Každoročně se spolu se začátkem prosince na silnicích zhmotní peklo. Především kolem nákupních center je to o nervy a často i o plechy. Ale i při dalších cestách s vánočním nádechem řidiči často chybují a snadno tak mohou ohrozit sebe, svou posádku, ale i ostatní účastníky provozu.
Na stromečky pozor
Obliba živých vánočních stromečků růste a s nimi i počet těch, kteří je z obchodu převáží autem. Právě v tomto ale řada řidičů velmi chybuje. Důležitý je způsob, jakým strom převáží. Ten správný postup popisuje portál Bezpečné cesty takto: „Stromeček převážíme vždy kmínkem dopředu a pevně ho upevníme. K upevnění nepoužívejte ‚gumicuky‘, ale pevné upínací popruhy s ráčnou, které umožňují dobré utažení. Uvnitř vozu je možné využít i bezpečnostní pásy. Stromeček zajišťujeme jak kolem kmínku, abychom zamezili pohybu dopředu, tak přes stromek, který zamezí posunu do stran. Při převozu uvnitř auta dáme co největší část stromku do auta a kmínek opřeme o sedadlo spolujezdce. I v autě je nutné stromek pevně připevnit. Stromek doporučujeme zabalit do deky, jehličí tak neponičí lak, případně neznečistí interiér vozu. Stromek nesmí také překážet ve výhledu řidiče a nesmí zakrývat poznávací značku ani žádná světla a blinkry.“
Přečtěte si také:
Nejčastějším nešvarem je právě ono použití „gumicuků“. Jenomže problém je v jejich hlavní vlastnosti, tedy v tom, že nejsou pevné. Při prudkém brzdění nebo nehodě natáhnout nebo dokonce prasknou, a stromek vyletí dopředu a může působit jako nebezpečné beranidlo.
A pozor i na převážení stromku uvnitř auta! Převoz neupevněného stromku mezi sedačkami nebo na zadních sedačkách při nehodě působí jako smrtelná zbraň. Již při nehodě v rychlosti 50 km/h bude mít třicetikilový stromek sílu odpovídající hmotnosti cca 750 kg.
Volně položené dárky na zadní sedačce
A s tím jde ruku v ruce i správný, a hlavně bezpečný převoz vánočních dárků v autě. A nejen dárků, ale třeba i nákupu nebo lyžařských bot. A věřte, že velké škody může napáchat i obyčejná lahev s pitím.
Adventní parkoviště jako minové pole. Data ukazují, kdy řidiči nejvíc bourají
Problém totiž nastává při krizovém brzdění nebo nehodě. „Volně uložené věci v automobilu, jako je nářadí, kufry, lékárnička, lyže, lahve s nápoji či různé krabice mohou v případě dopravní nehody způsobit posádce vozidla, ale i kolemjdoucím smrtelná zranění. Po nárazu automobilu se předměty po autě rozlétnou s ničivou silou. Čím je vyšší rychlost při nárazu a čím těžší je převážené těleso, tím bývají následky závažnější. Například plná 1,5litrová lahev s vodou se bude při nárazu v rychlosti 50 km/h chovat, jako by vážila přes 20 kilogramů. Při rychlosti 90 km/h to bude už bezmála 40 kilogramů,“ upozorňuje Zdravotnická záchranná služba hl. m. Prahy.
Alkohol a večírky
Konec roku je spojen s vánočními večírky a ty jsou často ve znamení alkoholu. Jenomže je nutné si uvědomit, že pak opravdu není dobrý nápad sednout za volant. V Česku stále platí nulová tolerance alkoholu a jediné, co vám projde, je fyziologická hranice 0,24 promile. Tu má každý v těle standardně. Cokoliv nad tuto hranici je z pohledu zákona problém.
A pozor dejte také na zbytkový alkohol, třeba při ranní cestě do práce po večírku. „Zatímco přímo po skleničce jde řídit jen málokdo, ráno po večírku usedne za volant spousta lidí a ani si neuvědomí, že mohou být pro sebe i okolí nebezpečím. Pro policii je to přitom alkohol jako alkohol. Nerozlišuje mezi zbytkovým a „čerstvým“. Pro takzvaný zbytkový alkohol je charakteristické omezené vnímání. Řidič snadno něco přehlédne, je v útlumu, má opožděné reakce. Může mít i hladinu dosahující až jednoho promile, a přitom si myslet, že už je v pořádku,“ upozorňuje policie.
Přečtěte si také:
Vánoční nehody
Nejnovější analýza Portálu nehod dokládá, že předvánoční období přináší nárůst počtu nehod o třetinu oproti ostatním měsícům. „Dopravní nehody v okolí obchodních center se naštěstí většinou stávají při nízkých rychlostech, a tak jsou jejich následky méně vážné. Nejčastěji jde o odřený lak, promáčknutí nebo poškození zrcátka. Řešení těchto nehod a úhrada jejich následků záleží především na tom, jaké pojištění mají účastníci uzavřené a zda viník zůstal u místa nehody. Odřené vozidlo doporučuji vždy nafotit či natočit. Záběry z místa nehody budou důležité při řešení události s pojišťovnou,“ komentuje situaci Karel Šultes z pojišťovacího srovnávače klik.cz.
Ideální je nehodu s viníkem vyřešit přímo na místě. Pokud ale dotyčný ujel, je nutné volat policii. Právě ta si může vyžádat třeba záznamy z kamer na parkovištích. „Pokud se viník nehody nenajde, úhrada škody se odvíjí od sjednaného havarijního pojištění. Nejste-li pojištěni, hradíte opravu z vlastních prostředků. Pokud havarijní pojištění máte, plnění půjde z této pojistky. Je však nutné počítat se spoluúčastí, která bývá procentem z výše škody a zároveň má minimální hranici – obvykle 5000 až 10 000 Kč. V některých případech tak může spoluúčast přesáhnout samotnou výši pojistného plnění,“ doplňuje klik.cz.
Platíte za autopojištění zbytečně moc?
Najděte nejlevnější nabídku během 2 minut a ušetřete až 4 500 Kč.
🔍 Porovnat ceny zdarmaNezávazné srovnání • Okamžitý výsledek







