mercedes-benz_eqb-dobijeni-auto-nabijecka-elektromobil

V Česku vzrostl prodej elektromobilů o dvě třetiny. V EU je každé desáté prodané auto na elektřinu

Autor: Josef Pelikán - Zdroj: Arval - Foto: Anina Russová - 8. 8. 2022


V Česku vzrostl ve druhém čtvrtletí prodej elektromobilů o dvě třetiny oproti stejnému období loni. Od dubna do konce června prodaly automobilky v tuzemsku 1168 elektromobilů, loni to bylo za stejné období 706 vozů na elektřinu. Jde o šestý největší nárůst v celé EU. Vyplývá to z aktuálních dat Evropské asociace výrobců automobilů (ACEA). Trh s elektromobily v EU nadále roste. Aktuálně je každé desáté nově prodané auto na elektřinu. Snížení naopak zaznamenala vozidla na benzín a naftu, aktuálně mají na trhu EU podíl 56 %.

Prodej elektromobilů v Česku roste, plug–in hybridy klesly o třetinu

Prodej elektromobilů v Česku za poslední rok vzrostl dvojnásobně. Zatímco v prvním pololetí činil podíl nově registrovaných elektromobilů na prodejích nových vozů 1,1 %, za stejné období letošního roku podíl nových elektrických vozů na českém trhu vzrostl na 2 %. Celkově v prvním pololetí prodaly automobilky v tuzemsku 1953 elektroaut. Téměř o třetinu poklesl naopak prodej plug-in hybridů, oproti prvnímu pololetí loňského roku se prodalo jen 1566 kusů.

„Povzbudivý růst podílu nových elektromobilů na českém trhu je i důsledkem poklesu registrací nových vozů v Česku o 12 % na 98 916 oproti hodnotě z prvního pololetí loňského roku. Je patrné, že i při zhoršené dostupnosti nových vozů Češi zvolna přehodnocují svůj skeptický postoj k elektromobilům. Projevuje se to i na našich číslech, v prvním pololetí letošního roku stoupl v meziročním srovnání počet objednávek bateriových elektromobilů pětinásobně,“ říká generální ředitel leasingové společnosti Arval Aleš Polák.

Státní vozový park bude muset povinně zezelenat. Nový zákon už podpořila sněmovna

Počet firem, které využívají vozy s alternativními pohony, narostl za tři roky o polovinu

Rostoucí trend ve využívání alternativních pohonů potvrzuje také firemní průzkum Arval Mobility Observatory předního poskytovatele operativního leasingu v Evropě, společnosti Arval. Letos bylo dotazováno celosvětově téměř 6 tisíc firem, z toho 304 v ČR. V posledních třech letech podle údajů průzkumu vzrostl podíl firem, které využívají ve svých vozových parcích vozy na alternativní pohony o polovinu.

„V roce 2020 využívalo ve svých vozových parcích alespoň jeden typ vozů s alternativními pohony 14 % firem, letos je to již 22 %. Dalších 23 % firem o zavedení ekologičtějších aut do své firemní flotily uvažuje. Největší oblibě se těší podle průzkumu plug-in hybridní vozy, ty v současnosti využívá každá osmá firma v Česku. Bateriové elektromobily využívá 8 % firem, 11 % firem uvažuje do tří let o jejich zavedení do vozových parků,“ přibližuje výsledky průzkumu konzultant Arvalu Tomáš Kadeřábek.

Podle generálního ředitele české pobočky Arvalu Aleše Poláka jsou ale čeští řidiči i přes zvolna rostoucí zájem o elektromobily pořád opatrní. „V současnosti činí objednávky bateriových elektromobilů cca 1,5% z celkového počtu objednaných vozů. V evropském měřítku jsou firemní elektromobily budoucnost a svědčí o tom i postavení Česka, které je v rámci srovnání ve využívání elektromobilů páté nejhorší v EU. Tento trend chceme zvrátit a do roku 2025 bychom chtěli provozovat v rámci naší flotily 7,5 % elektroaut,“ upřesňuje Aleš Polák.

Firmy u elektromobilů oceňují šetrnost k přírodě, motivuje je i delší dojezd nebo dotace

Firmy k většímu využívání elektrických vozidlech podle průzkumu Arval Mobility Observatory motivuje především šetrnější dopad jejich provozu na životní prostředí, zvyšující se dojezd a také výraznější podpora ze strany státu. „Ekologická složka provozu elektromobilů je podstatná pro 52 % firem, které v příštích 3 letech o zavedení elektromobilů do svých firemních flotil uvažují. Dvě pětiny firem zvolí elektromobil za splnění podmínky vyššího dojezdu a třetina v případě výraznějších pobídek ze strany státu. Podobné procento firem objedná elektromobily, zlepší-li se ještě více dobíjecí infrastruktura a budou-li srovnatelné celkové náklady na provoz jako u vozidel se spalovacími motory,“ uzavírá Tomáš Kadeřábek z Arvalu.

Štítky: , , , , , ,

Diskuze

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Přejít nahoru