policie

Ve Finsku milionář zaplatil skoro 3 miliony korun, u nás stejný přestupek vyjde na tisícovku

Autor: Petr Pilný - Zdroj: carVertical - Ilustrační foto: Policie ČR - 27. 8. 2025


Každému řidiči se někdy stalo, že jel rychleji, než kolik byla nejvyšší dovolená rychlost. Stačí chvíle nepozornosti, noha na plynu je o něco těžší, než by měla být a rázem může být zaděláno na problém. A ten problém se v Evropě řeší různě, v některých zemích vám za to hrozí vysoká pokuta, v jiných naopak poměrně nízká pokuta.

Zajímavý pohled na to, jak jednotlivé státy přistupují k pokutám za překročení rychlosti, přinesl výzkum společnosti carVertical. Ta analyzovala situaci ve 23 evropských zemích, včetně České republiky. Zkoumala nejen výši pokut, ale i to, jak se liší podíl poškozených vozidel. Výsledek ukazuje, že samotná výše sankcí nemusí být jediným faktorem, který ovlivňuje chování řidičů.

Česká republika se řadí k zemím, kde jsou tresty spíše mírné. Překročení rychlosti do 15 km/h znamená pokutu tisíc korun, což při průměrné mzdě představuje jen něco málo přes dvě procenta příjmu. V žebříčku podle poměru pokuty k průměrné mzdě jsme proto až na devatenáctém místě. Jenže realita na silnicích ukazuje, že mírnost může mít svou cenu: více než polovina ojetých aut v ČR nese stopy nějakého poškození.

Jiný obrázek nabízejí severské země. V Dánsku zaplatí řidič za stejný přestupek přes 400 eur, tedy zhruba desetinu platu. A není náhodou, že v zemi má poškození zaznamenáno jen něco přes 20 % vozů. V severských zemích navíc funguje princip „bolí to všechny stejně“, což znamená, že při vážnějších přestupcích se pokuty počítají poměrem podle příjmu. Díky tomu může bohatý řidič odejít s pokutou v řádu desítek tisíc eur. Ve Finsku se takto kdysi dostal do titulků milionář, který za rychlost přes limit o 30 km/h zaplatil astronomických 121 tisíc eur, což jsou necelé tři miliony korun.

Pokuty-za-prekrocenie-rychlosti-vs.-miera-poskodenia
Zdroj: carVertical

Na opačné straně stojí státy střední a východní Evropy. V Polsku či na Slovensku vyjde mírné překročení rychlosti na částku, která sotva překročí dvě procenta výplaty. A statistiky tam hovoří podobně jako u nás: více než polovina ojetých aut má nějaký záznam o poškození.

Zajímavou výjimku představují země jako Německo, Velká Británie či Španělsko. I když tamní pokuty nejsou nijak drastické, poškozených aut je výrazně méně. Podle odborníků z carVertical to může souviset s vyšší dopravní kulturou a lepší osvětou, protože lidé jednoduše vědí, že riskují nejen pokutu, ale především život svůj i ostatních.

Z celé studie tak vyplývá jedno: samotná výše pokuty nestačí. Rozhoduje i mentalita řidičů a jejich vnímání rizik. Přísnější sankce ale v některých zemích evidentně fungují jako silnější brzda. Ať už se však nacházíme v Česku nebo kdekoliv jinde, společné platí jedno: zbytečně riskovat se nevyplácí.

🚗 Nové autopojištění za 2 minuty

Vyplňte pár údajů a hned uvidíte nejvýhodnější nabídky na trhu.

⚡ Spočítat pojištění

Bez registrace • Okamžitý výsledek

Štítky: , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru