Společnost AUTODROM MOST přistoupila ve snaze co nejvíce omezit šíření hluku do okolních oblastí ke zkouškám dalšího z možných opatření. Tentokrát ve spolupráci s Českým vysokým učením technickým (ČVUT) a Národní referenční laboratoří prověřovala účinnost clony z vodní mlhy. „Podle odborníků vodní clona uleví prostředí namáhanému enormním hlukem až o 17 decibelů (dB). Výsledky měření bychom se měli dozvědět v brzké době,“ uvedl výkonný ředitel autodromu Ivo Diviš.
Idea a způsob měření vychází z dlouhodobého výzkumu docenta Richarda Nového, jednoho z předních a uznávaných expertů na problematiku hluku ze strojní fakulty ČVUT. Měření se uskutečnilo v době závodů motocyklů na velkém okruhu mosteckého autodromu, na dráze se najednou pohybovalo až 30 strojů. „Improvizovali jsme, vodní clonu jsme vytvořili pomocí proudnic a dalších dostupných technologií hasičů. Pokud se z výsledků měření ukáže, že opatření je účinné, pořídíme profesionální zařízení. Bylo by zároveň šetrné k životnímu prostředí, použitá voda by recirkulovala,“ vysvětlil Diviš.
Vodní clona se podle něj používá i při likvidaci úniku chemických látek. „Pro nás je však důležitá eliminace hlukové zátěže. Přivítali jsme proto, že k testování vodní mlhy jako tlumiče hluku přistoupili ve Spojených státech, a to u vojenských i civilních letišť, v jejichž blízkosti se nacházejí obytné budovy. Výsledky jsou podle všeho uspokojivé,“ doplnil výkonný ředitel.
Autodrom přistupuje k protihlukovým opatřením koncepčně, některá přijal už dříve. Jsou definována v novém provozním řádu, jenž vstoupil v platnost loni v prosinci. Týkají se provozní doby areálu, druhů akcí i stanovených norem.
Provoz na velkém závodním okruhu nově končí každý den nejpozději v 18:00 hodin s výjimkou odůvodněných a s vedením města Mostu konzultovaných případů, přičemž hodinová polední pauza zůstává.
Další ustanovení novelizovaného provozního řádu zakazuje v celém areálu autodromu pořádání závodů, testování či kurzů v jízdě smykem, tedy drifting.
Zásadní úpravou provozního řádu, která se dotkne účastníků závodů, testování či volných jízd motocyklů, je povinnost opatřit výfuk svého stroje účinnou ucpávkou, takzvanou tlumicí vložkou výfuku. Tu jim nabízí k půjčení. Motocyklů se týká i snížení maximálního limitu hluku. V původním provozním řádu byl stanoven pro jednostopá vozidla na 106 decibelů (dB), nově je to o čtyři dB méně, tedy 102 dB.
„Vedle výše vyjmenovaných opatření připravujeme další v návaznosti na dokončení hlukové studie. Už nyní ale můžeme říci, že investice do protihlukových opatření počítáme v řádech desítek milionů korun,“ dodal Ivo Diviš.