Už od 1. září se budou muset majitelé historických vozidel v pravidelných intervalech povinně dostavit na STK. Dosud přitom stačila jen kontrola historické původnosti vozidla u testační komise. Ministerstvo dopravy nově umožní veteránistům registrovat historická auta nejen na úřadu příslušném pro místě bydliště, ale i na dalších 14 místech.
Bez technické nebudou veteránské značky
Jde o velkou a velmi diskutovanou změnu. Už za dva týdny se povinnost absolvovat pravidelnou technickou kontrolu začne týkat i majitelů historických aut. Stále platí, že každé dva roky je potřeba s takovým autem jet na veteránskou testaci. Během té ověří komise to, zda vozidlo stále splňuje historickou původnost. S tímto protokolem pak bude nutné jednou za pět let jet také na klasickou STK. Technická prohlídka bude samozřejmě přihlížet k různému stupni technického pokroku vzhledem k času uvedení do provozu a bude se tedy lišit pro vozy z počátku 20. století a z konce 20. století.
Ministerstvo dopravy stanovilo tři kategorie veteránů: novodobá historická vozidla (od 1. 7. 1972), poválečná vozidla (od 1. 7. 1953 do 30. 6. 1972) a předválečná a válečná vozidla (do 30. 6. 1953). Každá kategorie bude mít různé formy technické kontroly, přičemž se neoficiálně počítá s tím, že u nejstarších vozidel, která jsou i sto let stará, půjde spíše o formalitu, kontrolu světlometů a maximálně brzd. „Vozidlo, které nebude mít platnou testovací původnost a technickou kontrolu nemůže být zapsáno v registru sportovních a historických vozidel,“ upozornilo ministerstvo dopravy.
V Česku bylo v loňském roce podle předsedy Klubu historických vozidel Praha Bedřicha Dandy registrovaných okolo 25 000 historických vozidel a dalších zhruba 10 000 veteránů bez registrace se nacházelo ve stodolách či garážích majitelů.
Každé vozidlo na silnici musí být způsobilé.Toď vše a tečka.Nevyjížděj a nemusiš nic řešit,kup si vozík a na sraz to vož.PaPaMichalčík
Je to auto?Je.Ja mám Tatru 603-2.Tatru 613-1.Tatru613-2.Jawu pérák 250 a Zetor 25 a Zetor 50.Vsechno po renovacích a ve výborném stavu.I já mám možnost pomoci při STK,ale nikdy v životě jsem ji pro sebe nevyužil a nevyužijí.Vzdycky poctivá STK a chci vždy vědět co je a není v nepořádku.Kdyz jezdím po ulici,jsem nebezpečným i pro lidi na chodníku.A pokud je auto na silnici je třeba výborný technický stav.A ty výmluvy,že jede jednou za tři roky?Tím hůř!Auto stárne víc když stojí,než když jezdí a žádná suchá garaz nepomůže.To je utopie.Emise chápu a jsou moc prisne..Motory z dob dávných jsou modernější parní stroje.Silena spotřeba paliva i oleje.Ale to byla technika doby.Ale STK nikoho nezabije a už vidím jak skudlil co řeší,že bude platit za STK půjde a na tu vyjížďku po třech letech pořídí a přezuje nové pneu když ty minulé už jsou za ty tři roky stání popraskaný a zničeny kordy tak,že cítím ovalitu jen při potlačení auta o dva metry v garazi a za tři roky zase na 50km koupi nové pneu.Kdyz na to nemám,tak to nesbírám.Ja jsem pro.Jezdim v tom já.Vozim v tom rodinu a kolem po chodnících chodí pěšáci a když na autě bez technické uhnije rameno a dobrodruh to nezvládne ukocirovat,tak může zramovat matku s kočárkem u přechodu.Jsem pro technické bez vyjímky a upřímně.Tak jak se posuzuje maturita někým cizím,tak bych i přiděloval STK v rámci okresu,aby se zamezilo kamaradsovtu.Pekne registrace on-line a do tří dnů prijde objednávka kdy a kam půjdu.Zadny já mám kamaráda ve Vyškově.Pujdes pěkně do Prostějova.Priste Kroměříž.Spis byl dal STK.Na tři roky.I když se namontuje neznackovy díl,tak od STK po druhou STK vždy vydrží.Je mi jasné,že zde bude spousta osob říkat,že to jsou hlouposti,ale znova.Vsichni řeší jedno.Ne že někam musí jít,ale že musí platít.A když na to nemám,tak si neporidim veterána.
důležité je zaplatit výpalné, které si říká STK
O nic víc nejde než vytahat z majitelů historických automobilů peníze. My vyjedeme 4-až 5 x na jízdu cca ,60-70 km a pokud má STK auto je v pořádku.
Je vidět, že autor tohoto článku nic moc o současné praxi testací veteránů neví. Již teď testace novějších veteránů neproběhne bez potvrzení stavu odbornou dílnou nebo kontroly na STK a to každé 2 roky. Tak vlastně jde o to dostat na STK i ty staré veterány o které se majitelé starají joko rodinné stříbro a jezdí s nimi jen minimálně. Nemluvě o tom jak třeba kontrolovat svítivost a geometrii osvětlení.