Toyota GAZOO Racing představila nový koncept závodního vozu GR LH2 Racing Concept, který jezdí na kapalný vodík. Tenhle testovací speciál se veřejnosti poprvé ukázal na slavné trati Circuit de la Sarthe, tedy tam, kde se jezdí legendární čtyřiadvacetihodinovka Le Mans. Pokud se na závod letos chystáte (koná se tento víkend), můžete si auto prohlédnout na vlastní oči, protože bude vystavené v zóně H2 Village, kterou zajišťuje místní automobilový klub ACO.
Toyota dlouhodobě využívá motorsport jako prostředí pro vývoj technologií a zároveň hledá cesty, jak přispět ke snížení emisí. Vodík je jednou z možností, jak v budoucnu nabídnout uhlíkově neutrální mobilitu. Vývoj vodíkových motorů automobilka testuje v náročných podmínkách závodních tratí, například v japonské sérii Super Taikyu, kde už od roku 2021 nasazuje vozy s vodíkovým pohonem – nejdříve na plynný vodík, od roku 2023 pak i na kapalný.
Zajímavostí je i to, že Toyota si vodík vyzkoušela také v rally, když v roce 2022 absolvoval vodíkový GR Yaris H2 několik ukázkových jízd během Ypres rallye, která patří do světového šampionátu WRC.
Na samotném okruhu Le Mans už se v roce 2023 představila vodíková Toyota Corolla při ukázkovém kole. Nový koncept Toyota GR LH2 Racing Concept ale posouvá technologii o kus dál. Navazuje na hybridní závodní vůz GR010, se kterým Toyota soutěží ve světovém šampionátu vytrvalostních závodů FIA WEC. Z něj si bere základ, ale místo klasického hybridního systému využívá k pohonu právě kapalný vodík.
Toyota plánuje s tímto vozem pokračovat v testování, a to nejen kvůli samotnému motoru. Jde totiž také o způsob, jak posunout vpřed infrastrukturu kolem vodíku a podpořit jeho širší využití. Motorsport zůstává pro Toyotu laboratoří, kde se technologie rychle posouvají kupředu, a zároveň prostorem pro spolupráci s dalšími partnery z různých oblastí průmyslu.
Toto představení vodíkového konceptu je zároveň součástí připomenutí 40 let od první účasti Toyoty v závodě Le Mans. K této příležitosti dostaly i dva současné vozy GR010 HYBRID speciální barevné úpravy. Sedmička (s posádkou Mike Conway, Kamui Kobajaši a Nyck de Vries) je oděná do červeno-bílé kombinace, inspirované vozem TS020 z roku 1998. Osmička (Sébastien Buemi, Brendon Hartley a Ryo Hirakawa) je naopak v matně černé – se stylizovaným logem GR, které má symbolizovat současnou filozofii týmu: neustálý vývoj a odmítání prohry.