O tom, že dvanáctiválce se možná stanou minulostí, už jsme vám říkali. Problém je, že tyto plnotučné agregáty nemohou držet krok s ekologickou současností. Jenomže Ferrari se rozhodlo, že právě tohoto motoru se jen tak nevzdá a raději zkusí vymyslet něco, aby jej udrželo v nabídce. A vypadá to, že cesta k udržení V12 na světě je na velmi dobré cestě. Informoval o tom magazín Motor1.

Italská automobilka si patentovala zbrusu nový V12, který by měl být schopen dvou možností spalování paliva. Díky tomu nepřijde o výkon ani charakteristiku, ale bude mít nižší emise. Fungovat by to mělo tak, že ještě před tím, než svíčka vytvoří jiskru, vstříkne agregát malé množství paliva. Takové dřívější distribuce paliva by měla zvýšit průtok vzduchu spalovací komorou. Tím vznikne o něco teplejší směs benzinu a vzduchu, která dokáže snížit emise zejména při studeném startu.

Sama automobilka k tomu v dokumentech pro patentový úřad uvedla: „Po nastartování motoru se díky takovému řešení katalytický systém rychleji zahřeje. Tímto mohou být sníženy vypouštěné emise.“ Aby vše fungovalo, dostal patentovaný dvanáctiválec novou a speciálně vyvinutou předkomoru přímo nad hlavní spalovací komorou, přičemž obě z nich mají svou vlastní zapalovací svíčku.

Fungovat by to mělo tak, že při normální jízdě by se palivo se vzduchem zažehlo v předkomoře, což vy přineslo rychlejší spalování s nižším rizikem detonací. Pokud by ale motor startoval anebo jel pouze v nízké zátěži, palivo by se spalovalo v běžné spalovací komoře, což by prohřálo katalyzátor a snížilo spotřebu i emise.

Ještě dodáme, že patent byl podán už 14. dubna letošního roku, ale schválen byl až 24. října, kdy také novinku zveřejnil americký patentový úřad.