volkswagen-transporter-t4

Volkswagen slaví 30 let Transporteru T4. Je to první „téčko“ s motorem vpředu

Autor: Tisková zpráva - Zdroj a foto: Volkswagen - 21. 9. 2020


Nabídka užitkových vozů Volkswagen zažila před 30 roky malou technickou revoluci. V září 1990 – po 6,7 milionu vyrobených vozů T1, T2 a T3 s motorem vzadu – začala s uvedením modelu T4 nová éra Transporterů s motorem vpředu. Poprvé v jejich historii byla poháněna pouze přední náprava. Důstojně zestárlé agregáty „boxer“ byly navíc nahrazeny moderními řadovými motory s elektronicky řízeným katalyzátorem. Značka předtím investovala do nově vyvinutého modelu Bulli více než dvě miliardy německých marek. A jak se brzy ukázalo, byla to dobrá investice.

V září 1990 – několik týdnů před znovusjednocením východního a západního Německa – dodal Volkswagen prodejcům první exempláře nového modelu T4. Zatímco se Evropa nově sjednocovala, u nového T4 se v důsledku přechodu z pohonu zadních kol na přední změnilo úplně všechno – design, podvozek, motory i uspořádání vnitřního prostoru. Především vzadu, kde u modelu T3 zabíral místo motor „boxer“, bylo nyní k dispozici výrazně více místa. Nové uspořádání pohonu a podvozku posunulo provozní vlastnosti Transporteru ještě blíž k osobním automobilům. Volkswagen navíc výrazně zlepšil pasivní bezpečnost zcela nové karoserie.

volkswagen-transporter-t4-1

Prostornější interiér rozšířil možnosti využití modelové řady T4

Volkswagen poprvé začal nabízet Transportery se dvěma rozvory. Nová konstrukce karoserie navíc umožnila výrobu valníku s nízkou ložnou plochou a modulární koncept kabiny vytvořil předpoklady pro specifické nástavby. Multivan velmi dobře využil zvětšení vnitřního prostoru mnohostrannou výbavou, která zahrnovala lůžko, sklopný stůl a samostatná sedadla ve druhé řadě. Koncept s motorem vpředu otevřel zcela nové možnosti také pro vnitřní zařízení modelu California, ikony v segmentu obytných automobilů.

Zahájení výroby s novými čtyřválci a pětiválci, od roku 1993 znovu pohon všech kol

V době uvedení na trh se nový Bulli nabízel se třemi zážehovými a dvěma atmosféricky plněnými vznětovými motory. Agregáty se čtyřmi nebo pěti válci pokrývaly rozsah výkonů od 44 kW/60 koní do 81 kW/110 koní. Všechny pětiválcové vozy T4, jakož i modely Caravelle GL a Multivan, měly od začátku posilovač řízení. Na přání bylo navíc možné kombinovat pětiválce s automatickou převodovkou. Od roku 1993 nabízel Volkswagen pro model Bulli znovu pohon všech kol ve verzi T4 syncro. Pohon všech kol byl dodáván pouze v kombinaci s pětiválcovým motorem, nicméně zákazníci si mohli syncro objednávat pro všechny nástavby a varianty výbavy.

Značka Volkswagen Užitkové vozy získala samostatnost a T4 prošel modernizací

Volkswagen Užitkové vozy se stal v roce 1995 samostatnou značkou společnosti Volkswagen AG. O rok později prošla modelová řada T4 rozsáhlou modernizací. Osobní a kempovací verze se odlišovaly bílými ukazateli směru místo žlutých a vlídným designem se „šťastnou tváří“. Přední partie modelů Multivan, Caravelle a California se navíc prodloužila. Kompletní modelovou řadu ještě vylepšily kotoučové brzdy na všech kolech, nárazníky schopné pohlcovat nárazovou energii, nová nabídka kol a moderní světlomety klínovitého tvaru.

volkswagen-transporter-t4-2

Velké změny se odehrály pod kapotou. Transporter T4 poháněl pětiválec 2,5 litru o výkonu 75 kW (102 k) jako první zástupce turbodieselů s přímým vstřikováním nafty (TDI). Delší příď modelů Multivan, Caravelle a California umožnila montáž nového zážehového šestiválce se zdvihovým objemem 2,8 litru a nejvyšším výkonem 103 kW/140 koní. V roce 1998 zařadil Volkswagen Užitkové vozy do nabídky nejvýkonnější vznětový motor pro modelovou řadu T4: 2.5 TDI s výkonem 111 kW/151 kpní. Na přelomu tisíciletí se zvýšení výkonu dočkal také motor V6, vyladěný nyní na 150 kW/204 koní.

Stejně jako u modelu T3 byla před ukončením výroby k dispozici exkluzivní verze „Last Edition“

Blížící se ukončení výroby řady T4 předznamenal v roce 2003 Multivan „Last Edition“ s exkluzivní sériovou výbavou a čalouněním sedadel v kombinaci kůže a Alcantary. Úspěšná modelová řada uvolnila v témže roce místo novému modelu T5. Celkem vznikly dva miliony exemplářů této progresivní generace Transporteru. V roce 2020 – 30 let po debutu modelové řady – mohou první vozy T4 používat v Německu registrační značku H pro historické vozy. V současnosti jsou velmi žádané – bez ohledu na stáří – modely California, speciální modely jako „Last Edition“ a verze s motory V6. Vypadá to tedy, že T4 čeká v automobilovém důchodu podobně zajímavá budoucnost jako jeho předchůdce T1, T2 a T3.

Štítky: , , , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru