V Evropě se intenzivně diskutuje o zavedení ekologické daně na naftu, která by měla motivovat k přechodu na elektromobilitu. Tato „naftová daň“ by měla na evropských silnicích změnit poměr mezi spalovacími a elektrickými auty. Diskutuje se o tom aktuálně hlavně v Německu, kde nedávno zrušili dotace na elektromobily a kde je stále vysoká poptávka po autech s naftovými motory.
Konkrétní kroky Německa
V roce 2023 německá vláda zrušila dotace na elektromobily (známý Umweltbonus), které měly podpořit prodej elektromobilů. Tento krok významně ovlivnil celkový prodej elektromobilů. Jejich prodeje se rázem propadly o desítky procent. Německá vláda si ale dříve stanovila cíl prodat do roku 2030 na 15 milionů elektromobilů, což je ovšem s ohledem na zrušení dotací a pokles prodejů ohroženo. Mimochodem, v současnosti jezdí po německých silnicích přibližně 1,5 milionu elektromobilů, zatímco aut s naftovým motorem je asi 14,1 milionu.
Daň z nafty v Německu se zatím jen plánuje, nebyla zatím schválena. Měla by to být součást širšího ekologického balíčku. Ani její konkrétní výše zatím nebyla stanovena. Očekává se však, že cenu litru paliva by mohla zvýšit asi o 15 centů.
Máte naftové auto? V Paříži budete mít problém, na čerpacích stanicích tady už zakázali naftu
Pokud by nakonec daň z nafty byla schválena, znamenalo by to to, že by se náklady na provoz naftových aut opět o něco přiblížily k nákladům na provoz aut s benzinovými motory. Cena nafty v Evropě byla dlouhodobě uměle snižována díky daňovým úlevám, které v mnoha případech dosahovaly miliardových částek. Podle německé Spolkové agentury pro životní prostředí stojí tzv. „naftové privilegium“ stát ročně téměř 9,6 miliardy eur. Naproti tomu náklady na environmentální bonus pro elektromobily dosáhly jen přibližně třetiny této částky.
Reakce a odpor veřejnosti
V rámci diskuse o „naftové dani“ se ale samozřejmě zvedl odpor zejména mezi zemědělci a podnikateli v sektoru dopravy, pro které jsou naftové motory pracovními nástroji. Zemědělci v Německu už vyjádřili obavy, že další zdanění nafty zvýší jejich provozní náklady a může ohrozit jejich živobytí. Tento tlak ze strany veřejnosti upozorňuje na důležitou otázku vyvážení ekologických cílů s ekonomickou stabilitou a podporou venkovských oblastí, které na spalovací motory stále silně spoléhají.
Ještě bude zajímavé sledovat, jak se situace bude vyvíjet a jaké konkrétní návrhy budou nakonec předloženy. A také kdy.
Celá Evropa má problém s velkým zdaněním a složitým zaměstnáváním. Tohle je jen další daň, jako zvýšení rozhlasových poplatků vyžší odvody na soc. na zdravotní atd. vše se jen zvyšuje nic se proti tomu nesnižuje to Evropu zničí.
Citace: „Pokud by nakonec daň z nafty byla schválena, znamenalo by to to, že by se náklady na provoz naftových aut opět o něco přiblížily k nákladům na provoz aut s benzinovými motory.“
Ale blbost. Dnešní naftové vozy už mají filtr pevných částic a všechny další fíčury jako benzín. A navíc ještě vstřikování močoviny. Už to dávno není jednoduchost první Octavie. Co se ušetří na ceně nafty to padne u ojetin do servisu.
Když si položím otázku Komu to pomuze? Elektroautum která se vyrábějí hlavně v Číně. Evropa se opět dal bude propadat a to bude vyhovovat i Russakum. Takže zase se prosadí Němečtí politici které platí Russacka vláda. Jediné reseni je tvrdý odpor vůči Číně a Russku a tvrda práce v Evropě. Tvrde omezení sociálních výhod a tím omezeni přistěhovalectví a další opatření které vymysli pomazánek hlavy.
To, že za nás rozhodovali hlupáci, jsme tu měli 40 let. A jak to dopadlo. Všichni ti hlupáci v Bruselu, ať se jdou bodnout. Do takovéto evropské unie jsme vstupovat nechtěli. Myslím, že je na čase, se proti takovéto unii jasně vymezit.
To myslíte vážně nebo máte 2 v žíle ?
To není daň, to je normální pokuta za neposlušnost, za to že nechci něco co se EU snaží protlačit navzdory nevoli veřejnosti
Vždyť ekologickou daní bude povolenka z paliv, tedy i z nafty? Tohle by tak byla už čtvrtá daň na jednu věc, po spotřební dani, DPH a povolenky.
Jen přidávejte další hřebíky do rakve EU!
No vida, za chvíli se svobodně rozhodneme,
že to eletroauto moc chceme.
Nejsme přece žádná diktatura.
(Nebo jo?)
Zdravý rozum se úplně vytratil, spalovací motory není možno zrušit po roce 2030.
EU by se měla konečně probrat.
Samozrejme ze lze. Proste si zase auto nebude moct dovolit kazdy, posili se autobusova doprava a zbytek na vlak. Silnice jsou pretizene, takhle to dale nejde. Zmenu klimatu musime nejak zastavit, nebo tu za 50 let mame poust
Jindřich Ty Snupes?
Díky eko fanatismu tady bude poušt a bída! Z bídy a zoufalství nikdy nic dobrého nevzešlo, pokud to půjde takto dále tak bude válka i na západě.
Jste naivní hlupák Jindřichu až to bolí . . . . ale nebojte. Nejste sám . . .
Zase clanek vycucany z nejake studie EU a od pěti zelenych aktivistu… Ktery lojza to otiskne, i bez odkazu na zdroj🤣🤣🤣
další blbost.
Dejte neschopným moc a tak to dopadne ? Napřed zruší jaderné elektrárny a pak chtějí prosazovat elektroauta !A kde vezmou v zimě pro ně elektřinu ? A v létě solární panely zvyšují odrazem tepla teplotu okolí o několik stupňů vice ! A pok se musí zapínat klimatizace tak to je ekologie nebo demagogie !? No jo já jsem zapomněl že když nebudou mít Němci energii tak jim ji asi dá Fialova vláda a nás vypnou ?
Jednou narazí ideologie do zdi a EU jde tomu naproti.
Další hloupý až bláznivý nápad. Opět by to vedlo jen ke zdražení všeho zboží na trhu. Nu a naftová auta by jezdila dál, protože na německých dálnicích stát s elektromobilem každých 150-200 Km na nabíječce si většina Němců odpustí.