Mnoho motoristů nevědomky ohrožuje bezpečnost svou i ostatních účastníků, kteří se v provozu pohybují. Rizikem jsou nekvalitně provedené opravy vozů v mnohých neautorizovaných servisech, které namísto originálních náhradních dílů nezřídka používají i díly z automobilů poškozených nehodou. Vyplývá to poznatků společností Porsche Česká republika, největšího dovozce nových vozů do ČR a Allianz pojišťovny. Do těchto servisů se motoristé dostávají nejčastěji prostřednictvím tzv. lovců nehod. Před nimi proto obě společnosti důrazně varují.
Porsche Česká republika před praktikami nekvalitních servisů varuje a řidičům doporučuje, aby v případě poškození vozu dobře zvážili, kde ho nechají opravit. „Řidiči souhlasí s provedením opravy v okamžicích krátce po dopravní nehodě, k níž se sjedou takzvaní lovci nehod. Ti pak při nabízení svých služeb využívají rozrušení a zmatku, který na místě nehody panuje. Řidič často schválí opravu, aniž by věděl, kde a jak bude jeho vozidlo opraveno,“ říká Jan Špinar, vedoucí divize After Sales ze společnosti Porsche Česká republika.
Kontroly ve značkových servisech Volkswagen, Audi, SEAT a Volkswagen Užitkové vozy ukazují, že automobily, které nekvalitní opravu prodělaly, znamenají zvýšené bezpečnostní riziko. Nesetkáváme se pouze s kosmetickými nedostatky v podobě neodborně opraveného laku či viditelně nesouměrných spár mezi díly karoserie. Daleko nebezpečnější jsou neodborné opravy automobilu díly nejasné kvality a v horším případě díly vykoupené z vrakovišť, u nichž nelze poznat jejich skutečný stav. Při tom právě tyto díky mají zásadní vliv na funkčnost a pasivní bezpečnost vozidla. Nepoctivé servisy si navíc často za opravu napočítají cenu nového originálního dílu.
Dle nezávislého německého institutu pro motorová vozidla KTI, který se zabývá crashtesty, jasně vyplývá, že v případě dodržení aktuálních technologií a standardů předepsaných výrobcem je vozidlo po opravě stejně bezpečné, jako před nehodou. Naopak použití byť jen zastaralé technologie opravy může mít negativní vliv na tuhost a deformační chování karoserie, dokonce je ohrožena funkčnost některých prvků pasivní bezpečnosti v podobě neaktivovaných airbagů. Tím může být výrazně ohroženo zdraví a život cestujících uvnitř vozu.
Bezpečí je u automobilů značky Volkswagen, Audi, SEAT a Volkswagen Užitkové vozy jednou z priorit. Důkazem jsou výsledky nárazových testů Euro NCAP, v nichž v posledních letech téměř všechny vozy dosáhly na nejvyšší, pětihvězdičkové hodnocení. Důležité ovšem je, aby si tyto bezpečnostní hodnoty vozy Volkswagen zachovaly po celou dobu, kdy slouží svým majitelům. A právě oprava s využitím neoriginálních náhradních dílů a v jiném než značkovém či certifikovaném servisu může znamenat značné riziko pro posádku vozu i ostatní účastníky silničního provozu.
Jak tedy v případě poškození vozu postupovat, aby servis proběhl v pořádku? „Jediný správný postup je zavolat na asistenční linku své pojišťovny či automobilky a odmítnout všechny nehodové nebo jiné služby, které se na místě nehody začnou objevovat,“ radí ředitel úseku likvidace Allianz pojišťovny Tomáš Klofát.
Tisková zpráva/-PS-