při čistě elektrické jízdě je V6 TSI odpojen spojkou od hnacího řetězce a deaktivován. Jakmile se má šestiválec na základě nízkého stavu nabití akumulátoru nebo jiných parametrů opět zapojit do činnosti, dojde k tomu během zlomku sekundy a bez jakýchkoli nežádoucích rázů. Elektromotory jsou napájeny z lithium-iontového akumulátoru s kapacitou 10,7 kWh. Výkonová elektronika, uložená v motorovém prostoru, řídí toky vysokonapěťové energie mezi akumulátorem a elektromotorem. Napětí 12 V pro palubní síť zajišťuje měnič DC/DC. Akumulátor je nabíjen z vnějších zdrojů elektrické energie nebo za jízdy.

Aktivací tlačítka GTE přejde vůz do režimu „GTE-Mode“, který zpřístupní mimořádně agilní stránku kupé. Charakteristiky pedálu plynu, převodovky a řízení jsou nyní ještě sportovnější. Kromě toho se TSI a elektromotory při požadavku velké dynamiky v režimu „GTE-Mode“ vzájemně podporují, aby měl řidič k dispozici maximální hodnoty systémového výkonu a točivého momentu.

Dvojitý režim „Battery Hold“ (stav nabití akumulátoru zůstává konstantní), resp. „Battery Charge“ (akumulátor je nabíjen během jízdy) je aktivován v podmenu informačního a zábavního systému. Tento režim například umožňuje v cílové oblasti města čistě elektrickou („E-Mode“), a tím bezemisní jízdu.

Pohon všech kol díky „elektrickému spojovacímu hřídeli“. Pokud to situace vyžaduje, je studie Sport Coupé Concept GTE poháněna prostřednictvím všech čtyř kol. V tomto případě (a při nízkém stavu nabití akumulátoru) funguje nyní motorem V6 TSI poháněný přední elektromotor pouze jako generátor, který vyrábí elektrickou energii pro svůj protějšek na zadní nápravě. Protože je energie k zadní nápravě přenášena „po drátě“ a nikoli mechanicky, hovoří se o „elektrickém spojovacím hřídeli“. Vzhledem k tomu, že TSI pohání zadní elektromotor prostřednictvím předního elektromotoru, funguje pohon všech kol i při nízkém stavu nabití akumulátoru.

Štítky: , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru