Organizace Consumer Reports každoročně dle podrobného hodnocení spolehlivosti, bezpečnosti, spokojenosti zákazníků a praktických silničních testů sestavuje žebříček nejoblíbenějších automobilek. Zatímco v loňském roce si první místo připsala značka BMW, letos ji z trůnu sesadilo japonské Subaru. Přestože je žebříček zaměřen na severoamerický trh, výsledky jsou směrodatné pro každý jiný světový trh.
Žebříček je zpracováván už od roku 2000 a vzniká na základě reálných zkušeností zákazníků jednotlivých značek aut, jejich přístupem, ale třeba i servisem. Ostatně, právě na servisní část je kladem opravdu velký důraz, hodnoceny jsou i jednotlivé problematické oblasti aut a značek, od brzd až po jednotlivé části motorů či převodovek. Záleží vždy na tom, jaké auto je posuzováno. U hybridů jde o 19 parametrů, u plug-in hybridů až o 20, ovšem u spalovacích motorů o 17 a elektromobilů dokonce jen o 12 parametrů. Zdá se to málo, ale je potřeba si uvědomit, že elektromobily mají oproti autům se spalovacími motory mnohem jednodušší pohonné ústrojí. Z výsledků testů tak například vyplynulo, že stále platí, že elektromobily a plug-in hybridy, jakkoliv je to s nimi postupně stále lepší, vykazují o 42, respektive 70 % více problémů než spalovací auta.
Výsledkem testů a jednotlivých zkušeností je každoroční žebříček jednotlivých značek. Letos je výsledkem to, že automobilka s Plejádami ve znaku dosáhla na příčku nejvyšší. První pětku po druhém BMW uzavírá ještě třetí Lexus, čtvrté Porsche a pátá Honda.
Už žádný mrtvý řidič ani pasažér
Pro Subaru je to jistě skvělá zpráva. Pro zákazníky je ovšem možná zajímavější informací to, že tradiční japonská automobilka plánuje do roku 2030 velkou bezpečnostní revoluci. Chce dosáhnout toho, že při nehodách, kterých se účastní nějaké auto Subaru, nezemře ani jeden řidič tohoto vozu, ale ani žádný jiný pasažér.
Nutno říct, že to není nesplnitelný cíl. Vždyť Subaru už dlouhá léta vyrábí auta, která jsou pravidelně vyhlašována nejbezpečnějšími vozy ve svých třídách v testech po celém světě. Aby byl rok 2030 a velký bezpečnostní plán reálně dosažitelný, založila automobilka už v roce 2020 Subaru Lab s cílem urychlit integraci umělé inteligence do systému EyeSight a posílit vývoj dalších technologií. Reálné dopady zavádění bezpečnostního systému EyeSight automobilka zkoumala už v letech 2011-2014, kdy srovnávala data z tisíců nehod vozů Subaru. V té době byla na trhu druhá generace syetému Eye Sight. U aut bez EyeSightu připadalo na 10 tisíc nehod až 154,1 zranění či úmrtí, u těch s EyeSightem „pouze“ 60,7. Vážných nehod tak ubylo o 61 %, nárazů zezadu do jiného auta pak dokonce o 84 %. „Čekali jsme snížení počtu nehod, dopad na silnicích byl ale opravdu markantní, a i naši inženýři byli daty překvapení. Věříme, že je to důkaz kvality naší technologie,“ řekl ředitel Subaru Lab Eiji Shibata.
Jak však dostat počet úmrtí úplně na nulu? Většinu smrtelných nehod podle dat zaviní sám řidič auta, takže je nutné EyeSight natolik zdokonalit, aby dokázal včas zareagovat na jakoukoliv řidičskou chybu. Zbylých 35 % úmrtí pak chce Subaru eliminovat dalšími investicemi do pasivní bezpečnosti a systémů, které pomáhají řidiči vyhnout se nehodě, zmírnit její následky nebo co nejrychleji zajistit pomoc. „Další technologický posun má v tomto směru přijít v roce 2025, kdy do vozů Subaru dorazí EyeSight nové generace. Mimo jiné bude schopen komunikovat s prvky silniční infrastruktury nebo jinými auty a opět nabídne novou úroveň zpracování obrazu,“ popisuje plány automobilka.