Mnoho řidičů možná ani neví o tom, že v rámci povinného ručení mají předplacený také základní odtah. Ten má však svá pravidla. Netýká se zpravidla odtahu při poruchách, ale pomůže po nehodě.
Odtah má své limity
Standardně platí, že povinné ručení vlastní škody na vozidle nijak nekryje. Určeno je pro řešení škod těm, kterým je pojištěným vozidlem způsobíte. Ovšem v případě nehody může vaše povinné ručení i tak pomoci. A to právě s odtahem. „Součástí každého povinného ručení jsou základní asistenční služby, které standardně zahrnují příjezd asistenční služby na místo nehody či poruchy, opravu vozidla na místě a také odtah nepojízdného vozidla do nejbližšího servisu. To však neznamená, že pojišťovna zaplatí celou škodu. Zaplatí pouze to, co bylo dohodnuto v pojistné smlouvě,“ vysvětluje srovnávač srovnejto.cz.
Platí ale, že všechny asistenční služby jsou omezené, přičemž jejich omezení je vždy stanoveno v pojistné smlouvě. Platí také, že každá pojišťovna má rozsah a provedení asistenčních služeb k povinnému ručení nastavený jinak. „Jednotlivé asistenční služby mají smluvně nastavené limity pojistného plnění, které nejsou neomezené. Obzvláště v případě základního balíčku asistenčních služeb. Je třeba počítat s tím, že základní varianta má omezený rozsah nabízených služeb i nízké limity plnění. V případě pojistné události, pojišťovna účtuje každou korunu, která pojistný limit překročí,“ doplňuje srovnávač.
Pozor na tažení moderních aut na laně. Na bezpečné vyřešení přitom někdy stačí jeden telefon
Pozor na poruchy
Snadno se tak můžete dostat do situace, kdy k žádné nehodě nedošlo, přesto se auto prostě zastaví a nehne se dál. V takovém případě sice můžete zavolat na svou pojišťovnu a ta vám asistenční službu může poslat, ale odtahu zdarma se nedočkáte. Na místě vám technik může pomoci s označením místa nepojízdného auta a tím přispět k vaší bezpečnosti. Jak už jsme zmínili výše, může vám zkusit auto opravit. Pokud se to ale nepovede a bez odtahu se neobejdete, počítejte s tím, že jej budete muset zaplatit.
Abyste se tomu vyhnuli, je potřeba si k povinnému ručení připlatit za speciální připojištění, které vám odtah zdarma zajistí i při poruše. Například u pojišťovny Direct je možné si pomoc v případě poruchy připojistit za 199 Kč, případně si sjednat vyšší variantu asistenčních služeb (M – 599 Kč, L – 1399 Kč, XL – 4999 Kč), které se už vztahují na nehodu i poruchu automaticky a také nabízejí vyšší limity, vysvětlil nám Michal Kárný z Directu.
A velmi podobně to funguje například i v pojišťovně Kooperativa. „Odtah nabízíme už v základní asistenci k povinnému ručení, ale je možné jej využít jen při nehodě. Některým klientům to stačí, ale náročnějším doporučujeme sjednat si k pojištění širší rozsah asistenčních služeb. Již za 349 Kč je program IDEÁL, který klientovi zajistí odtah i při poruše, významně širší asistenci nabízí program MAX za 919 Kč ročně a pro nejnáročnější klientelu máme bezlimitní program MAX+, který stojí 1919 Kč ročně,“ popsal nám Milan Káňa z Kooperativy.
A nechal nás nahlédnout také pod pokličku toho, jestli je takové připojištění vlastně potřeba. Podle dat Kooperativy ano, protože ze zhruba 60 tisíc výjezdů asistenční služby ročně je téměř 80 % kvůli poruše. Zbylých 20 % je po nehodách. „Skoro polovina případů se týká poruchy motoru, dále poškození pneumatiky, problémů se spojkou nebo automatickým startem vozidla. Každoročně se nám také ozve přes 400 klientů, kteří natankovali nesprávné palivo, nebo ti, jimž palivo došlo, a asistenci využívají k jeho dovozu. Řešíme ovšem i nákladné situace. Loni jsme například zajišťovali odvoz porouchaného vozu ze Španělska – přes 2200 kilometrů. Naštěstí měl klient sjednané neomezené pojištění, cena odtahu totiž přesáhla 117 tisíc korun,“ vysvětlil Milan Káňa.
Vždy si ale důkladně nastudujte podmínky svého povinného ručení a toho, co vše vlastně nabízí a obsahuje. Výše napsané nemusí platit u každé pojišťovny. Například Allianz totiž v rámci povinného ručení nabízí i odtah porouchaného auta. „U nás má klient nárok na odtah vozidla nejen při nehodě, ale také při poruše, a to do nejbližšího smluvního servisu v ČR i v zahraničí. Odtah neomezujeme korunovým limitem. Navíc má klient nárok na odvoz posádky automobilu kamkoliv si bude přát, až do vzdálenosti 50 km od místa pojistné události,“ vysvětlila nám tisková mluvčí pojišťovny Kateřina Novotná.
Štítky: havarijní pojištění, nepojízdné auto, odtah, odtah nepojízdného auta, pojištění, povinné ručení, připojištění