Znečištění ovzduší především ve velkých městech je podle Světové zdravotnické organizace zodpovědné ročně za úmrtí tří milionů lidí. Je tedy pochopitelné, že vlajku boje proti dieselovým automobilům zvedli především primátoři největších měst Evropy.
Na pravidelných setkáních zástupců největších měst světa, summitu C40, která se konají každé dva roky v Mexiku, padlo rozhodnutí „velké čtyřky“. Zástupci měst – Mexico City, Madridu, Paříže a Atén vyhlásili, že do roku 2025 chtějí zakázat v těchto metropolích provoz vozidel s dieselovým motorem.
Podle primátorky Paříže Anne Hidalgové nejde o takové překvapení, protože postupné kroky k omezení počtu vozů s dieselovými motory v centrech měst přijala a postupně přijímá, například za pomoci ekologických známek, celá řada měst. Navíc Tokio už úplný zákaz dieselů naplánovalo.
Podle názorů zástupců měst nepůjde jen o jednostranný akt zákazu, ale o celou řadu opatření, která představují posílení městské dopravy, podporu alternativních pohonů, cyklojízd a tak dále.
Ať už je to jakkoliv, je vskutku velkou otázkou, zda je reálné do devíti let přijmout tak zásadní kroky, aniž by to zásadně zasáhlo do života obyvatel těchto měst, motoristů a turistů.
Summit C40 v dalších prohlášeních nehovoří už tak jednoznačně o zákazu v uvedených čtyřech metropolích jako o připravenosti těchto městských zastoupení udělat maximum pro zlepšení životního prostředí až po úplný zákaz dieselů. Za reálnější se tedy považuje odborníky jiný fakt, který zazněl na summitu C40, a to snaha do roku 2030 snížit emise vinou dopravy ve městech až o 50 %.
„Nejen Českou republiku však trápí problém s odstraňováním nebo špatnou údržbou filtrů pevných částic, což dokázal i náš průzkum v terénu. Státní organizace by se měli tímto ožehavým tématem více zabývat a nastavit taková opatření, aby nedocházelo k úmyslnému znečišťování ovzduší prokazatelně škodlivými látkami jedinců vlastnící vozidlo s nefunkčním DPF filtrem“, hodnotí aktuální stav prezident ÚAMK Oldřich Vaníček. Například Auto ESA nebo automobilka Ford již důsledně kontroluje, co vykupují, prodávají, servisují a v jaké kvalitě je daný vůz i z pohledu ekologie.