autonabijecka-nabijeni-autobaterie

V posledních dnech se naplno ukázalo, že zima v Česku může být opravdu silná. V noci padají teploty hluboko pod bod mrazu a konečně si zase můžeme připomenout to, jak vypadá sníh. Jenomže pro řidiče tohle počasí znamená spoustu starostí navíc. Kromě toho, že musejí na silnicích dávat větší pozor než kdy jindy, může se jim snadno stát, že na tu silnici vůbec nevyjedou. Důvodem může být vybitá baterie, které právě mrazy nedělají dobře. Jak tomu předejít, to poradí specialisté z ÚAMK.

Mrazy mohou baterii poškodit nebo dokonce zcela zničit ve chvíli, kdy sama baterie není v úplně dobré kondici, nebo jsou mrazy překračující 10 stupňů pod nulou. Pokud dojde ke kombinaci obojího, můžete se s baterií s největší pravděpodobností rozloučit. Proto je dobré před zimou baterii nechat zkontrolovat, proměřit a popřípadě ji rovnou vyměnit. Pomoci může i její dobití, ale nezapomínejte, že ve chvíli, kdy už má baterie nejlepší léta za sebou, ani nabití nemusí pomoci.

Kdy Češi spoléhají na asistenční službu? Nejčastější kvůli odtahu

Podle specialistů ÚAMK je u baterie nutné sledovat její napětí. „Někteří hovoří jako o „bodu zlomu“ o hodnotě 12,6 V, jiní o jednu desetinu nižší. Každopádně, jakmile klesá napětí baterie pod 12,5 V (plně nabitá baterie má klidové napětí až 12,7 V) omezuje se aktivní povrch desek. Za doslova kritickou hranici lze označit 12,2 V. Za takové situace dochází ke krystalizaci síranu olovnatého, který se váže k elektrodám. Co v takovou chvíli? Právě v ten moment pomůže baterii dobít.“

Všímejte si, co vám baterie říká

Podle ÚAMK je nutné vnímat, jak se baterie chová. Díky tomu můžete předejít řadě problémů. „Akumulátor obvykle nepřestane fungovat z okamžiku na okamžik. Předchází tomu jeho varování, jen musíme slyšet, co nám říká. Promlouvá k nám například tak, že registrujeme pomalé protáčení motoru při startu. Stejně tak je příznakem budoucích problémů kolísání intenzity paprsku reflektorů, osvětlení ve vozidle nebo podsvícení přístrojové desky a podobně,“ radí ÚAMK. V takovou chvíli může pomoci buď nabití baterie, nebo delší výlet autem, při kterém se baterie má možnost dobít.

Právě kratší trasy mohou být v zimě celkem problém. Baterie v tu chvíli doslova trpí a nedostane šanci se během jízdy pořádně dobít. Otázkou ale je, co je delší jízda. Podle ÚAMK je to alespoň 15 -20 kilometrů.

Vybila se vám autobaterie? A víte, jak správně zapojit startovací kabely?

Když je nejhůř, pomůžou kabely

Specialisté z ÚAMK vysvětlují, jak na startovací kabely a proč auto neroztlačovat: „Při koupi kabelů je na místě hledět nikoliv na cenu, ale fakt, zda má výrobek evropský certifikát. Laické rozhodování pak napovídá, že slabý svazek drátů kabelu nenapovídá o kvalitě. Použití startovacích kabelů má jednoznačná pravidla. Nejdříve na plusový pól oživovaného vozu a poté na plus pól zachránce. Poté následuje mínusový kabel na akumulátor zachránce a druhý konec mínusového kabelu na kovový díl motoru zachraňovaného. Pak následuje startování. Nemá být delší než 10 sekund a mezi jednotlivými starty je na místě zvolit asi půlminutové přestávky.“

„Na případné roztlačení auta raději zapomeňte. U novějších aut může dojít ke spálení katalyzátoru a v horším případě také k poškození rozvodového řemene či řetězu s následným střetem ventilů s písty. Ani roztahování jiným vozem není řešením,“ dodávají odborníci z ÚAMK.

My pak doporučujeme zavolat třeba na svou pojišťovnu a zjistit, jestli v rámci pojištění  nemáte k dispozici také asistenční službu. Ta totiž s sebou většinou kabely vozí a může tedy pomoci.