Všestranně variabilní Volkswagen Sharan patří již přesně dvě desetiletí mezi nejdůležitější automobilové členy evropských rodin. Pětimístný až sedmimístný Volkswagen kromě toho dělá zejména v Asii skvělou kariéru jako ušlechtilé MPV pro podnikatele. Nyní slaví debut dalekosáhle technicky zdokonalená verze MPV, jehož bylo v aktuální generaci prodáno více než 200 000 vozů a celkově více než 800 000 vozů.

Novinkou ve výbavě nového modelu Sharan jsou četné komfortní a asistenční systémy. Mnohé z těchto systémů slaví v segmentu modelu Sharan premiéru. Volkswagen – s modelem „VW Bus“ vynálezce kompaktního MPV – navíc kompletně aktualizoval nabídku informačních a zábavních systémů, které nabízejí nejvyšší míru konektivity, protože poprvé zahrnují také systémy MirrorLink™, Apple CarPlay™ a Google Android Auto™ (Apple CarPlay a Google Android Auto však nebudou na českém trhu funkční, jelikož výrobci mobilních telefonů zatím nejsou tak daleko). Vývojáři se zaměřili také na nové motory, které v modelu Sharan spotřebují až o 14,3 % méně paliva a bez výjimky splňují emisní normu Euro 6.

Paleta motorů zahrnuje dvě zážehové jednotky TSI (ty na českém trhu nejsou v nabídce) a tři turbodiesely TDI. Ve všech případech se jedná o výkonné a zároveň úsporné čtyřválce se čtyřmi ventily na válec, přeplňováním turbodmychadlem a přímým vstřikováním. Motory TSI poskytují nejvyšší výkon 110 kW/150 koní a 162 kW/220 koní (plus 20 koní). Motor o výkonu 150 koní ve spojení se sériově dodávanou mechanickou převodovkou spotřebuje průměrně pouhých 6,4 l/100 km. Jednotky TDI jsou nabízeny ve výkonových stupních 85 kW/115 koní (tato varianta není v plánu pro český trh), 110 kW/150 koní (plus 10 koní) a 135 kW/184 koní (plus 7 koní). Verze TDI s výkonem 115 koní a 150 koní v kombinaci se šestistupňovou mechanickou převodovkou vystačí s pouhými 5,0 l/100 km. Všechny vznětové motory jsou doplněny katalyzátorem SCR. Všechny varianty modelu Sharan jsou navíc sériově vybaveny systémem Start-Stop s rekuperací kinetické energie. S ohledem na rozměry vozidla je pozoruhodné, že všechny verze TDI bez výjimky dosahují třídy hospodárnosti A. Až na nejnižší výkonovou verzi turbodieselu mohou být všechny agregáty kombinovány s automatizovanou šestistupňovou dvouspojkovou převodovkou DSG, která nově umožňuje také úsporný režim setrvačné jízdy (odpojení motoru od převodovky při uvolnění pedálu plynu). V případě vrcholného motoru o výkonu 220 koní je DSG součástí sériové výbavy. Motor TDI s výkonem 150 koní, je alternativně nabízen ve verzi 4MOTION s pohonem všech kol.

Přečtěte si také:  Škoda Auto je v koncernu Volkswagen 30 let: Příběh evropského ekonomického úspěchu

Další zvýšení komfortu, resp. bezpečnosti nabízejí nové asistenční systémy pro model Sharan. K sériové výbavě patří multikolizní brzda. Na přání upozorňuje systém pro sledování situace před vozem Front Assist řidiče na velmi malý odstup od vpředu jedoucího vozidla a v případě potřeby vyvolá brzdný zásah. Funkce nouzového brzdění City, integrovaná do systému Front Assist, je aktivní při rychlosti jízdy do 30 km/h a v případě rizika kolize zahájí automaticky maximální brzdění, aby zabránila nehodě, resp. minimalizovala intenzitu nárazu. Poprvé je ve velkém MPV značky Volkswagen nabízen také adaptivní tempomat ACC. Elektrická parkovací brzda je s okamžitou platností rozšířena i ve verzích s mechanickou převodovkou o funkci Auto Hold, která zabraňuje pohybu stojícího vozidla a zpětnému pohybu při rozjezdu ve svahu. Na přání jsou k dispozici další novinky v podobě třetí generace parkovacího asistenta (asistované zaparkování vozu i vyjetí z parkovacího místa), jakož i asistenta pro sledování slepého úhlu (Blind Spot upozorňuje při změně jízdního pruhu na vozidla ve slepém úhlu) s asistentem pro couvání z parkovacího místa (upozorňuje na vozidla přijíždějící ze stran).

Kompletně modernizovaná nabídka modulů informačních a zábavních systémů s dotykovým displejem zahrnuje sériově 6,5“ systémy „Composition Media“ a „Discover Media“ (včetně navigačního systému). MPV tak nabízí nejvyšší míru konektivity, protože může být nově vybaveno funkcemi Car-Net „App-Connect“ a „Guide & Inform“. Za označením „App-Connect“ se ukrývají rozhraní pro chytré telefony „MirrorLink™“, „Android Auto™“ (Google) a „CarPlay™“ (Apple), jejichž prostřednictvím jsou do informačního a zábavního systému nahrávány nejrůznější aplikace – Apple „CarPlay“ a Google „Android Auto“ zatím nejsou na českém trhu funkční. Do nabídky internetových služeb Volkswagen „Guide & Inform“ patří mimo jiné nejaktuálnější dopravní zpravodajství s hlášením dopravních kolon, informace o volných parkovacích místech v okolních parkovacích domech a odkazy na cenově nejvýhodnější čerpací stanice. Informační a zábavní systém „Discover Media“ může být navíc propojen s novou aplikací „Media Control“, jejímž prostřednictvím mohou uživatelé využívat přes WLAN a tablet funkce, jako je navigace nebo přehrávač multimediálních souborů.

Optimalizovaný exteriér a interiér. Exteriér modelu Sharan dostal v detailech ostřejší rysy. Zadní světlomety, nyní s technikou LED, se vyznačují výrazným světelným designem. Kromě toho byla rozšířena nabídka kol, která zahrnuje mimo jiné nová 16“ kola z lehké slitiny typu „Jakarta“, a zákazníci mají na výběr dvě nové barvy karoserie (metalické laky „modrá Hudson Bay“ a „červená Crimson“). Zdokonalen byl rovněž interiér. Přístrojovou desku a výplně dveří zušlechťují tři nová ozdobná obložení v provedeních „platinově stříbrná“ (v sériově výbavě linie „Trendline“, která pro český trh není v plánu), „klavírní černá“ (sériová výbava linie „Highline“) a „lesklý dub“ (výbava na přání pro „Comfortline“ a „Highline“). Ergonomii optimalizují zdokonalené volanty a masážní funkce dodávaná na přání pro sedadla nastavitelná ve 12 směrech.

Přečtěte si také:  Brzdění, nebo setrvačná jízda? Volkswagen vysvětluje inteligentní koncept rekuperace modelu ID.4

Volkswagen Sharan je nabízen ve verzích s 5, 6 nebo 7 sedadly a vždy se dvěma posuvnými bočními dveřmi. Stejně jako kdysi první „VW Bus“ byl i Sharan koncipován v souladu s principem „podřízení tvaru funkci“, aby bylo možné realizovat dokonale využitelný a velmi velký vnitřní prostor. Díky jasnému a preciznímu designu a atraktivním proporcím se Sharan vyznačuje suverénním a nezaměnitelným vzhledem. MPV má vnější délku 4854 mm, výšku 1713 mm (bez podélných střešních nosičů) a šířku 1904 mm (s vnějšími zpětnými zrcátky 2081 mm). Výsledkem je dynamická souhra proporcí a působivý celkový dojem. Sharan patří mezi nejúspěšnější MPV své třídy. Důvodem je jeho velká variabilita a mimořádně dobrá nabídka prostoru. Samostatná sedadla ve druhé a třetí řadě lze snadno složit do podlahy díky konceptu Easy Fold s jednoduchým sklopným mechanismem. Tím je zaručena maximální variabilita. Zadní sedadla ve druhé řadě jsou navíc podélně posuvná a mají sklon opěradla nastavitelný v rozsahu 20 stupňů. Fakta, jako jsou dvě integrované dětské sedačky, až devět airbagů, 33 odkládacích prostorů a pozoruhodný objem zavazadlového prostoru až 2430 litrů, hovoří rovněž samy za sebe. Sharan se kromě toho vyznačuje i ve své nejnovější podobě onou vysokou úrovní kvality, dokonalou ergonomií a intuitivní ovladatelností, díky nimž se stal nejúspěšnějším německým MPV své třídy.

1 Komentář
Nejnovější
Nejstarší Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments