zima-dopravni_zacpa-vanoce-snih

Vánoční shon zvyšuje agresi za volantem. Nejkritičtější je týden před Štědrým dnem

Autor: Petr Pilný - Zdroj: Nextbase - Foto: Petr Pilný s využitím ChatGPT - 15. 12. 2025


Vánoce mají být časem klidu, jenže stačí vyjet na silnici a člověk rychle zjistí, že prosinec má i svou druhou tvář. Kolony houstnou, každý někam spěchá, do toho nákupy, uzávěrky v práci a cestování za rodinou. A právě v této směsi stresu a časového tlaku se podle řidičů častěji objevují situace, které by v jiných měsících nejspíš skončily jen mávnutím ruky.

Podle průzkumu společnosti Nextbase Dash Cams říká 57 % českých řidičů, že kolem vánočních svátků a nového roku vnímají ostatní motoristy agresivněji než ve zbytku roku. Opačný dojem má pouze 14 % dotázaných. A nejde o okrajovou zkušenost: s agresivitou v provozu se už někdy setkala drtivá většina řidičů. Celkem 93 % uvedlo, že ji zažili nebo jí byli svědky, přičemž 51 % ji pocítilo přímo na vlastní kůži.

Kdy to na silnicích vře nejvíc

Řidiči poměrně jasně ukazují na nejkritičtější období. Nejčastěji zmiňují týden před Štědrým dnem, kdy podle 35 % z nich agresivita roste nejvýrazněji. Dává to smysl: v tu dobu se do běžného provozu přidá zvýšený počet cest kvůli nákupům, návštěvám i pracovním přesunům, a zároveň se zvedá pravděpodobnost kolon. Dalších 22 % lidí pak popisuje napjatější atmosféru v zásadě po celé sváteční období.

Krajský koordinátor BESIP Praha Oldřich Kassl to vysvětluje jednoduše: před Vánoci se lidé snaží stihnout příliš mnoho věcí najednou, a to se promítne i do reakcí za volantem. Připomíná, že napětí často nesníží „větší důraznost“, ale naopak obyčejná časová rezerva, počítání s kolonami a vědomé rozhodnutí nenechat se vtáhnout do konfliktu. Jinými slovy: řada krizových situací se rodí ne z jedné chyby, ale z řetězce drobných impulzů, které se v prosinci skládají rychleji než obvykle.

Průzkum o řidičích šokuje. Nejklidnější jsou řidiči škodovek, nejostřejší naopak ti z bavoráků

V datech jsou vidět i rozdíly mezi skupinami řidičů. Ženy častěji než muži hodnotí chování ostatních během Vánoc jako agresivnější: uvádí to 61 % žen oproti 53 % mužů. Průzkum zmiňuje, že za tím může být odlišné vnímání rizika a konfliktních situací, které se ve stresovějším období ještě zvýrazní.

Co pomáhá, když nervy přetečou

Agresivita na silnici není jen nepříjemná kulisa, pro řadu lidí má přímý dopad na psychickou pohodu. Při setkání s agresivním chováním uvádí 43 % řidičů znepokojení. Ještě častěji přicházejí emoce spojené se vztekem: hněv a rozčílení dohromady přiznává 62 % dotázaných. Část lidí ale popisuje i těžší prožívání situace, 14 % se cítí zastrašeně a 6 % uvedlo, že měli obavu pokračovat v jízdě. Pouze 8 % respondentů říká, že necítili žádnou specifickou emoci.

Tomu odpovídá i to, jak lidé v konkrétních momentech reagují. Nejčastější strategií je incident prostě „přejít“ a nechat být, to uvádí 36 % dotázaných. Dalších 15 % se cíleně snaží zachovat klid a situaci neeskalovat. Na druhé straně stojí skupina, která přiznává impulzivní reakci, například křik nebo gesto. Takto odpovědělo 16 % respondentů. Někteří naopak v takových chvílích znejistí, 14 % se cítí zastrašeně nebo nejistě a 7 % raději situaci ukončí omluvou a odjezdem.

Právě tady se vrací k jádru doporučení, která zmiňují i dopravní experti: v prosinci může mít překvapivě velký efekt několik „obyčejných“ návyků. Vyjet s rezervou, plánovat trasu tak, aby se člověk zbytečně netlačil do přetížených míst, dělat pauzy a hlavně nepřistoupit na hru, kdy se konflikt stupňuje jen proto, že druhá strana přidává. Nejde o slabost, ale o řízení rizika. Vypjatá situace totiž často neohrožuje jen nervy, ale i bezpečnost.

Čechy na silnicích nejvíce rozčiluje nebezpečná jízda, nepoužívání blinkru a nedodržování pravidla zipování

Do celé mozaiky zapadá i otázka autokamer. Průzkum uvádí, že 57 % řidičů by se s autokamerou cítilo bezpečněji. Z toho 36 % odpovědělo „ano, částečně“ a 21 % „ano, zcela“. Dalších 22 % by se cítilo přibližně stejně a 15 % (součet odpovědí „ne, vůbec ne“ a „ne, spíše ne“) nevěří, že by kamera jejich pocit bezpečí zvýšila. V praxi přitom nejde jen o psychiku. Záznam může posloužit jako objektivní důkaz při řešení sporu nebo dopravního incidentu, což v období, kdy jsou lidé citlivější a rychleji reagují, může zklidnit už jen tím, že „je jasno“, co se stalo.

V původních materiálech se zmiňuje také konkrétní model autokamery Nextbase Piqo a funkce Witness Mode Lite, která po hlasovém příkazu uzamkne záznam a odešle upozornění předem zvolené blízké osobě. PR ředitel společnosti Nextbase pro Evropu Allard Rustenhoven k tomu dodává, že prosincový stres se podle nich často přenáší na silnice a kamera může lidem dodat pocit kontroly díky záznamu a větší jistotě. V kontextu je fér říct, že samotná kamera nikoho „nepřevychová“, ale může řidiči pomoci zvládnout situaci racionálněji, místo aby reagoval pod tlakem emocí.

Pokud se tedy letos v prosinci bude zdát, že je na silnici „nějak dusno“, nejde jen o dojem. Čísla naznačují, že tento pocit sdílí většina řidičů. A právě proto má smysl přidat něco, co v prosinci často chybí nejvíc: čas, klid a odstup.


O průzkumu:
Údaje z průzkumu vycházejí z online rozhovorů s členy panelu YouGov, kteří předem souhlasili s účastí. Mezi 26. listopadem a 1. prosincem 2025 bylo dotazováno celkem 1 024 osob, z toho 828 aktivních řidičů (alespoň jednou za měsíc). Průzkum byl kvótově vážen podle věku, pohlaví a regionu a výsledky byly následně odpovídajícím způsobem vyhodnoceny. Výsledky jsou reprezentativní pro obyvatelstvo České republiky ve věku 18 a více let.

💸 Ceny pojištění rostou!

Zajistěte si nejlevnější autopojištění, než zase zdraží.

📊 Porovnat a ušetřit

Zabere to jen 2 minuty • Výsledek hned

Štítky: , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru