Jakkoliv je tunelový komplex Blanka pro řidiče na jednu stranu přínosem, na druhou je umí pořádně potrápit. Pokud odhlédneme od jeho pravidelného uzavírání a tvorbu kolon jak v něm, tak kolem něj, je tu ještě zrádné měření rychlosti. Standardně je v tunelovém komplexu maximální povolená rychlost 70 km/h, ale právě v době dopravních špiček, tedy hlavně ráno a odpoledne, je rychlost často snižována. Ti, kteří v tunelu jezdí takzvaně po paměti, tedy ví, že je tam maximálně 70 km/h a proměnné značky nesledují, tak snadno mohou přijít k pokutě.
Systém úsekového měření, který v tunelu je, totiž umí pracovat s dopravním značením. Jakkoliv standardně hlídá rychlost 70 km/h, jakmile je tato hodnota na značkách upravena, změní se také fungování radaru.
Potvrdila nám to tisková mluvčí TSK Praha Barbora Lišková. Je tedy potřeba počítat s tím, že jakmile se rychlost, třeba z důvodu dopravních komplikací, sníží, sníží se také maximální rychlost, kterou radar toleruje! Velký pozor je třeba si dávat po celou dobu jízdy, protože maximální rychlost se může změnit prakticky kdykoliv.
To, že řidič do tunelu vjede a značky ukazují 70 km/h neznamená, že tomu tak bude o 100 metrů dál. A radar neodpouští. To si každý měsíc ověří asi 1500 řidičů, kteří v Blance překročí maximální povolenou rychlost.
Už se ale stalo, že radary v tunelu měřily špatně a řidičům byly vraceny peníze za zaplacené pokuty. Stalo se tak mezi únorem a březnem roku 2016, kdy ještě tyto systémy nemělo na starosti TSK, ale společnost ČKD Praha. Tehdy byly špatně konfigurované systémy a radary evidovaly překročení rychlosti i ve chvíli, kdy fakticky k žádnému překročení rychlosti nedošlo. Přišla na to tehdy pražská městská policie. Nakonec Praha za neoprávněné pokuty vracela 2,4 milionu korun asi čtyřem tisícům řidičů.
A co takhle jízda nákladních vozidel, která překračují předepsanou hmotnost?!
Taky to někdo hlídá?
Vidím to pokaždé, když vjedu do Blanky.
Do té doby řidiči jedoucí „jakš takš“, najednou začnou brzdit, blokují oba pruhy a bojí se (byť krátkodobě při předjetí) šlápnout na plyn. Každý čumí na tacho a nesleduje provoz okolo sebe.
Opravdu, tohle je ta „bezpečnost provozu“?
🙂 Šťastnou cestu.
Souhlasím, změny rychlosti jsou nebezpečnější než ustálená, i když vyšší rychlost. Praha potřebuje peníze od řidičů, to už je přece dneska klasika..
Já mám s tunely spíš opačnou zkušenost. Kde je sedmdesátka, spousta lidí jede tak šedesát a ještě s kopce zbytečně přibržďují a do kopce zapomínají přidat plyn (o tom, že se vlečou v obou pruzích vedle sebe nemluvě). Jakmile tunel opustí, zrychlí tam obvyklou sedmdesátku v horním pásmu tolerance. Že se někdo v tunelu bojí je samozřejmě jeho právo, ale kdyby třeba použil nebojácný tempomat, ulevilo by se všem :-)
To si v podstatě neodporujeme. 🙂