insid-kontroly_na_silnicich-1

Víme, jak budou probíhat kontroly STK na silnicích. Inspektoři se opravdu zaměří hlavně na kamiony

Autor: Anina Russová - Zdroj a foto: INSID - 5. 9. 2025


Inspekce silniční dopravy (INSID) dnes na dálnici D11 oficiálně představila novinku ve své výbavě – mobilní kontrolní jednotku, která inspektorům umožní detailní kontrolu technického stavu nákladních vozidel a autobusů přímo na silnici. Díky této technologii lze odhalit závady, které při běžných kontrolách zůstávají skryté, a přitom mohou způsobit fatální následky. Dva speciály přijdou inspekci na 25 milionů korun, do ostrého provozu budou nasazeny během listopadu, obsluhu budou zajišťovat odborně vyškolení inspektoři.

Na první pohled jde o kamiony. Uvnitř se ale nachází speciální vestavba s administrativním zázemím pro inspektory a technologií srovnatelnou s výbavou klasické STK. Po příjezdu na místo inspektoři pomocí hydraulického jeřábu spustí technologii na zpevněnou plochu a během několika minut rozloží kompletní pracoviště. Stanice pak umožní například měřit účinek a souměrnost brzd, kontrolovat řízení a zavěšení náprav nebo ověřit emise.

Co a proč se bude kontrolovat?

Kamioňáci se musí připravit na poměrně podrobnou prohlídku. INSID se zaměří třeba i na brzdy pomocí mobilní válcové zkušebny brzd. „Přibrzďování kola patří k nejčastějším příčinám požárů kamionů. Válcová zkušebna brzd umožní zjistit, zda je brzdný účinek dostatečný, souměrný a zda některé kolo nepřibržďuje nebo není zablokované. Zároveň nám díky praktické zkoušce brzd umožní zjistit, zda nemá systém zásadní netěsnost, která by mohla způsobit problémy při intenzivním brzdění díky úniku vzduchu ze systému. Díky tomu lze předejít nehodám i mnohamilionovým škodám na silnicích,“ popisuje INSID.

Kontrolou projde i řízení a zavěšení náprav, tedy zařízení pro testování vůlí přední nápravy, tzv. vytřasadla. „Vůle v zavěšení nebo řízení mají zásadní vliv na chování vozidla. Tzv. vytřasadla umožní odhalit závady, které jsou při běžné silniční kontrole vizuálně neodhalitelné. Vozidla se závadami v oblasti řízení a zavěšení náprav se mohou chovat nestabilně a mít zhoršenou schopnost manévrování. V určitých situacích to může vést až k tomu, že se stanou neřiditelnými nebo se dokonce převrátí,“ vysvětlují komisaři.

Inspektoři dopravy během podzimu začnou pracovat s mobilními jednotkami STK. Jsou plně vybavené a potkat je můžete kdekoliv

Inspekce se zaměří také na zásuvky a spojovací zařízení. Vadná elektrická zásuvka může vyřadit osvětlení návěsu nebo způsobit jeho špatnou funkci. Opotřebené spojovací zařízení se může při jízdě uvolnit. Výsledkem může být přívěs, který zadními světly signalizuje brzdění namísto odbočování (případně nesvítí vůbec), nebo odpojený návěs v provozu – tedy situace, které ohrožují všechny na silnici.

A vzhledem k řadě špatných zkušeností projdou kontrolou vždy také pneumatiky. „Sjeté pneumatiky ztrácejí přilnavost, mají výrazně delší brzdnou dráhu a hrozí jejich prasknutí. U několikatunového kamionu to znamená smyk nebo úplnou ztrátu kontroly nad vozidlem, často s fatálními následky. Mobilní STK dokáže takový stav okamžitě odhalit,“ vysvětluje INISD.

A v neposlední řadě se budou samozřejmě kontrolovat i emise. „Manipulace se systémem SCR (vstřikování AdBlue) nebo s emisními zařízeními znamená, že vozidlo vypouští výrazně vyšší množství škodlivin, které následně vdechují všichni v okolí. Není to jen podvod, je to i přímé ohrožení zdraví lidí a neférová výhoda pro ty, kdo obcházejí pravidla. Mobilní STK odhalí i tyto skryté zásahy,“ uzavírají inspektoři INSID.

Důvodem pro podrobné kontroly jsou špatné zkušenosti

Informace o tom, že INSID na silnice chystá mobilní STK se dle komentářů nejen řidičů nákladních aut na sociálních sítích nesetkaly s velkým nadšením. Komentáře nejčastěji mluví o šikaně nebo zbytečných kontrolách. Jenže praxe inspektorů je opačná. Kontroly jsou opravdu potřeba. „V praxi se často setkáváme s vůlemi v systému zavěšení nákladních vozidel. Části systému zavěšení kol jsou díky hmotnosti a působení sil velmi namáhané a nadměrná vůle může mít zásadní vliv na ovladatelnost vozidel. To v krajním případě může způsobit až převrácení vozidla nebo úplnou ztrátu kontroly při jeho řízení,“ popisuje INSID.

A komisaři dodávají: „Také se často setkáváme se závadami v oblasti upevnění kola u takových vozidel. Šrouby, které kola drží, jsou díky teplotám a silám, které na ně působí, velmi namáhány a dochází tak k jejich uvolňování, případně natahování, které následně způsobí až utržení šroubu. Mobilní STK nám díky vytřasadlům umožní zjištění vůle v tomto spoji ještě předtím, než dojde k úplnému utržení šroubu.“

🚗 Nové autopojištění za 2 minuty

Vyplňte pár údajů a hned uvidíte nejvýhodnější nabídky na trhu.

⚡ Spočítat pojištění

Bez registrace • Okamžitý výsledek

Štítky: , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru