Volkswagen zařadil do konfigurátoru Multivan s novým plug-in hybridním pohonem s pohonem všech čtyř kol. Tento nový pohonný systém kombinuje čistě elektrickou jízdu s dlouhým celkovým dojezdem a maximální trakcí. Plug-in hybridní pohon poskytuje nejvyšší celkový výkon 180 kW/245 koní. Hybridní soustava je tvořena novým benzinovým čtyřválcem 1.5 TSI evo2, jedním elektromotorem na přední nápravě a druhým elektromotorem na zadní nápravě. Oba elektromotory jsou napájeny novou sadou lithium-iontových akumulátorů s kapacitou 19,7 kWh, která umožňuje dojezd na elektřinu až 95 kilometrů.
Volkswagen Multivan eHybrid 4MOTION1 je možné objednat za ceny od 1 415 579 Kč. K dispozici je v krátké i dlouhé verzi, ve všech výbavových liniích.
„Mám velkou radost, že můžeme našim zákazníkům nabídnout dlouho očekávanou nejvýkonnější verzi Multivanu s pohonem všech kol,“ říká Mirka Cimrová, vedoucí divize Volkswagen Užitkové vozy společnosti Porsche Česká republika, a dodává: „Již tak mimořádně všestranný Multivan získává s inovativním plug-in hybridním pohonem všech kol eHybrid 4MOTION ještě více na univerzálnosti – v každodenním provozu elektromobil, ve volném čase nezastavitelný parťák, který svou posádku nenechá ve štychu ani v těch nejnepříznivějších podmínkách. Multivan je tak ještě lépe než dosud, připraven na všechny výzvy nové doby.“
Elektrifikovaný
Druhá generace plug-in hybridního pohonu promění Multivan v každodenním provozu v první řadě v elektromobil. Naproti tomu při cestování na delší vzdálenosti boduje celkovým dlouhým dojezdem. Zadní náprava je tvořená vlečenými rameny spojenými torzní tyčí a pohání ji čistě elektricky druhý elektromotor. Volkswagen se v tomto případě záměrně rozhodl pro kombinaci plug-in hybridu a pohonu všech kol, aby měli řidiči k dispozici vždy dobrou trakci.
Tři hospodárné zdroje hnací síly
Plug-in hybrid pro model Multivan byl nově vyvinut a vychází z druhé generace pohonu eHybrid. V novém modelu Multivan eHybrid 4MOTION nalézá uplatnění přeplňovaný zážehový motor s označením 1.5 TSI evo2. Čtyřválec o výkonu 130 kW/177 koní se vyznačuje inovativními konstrukčními prvky, mezi něž patří výfukové turbodmychadlo VTG s variabilní geometrií lopatek, účinná vstřikovací soustava pracující s vysokými vstřikovacími tlaky až 350 barů a rovněž vysoce účinný spalovací proces TSI evo, který umožňuje spalovacímu motoru dosahovat velmi vysoké účinnosti s nižší spotřebou paliva a menším množstvím produkovaných emisí.
Spalovací motor je uložen v prostoru přední nápravy a je kombinován s elektromotorem, který dosahuje nejvyššího výkonu 85 kW/116 koní. Elektromotor je společně s dvouspojkovou převodovkou DSG integrován do plug-in hybridního modulu. Převodovka DSG (DQ400e evo) byla speciálně zkonstruována pro plug-in hybridní pohon a pro model Multivan dále upravena.
Jako třetí technický modul byl použit druhý elektromotor na zadní nápravě. Tento elektromotor dosahuje nejvyššího výkonu 100 kW/136 koní. Z technického hlediska se vpředu i vzadu jedná o synchronní elektromotory s permanentními magnety.
Systém spalovacího motoru 1.5 TSI evo2 a dvou elektromotorů poskytuje celkový nejvyšší točivý moment 350 Nm – a řidič má tuto maximální hnací sílu k dispozici již krátce po rozjezdu.
Výkonná sada akumulátorů a rychlé nabíjení
Další zásadní součástí plug-in hybridního pohonu je nová vysokonapěťová sada akumulátorů, která s 19,7 kWh nabízí téměř dvojnásobnou využitelnou kapacitu oproti Multivanu eHybrid s pohonem předních kol. Vysokonapěťová sada lithium-iontových akumulátorů je složena z 96 modulů nového vývojového stupně, jejichž provozní teplota je regulována vnější kapalinovou chladicí soustavou.
Volkswagen Multivan eHybrid 4MOTION se od modelů s plug-in hybridním pohonem předních nebo zadních kol odlišuje také tím, že disponuje dvěma systémy výkonové elektroniky. Výkonová elektronika je uložena v oblasti přední i zadní nápravy, kde reguluje energetické toky mezi akumulátorovou baterií a příslušným elektromotorem. Výkonová elektronika přitom přeměňuje stejnosměrný proud ze sady akumulátorů na střídavý proud potřebný k napájení elektromotorů. Přední výkonová elektronika navíc slouží jako měnič DC/DC pro udržování napětí 12 V v nízkonapěťové elektrické síti.
Mezi další hybridní komponenty patří nabíječka, která umožňuje nabíjet akumulátorovou baterii střídavým proudem o výkonu až 11 kW, ať se jedná o veřejné nabíjecí stojany, nebo domácí nástěnnou nabíječku. Novinka umožňuje také rychlé nabíjení stejnosměrným proudem, a to nabíjecím výkonem až 50 kW.
Tichý elektrický rozjezd
Nový plug-in hybridní pohon všech kol modelu Multivan je v rámci koncernu Volkswagen naprostou novinkou, u níž je poprvé kombinován nejaktuálnější systém eHybrid na základě modulární platformy MQB pro vozidla s motorem uloženým vpředu napříč s dodatečně elektricky poháněnou zadní nápravou. Multivan eHybrid 4MOTION se rozjíždí čistě elektricky, pokud venkovní teplota neklesne pod – 28 °C. Do rychlosti jízdy až 65 km/h je přitom vždy připojen zadní elektromotor v roli pomocníka poskytujícího při rozjezdu a akceleraci výhodu trakce pohonu všech kol. Elektrický pohon zadních kol je k dispozici i při vybité sadě akumulátorů. Potřebný elektrický proud pro elektromotor na zadní nápravě automaticky vyrábí přední elektromotor, který v tomto případě pracuje jako generátor poháněný motorem TSI. Řídicí jednotka hybridního pohonu za normálních trakčních podmínek zadní elektromotor od pohonu zadní nápravy automaticky odpojuje, což zvyšuje hospodárnost jízdy.
Suverénní jízdní vlastnosti
Rozdělování hnací síly systémem 4MOTION je regulováno v souladu s elektronicky řízeným stabilizačním systémem ESC (Electronic Stability Control) a je – v závislosti na jízdní situaci, resp. trakci jednotlivých náprav – variabilní. Proto lze až 100 % hnací síly přenášet na přední nebo naopak na zadní nápravu. Přepne-li řidič z módu převodovky „D“ do sportovního režimu „S“, aktivuje – například při jízdě na sněhu nebo nezpevněném povrchu – trvalý pohon všech kol. Pozitivní vliv na jízdní vlastnosti a trakci má také nízké těžiště spolu s vyváženým rozložením hmotnosti mezi nápravy, které je výsledkem umístění sady akumulátorů (pod předními sedadly), palivové nádrže (pod druhou řadou sedadel) a integrace druhého elektromotoru do zadní nápravy.
Volkswagen Multivan eHybrid 4MOTION může jet čistě elektricky rychlostí až 130 km/h. V hybridním režimu je nejvyšší rychlost 200 km/h.
Elektrická nezávislá klimatizace
Multivan eHybrid 4MOTION nabízí elektrickou nezávislou klimatizaci, která zajistí chlazení, ventilaci a vyhřívání interiéru i bez zapnutého spalovacího motoru. Klimatizace je napájena buď z vysokonapěťové sady akumulátorů, nebo z vnější elektrické sítě při nabíjení. V interiéru vozidla bude díky tomu panovat příjemná teplota hned od začátku jízdy. Kromě komfortu nabízí nezávislá klimatizace ještě jednu výhodu: temperováním interiéru při nabíjení se podobně jako u elektromobilu prodlouží dojezd na elektřinu, protože klimatizace vnitřního prostoru neprobíhá na úkor stavu nabití akumulátorové baterie při elektrickém provozu. Při zapojeném nabíjecím kabelu je vozidlo klimatizováno po dobu 30 minut. Nejprve dojde ke kompletnímu nabití sady akumulátorů a poté je spuštěna klimatizace. Pokud je nezávislá klimatizace napájena z vysokonapěťové baterie, vypne se tato funkce po 10 minutách. Nezávislou klimatizaci lze aktivovat prostřednictvím informačního a zábavního systému nebo aplikace na chytrém telefonu.
Volkswagen Užitkové vozy vyrábí Multivan společně s modely California a ID. Buzz v německém závodě Hannover.