scania-hasici- (1)

Víte, co dělat, když se za vámi objeví auto složek IZS se zapnutými majáky? Poradíme, jak správně uhnout

Autor: Anina Russová - Zdroj: Hasičský záchranný sbor ČR - Foto: Scania - 23. 9. 2020


Víte, jak správně uhnout, když se za vámi objeví auto hasičů, záchranky nebo policistů? Zjednodušeně řečeno by se správná reakce na průjezd složek IZS dala popsat jako „hlavně nepřekážet“. Praxe je ale trochu složitější, tak si pojďme vysvětlit.

Kdo spadá do složek IZS?

Integrovaný záchranný systém v sobě primárně ukrývá jak hasiče, tak záchranáře a policisty. Vznikl jako potřeba každodenní spolupráce hasičů, zdravotních záchranářů, policie a dalších složek při řešení mimořádných událostí, jako jsou požáry, nehody nebo jiné havárie či katastrofy. V případě řešení mimořádných události většího rozsahu je zapotřebí, aby záchranné složky mezi sebou spolupracovaly, a také aby mohly využívat další subjekty (např. havarijní a pohotovostní služby, armádu ČR apod.) schopné poskytnout pomoc v rozmezí vlastních sil a odborností pro dosažení rychlé a účinné záchrany nebo likvidace dané mimořádné události.

Pamatujte, že do složek IZS spadají také dobrovolní hasiči, ke kterým je na silnici potřeba v případě nutnosti, tedy jejich cesty k zásahu, přistupovat stejně, jako k těm profesionálním. Kromě nich se do těchto složek řadí také městská policie, armáda, ale také plynaři, horská služba nebo elektrikáři.

Čeští řidiči stále neumí udělat bezpečnostní uličku

Kdo vlastně má přednost v jízdě?

Rozhodně ne každý, kdo má na autě nějaký maják, má právo přednosti jízdy. V Česku mají právo přednosti pouze ta auta, která mají schválený typ modrého nebo modro-červeného majáku a zvukovou signalizaci. Uhýbat tedy rozhodně nemusíte lovcům nehod nebo asistenčním službám s oranžovými majáky.

Uhnout naopak rozhodně musíte policii státní, obecní i městské, dále profesionálním i dobrovolným hasičům, veškerým vozidlům zdravotníků, celní správě a také vojenské službě. Všichni řidiči složek IZS mohou ze zákona sirény a majáky použít jen v případech, kdy je to nezbytně nutné z hlediska ušetření času, tedy při záchraně majetku nebo životů. Ačkoliv mají přednost v jízdě, musí řidiči IZS dbát zvýšené opatrnosti. To proto, aby neohrozili ostatní účastníky provozu. Právě proto často výrazně zpomalují při průjezdu křižovatkou. Je to tak bezpečnější jak pro nás, ostatní řidiče, tak samozřejmě pro ně.

Jak správně uhnout?

Jistě víte, že jakmile přijíždíte do jakékoliv kolony, je jedno, jestli na dálnici nebo ve městě, je potřeba automaticky tvořit uličku pro záchranáře. Pokud je ulička správně utvořená, další uhýbání nemusíte řešit. Co ale v případě, že třeba jedete městem a za sebou uslyšíte sirénu? Hlavně zachovejte klid. Zmatkováním můžete celou situaci jen zhoršit. Nikdy před auty složek IZS panicky nezastavujte! Jedou rychle, hasiči mají naloženou cisternu s vodou a nemusí to tak včas ubrzdit.

Sami hasiči radí následující postup: „Včas signalizujte, že přibrzďujete nebo uhýbáte z cesty. Vždy se snažte co nejdříve opustit koridor průjezdu vozidla i za cenu pokračování v jízdě vpřed po nezbytně nutnou dobu. Počítejte také s reakcemi ostatních řidičů – někteří mohou při zaslechnutí sirény začít zmatkovat. Zvláště ve městě nebo v husté zástavbě nemusí řidiči ihned rozpoznat, ze kterého směru vozidlo záchranářů přijíždí. Ztlumte proto rádio, stáhněte okénka a zjistěte, odkud výstražný signál přichází. Jedině tak budete moci adekvátně reagovat.“

Nebojte se ani průjezdu křižovatky na červenou. Pokuta vám z případné kamery opravdu nepřijde, jen ale dbejte zvýšené opatrnosti a nezapomínejte, že prakticky v křižovatce nemáte co dělat a ostatní řidiči s vámi nepočítají.

Způsob vytváření bezpečnostní uličky pro záchranáře Zdroj: MDČR

A co chodci?

Může se stát, že se hasiči, policisté nebo další vozy složek IZS budou pod majáky blížit k přechodu pro chodce. Je důležité vědět, že i kdyby chodcům svítila zelená, nesmí na přechod vstoupit! I pro ně totiž platí povinnost dát složkám IZS přednost.


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , , , , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru