skoda_kodiaq_gt-tankovani-cerpaci_stanice

V Německu se mluví o nové dani z nafty. Má opět nastartovat prodeje elektromobilů po zrušení dotací

Autor: Radim Plachý - Zdroj: cleanenergywire.org, dagens.com, dw.com - Foto: Pavel Srp - 2. 11. 2024


V Evropě se intenzivně diskutuje o zavedení ekologické daně na naftu, která by měla motivovat k přechodu na elektromobilitu. Tato „naftová daň“ by měla na evropských silnicích změnit poměr mezi spalovacími a elektrickými auty. Diskutuje se o tom aktuálně hlavně v Německu, kde nedávno zrušili dotace na elektromobily a kde je stále vysoká poptávka po autech s naftovými motory.

Konkrétní kroky Německa

V roce 2023 německá vláda zrušila dotace na elektromobily (známý Umweltbonus), které měly podpořit prodej elektromobilů. Tento krok významně ovlivnil celkový prodej elektromobilů. Jejich prodeje se rázem propadly o desítky procent. Německá vláda si ale dříve stanovila cíl prodat do roku 2030 na 15 milionů elektromobilů, což je ovšem s ohledem na zrušení dotací a pokles prodejů ohroženo​. Mimochodem, v současnosti jezdí po německých silnicích přibližně 1,5 milionu elektromobilů, zatímco aut s naftovým motorem je asi 14,1 milionu.

Daň z nafty v Německu se zatím jen plánuje, nebyla zatím schválena. Měla by to být součást širšího ekologického balíčku. Ani její konkrétní výše zatím nebyla stanovena. Očekává se však, že cenu litru paliva by mohla zvýšit asi o 15 centů.

Máte naftové auto? V Paříži budete mít problém, na čerpacích stanicích tady už zakázali naftu

Pokud by nakonec daň z nafty byla schválena, znamenalo by to to, že by se náklady na provoz naftových aut opět o něco přiblížily k nákladům na provoz aut s benzinovými motory. Cena nafty v Evropě byla dlouhodobě uměle snižována díky daňovým úlevám, které v mnoha případech dosahovaly miliardových částek. Podle německé Spolkové agentury pro životní prostředí stojí tzv. „naftové privilegium“ stát ročně téměř 9,6 miliardy eur. Naproti tomu náklady na environmentální bonus pro elektromobily dosáhly jen přibližně třetiny této částky.

Reakce a odpor veřejnosti

V rámci diskuse o „naftové dani“ se ale samozřejmě zvedl odpor zejména mezi zemědělci a podnikateli v sektoru dopravy, pro které jsou naftové motory pracovními nástroji. Zemědělci v Německu už vyjádřili obavy, že další zdanění nafty zvýší jejich provozní náklady a může ohrozit jejich živobytí. Tento tlak ze strany veřejnosti upozorňuje na důležitou otázku vyvážení ekologických cílů s ekonomickou stabilitou a podporou venkovských oblastí, které na spalovací motory stále silně spoléhají​.

Ještě bude zajímavé sledovat, jak se situace bude vyvíjet a jaké konkrétní návrhy budou nakonec předloženy. A také kdy.


TIP: Spočítejte si nejvýhodnější autopojištění

Kalkulačka: povinné ručení a havarijní pojištění


Štítky: , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru