Ještě před začátkem závodu byl oficiálně oznámen samotným Vettelem a vedením stáje RedBull, že Vettel je v letošní sezóně u RedBullu naposledy a přechází do Ferrari. Po 15 letech je to skoro neuvěřitelná zpráva. Vettela u RedBullu nahradí Rus Daniil Kvyat ze stáje ToroRosso. Stejně tak od Ferrari odchází Alonso a s největší pravděpodobností zamíří do McLarenu.

Už na začátku víkendu bylo oznámeno, že japonský závodní okruh zasáhne Tajfun Phanfone. Závod byl vyhlášen jako mokrý. Do závodu odstartoval z první pozice Nico Roseberg a na druhém místě startoval Lewis Hamilton. Déšť byl tak silný, že se zvažovalo jestli se vůbec bude startovat klasicky, v záloze byl start za Safety Carem a nebo dokonce odložení startu závodu. Nakonec byl závod odstartován za safety carem.

Vettel si hned v prvním kole stěžoval, že v těchto podmínkách se nedá jezdit a už v rychlostech 80km/h mu auto kvůli aquaplaningu ujíždí mimo trať. V druhém kole se dostal mimo trať Ericsson, to bylo stále ještě za safety carem. Traťoví komisaři mu ale pomohli zpět na trať. Nejspíše i proto byly hned v tomto kole vyvěšeny červené vlajky a závod byl pozastaven. Jezdci zamířili do boxů.

Po několika minutách byl závod znovu odstartován a hned v prvním kole za Safety Carem (respektive třetím v závodě) musel Alonso odstoupit z důvodů selhání techniky. Auto prostě zastavilo a nechtělo jet dál.

V pátém kole vše začalo konečně vypadat lépe a vydatný déšť, který do té doby sužoval celý závodní okruh, náhle ustal.

Na konci devátého kola konečně Safety Car zamířil do boxů a závod byl odstartován pod zelenými vlajkami. Hned za safety carem zajeli do boxu kvůli výměně pneumatik do přechodných podmínek Button a Maldonado. Rosberg si pohlídal po startu své první místo a nedal Hamiltonovi žádnou šanci.

Přezutí pneumatik se ukázalo jako dobrý tah, a tak ve dvanáctém kole zamířilo do boxů pro pneumatiky do přechodných podmínek skoro celé závodní pole. Jedni z mála, kteří zůstali stále na mokrých, byl piloti obou Mercedesů. Ti se rozhodli pro výměnu až na konci třináctého (Rosberg) a čtrnáctého (Hamilton) kola. Hamilton byl v tu dobu poslední, který jezdil na pneumatikách s mokrou specifikací. Pořadí se v boxech nezměnilo a Hamilton se vrátil na druhou pozici za Rosberga.

Přečtěte si také:  Řidič parkoval s Bugatti Divo. Nepovedlo se, nacouval do auta za sebou

Riskování Buttona, který do závodu startoval z osmé pozice, se vyplatilo, neboť se díky předčasné výměně pneumatik dostal na třetí místo. Postupem času se oba RedBully přes oba Williamsy probojovaly dopředu na čtvrté a páté místo.

Ve dvacátém čtvrtém kole byl konečně povolen systém DRS a zrovna v momentě, kdy od sebe oba vozy Mercedes byly pod jednu vteřinu. Hned v prvním možném okamžiku Hamilton na Rosberga zaútočil, ale Rosberg své první místo obhájil. V dalším kole Hamilton dokonce rychlost v nájezdu do první zatáčky přehnal tak moc, že vycestoval ven. Naštěstí se ale dokázal vrátit a ztrátu brzy dohnal.

Ve 29. kole se Hamilton v prostoru cílové rovinky za velkého aplausu diváků dostal na první místo. Okamžitě začal Rosbergovi odjíždět.

Ve 33. kole zajel Rosberg do boxů a vrátil se až za Ricciardem, který v tu dobu jezdil na třetí pozici. Button se propadl na 5. místo, neboť ho trápily potíže s autem, a v boxech musel měnit volant. Díky tomu se zastávka protáhla.

V 36. kole zajel do boxů Hamilton a vrátil se za Ricciarda. Ten se tak stal vedoucím pilotem v závodu, ale pouze na jedno kolo, neboť na konci kola i on zamířil pro nové pneumatiky do boxů. Na trať se vrátil na 5. místo hned za Buttona.

Stejně tak se však na okruh vrátil déšť. Zatímco Hamilton byl jako ve svém živlu a zajížděl každé kolo úžasné časy, ostatní se trápili a neustále vyjížděli z trati. Asi nejzajímavější výlet ven ze závodní dráhy předvedl úřadující mistr světa Vettel, který zvládl jet mimo trať tak dlouho, že si zkrátil hned tři zatáčky.

Ve 40. kole dojel Button Ricciarda a v úžasném souboji kolo na kolo Ricciarda předjel.

Ve 41. kole byl opět kvůli spoustě vody na trati zakázán systém DRS. Ricciardo se nechtěl s 5. místem, na které ho o pár kol zpět posunul Button, spokojit, a neustále na Buttona dorážel a zkoušel ho opět předjet. A povedlo se mu to ve 42. kole. V tomto kole byly vyvěšeny žluté vlajky v prostoru esíčka (zatáčka číslo 15), kde havaroval Sutil, který dostal přetáčivý smyk a skončil v bariéře. Buttona ve stejný moment ještě předjel jeho stájový kolega Magnussen, ten se ale hned rozjel do boxů, a tak získanou pozici ihned ztratil.

Přečtěte si také:  Za prvních 6 měsíců zemřelo při nehodách 200 osob, jde o historické minimum

Ve 44. kole na trať vyjel jak Safety Car, tak i Medical Car, který ihned zamířil k místě havárie Sutila. Následně byl závod zastaven a nakonec i ukončen. Kromě Sutila totiž boural i závodník stáje Marussia Jules Bianchi. Muselo jít o velmi vážnou situaci, neboť nebyl ukázán žádný záznam z této havárie. Nakonec se ukázalo, že havaroval přesně v místě nehody Sutila a narazil do stroje, který odstraňoval již dříve nabouraný monopost. S největší pravděpodobností si velice vážně poranil hlavu. Byl okamžitě převezen do nemocnice. Jestli je jeho stav vážný nebo ne, nebylo do konce nedělního závodu nijak upřesněno.

Jules-Bianchi-nehoda-formule-1-VC-Japonska

Výsledky:

formule-1-vc-japonska

Ondřej Šiman

Comments are closed.