Mimoúrovňová křižovatka Rondel je v Plzni důležitý dopravní uzel, kterým projedou desítky tisíc aut denně. Je to spojka do centra města a na výpadovku na Karlovy Vary. Provoz tak začala komplikovat jeho oprava.
„17. července letošního roku zahájilo Ředitelství silnic a dálnic opravu mostu Rondel. Jedná se o dvě mostní konstrukce, celý náklad opravy je přes 23 milionů korun, včetně DPH,“ vysvětluje Miroslav Blabol, ředitel ŘSD Plzeňského kraje. „Rondel je velký problém Plzně. To znamená tahle křižovatka a ten kruhový objezd jsou strašně přetížené,“ dodává Richard Topinka, znalec v oboru silniční dopravy. Oprava bude trvat tři měsíce. Do poloviny října. Tedy, pokud se tam nevyskytnou nějaké potíže.
„Rondel je prostě stěžejní křižovatka města Plzně a tam je třeba prostě tu opravu udělat, a hlavně ta oprava musí probíhat plynule. To znamená, nedá se nic dělat, řidiči se budou muset obrnit trpělivostí a připravit se na to, že tam budou kolony,“ vysvětluje Topinka. Náměstek primátora Plzně pro dopravu Aleš Tolar (STAN) dodává: „Naše podmínky byly, aby ta oprava trvala co nejkratší dobu a ideálně probíhala v době letních prázdnin, kdy jsou obecně nižší intenzity dopravy. Jsem velmi rád, že Ředitelství silnic a dálnic nám v tomto vyhovělo.“
Miroslav Blabol, ředitel ŘSD Plzeňského kraje: „Ty vlastní stavební práce, které budou nejvíce omezovat provoz, se odehrají do konce září letošního roku a ta omezení v dopravě jsou taková, že na tramvajové trati bude omezení pouze tak, že budou pomalé jízdy tramvají. A ty hlavní práce na mostech, to znamená demolice a úpravy na mostech, budou probíhat v nočních hodinách mezi půl jednou hodinou v noci a čtvrtou hodinou ráno.“
Do Rondelu dlouhodobě zatékalo a oprava tak prodlouží jeho životnost o deset let. To je dost dlouhá doba, aby město vyřešilo otázku jeho budoucnosti. V plánu je jeho zasypání, vybudování nového bulváru s klasickou křižovatkou.
Richard Topinka, znalec v oboru silniční dopravy: „Úrovňová křižovatka, dle mého názoru, není úplně vhodná. Ten Rondel je docela praktický v tom, že prakticky je tam rychlý nájezd, není tam nějaká zábrana semaforu, je tam podjezd. To znamená z mé strany je ten Rondel doposavad ideální stav.“ S tím souhlasí i město. Je potřeba nejdříve odklonit tranzitní dopravu. Okruhy města a novou estakádou kolem Kalikovského mlýna.
„Neříkám, že zasypání Rondelu je špatný projekt. Určitě by to městu prospělo tuhle liduprázdnou oblast zastavět a nějakým způsobem ji kultivovat. Ale můžeme to začít realizovat, až ve chvíli, kdy budeme mít vyřešen tranzit z toho místa, odvedeme ho do jiných míst a nezpůsobí nám to nějaký fatální dopad pro dopravu v Plzni,“ uzavírá Aleš Tolar.