Škoda Fabia Combi slaví kulaté výročí. Úspěšný příběh modelu Fabia Combi odstartoval jeho představením před 20 lety na pařížském autosalonu. Již první generace modelu Fabia Combi, která byla uvedena na trh rok po verzi hatchback a která v České republice získala titul Auto roku 2001, si získala mnoho fanoušků díky své největší přednosti. Jako jedno z mála vozů kombi ve třídě malých vozů vůbec nabízela při délce pouhých 4,22 m velkorysý prostor pro cestující a také zavazadlový prostor o objemu 426 až 1 225 l. Tyto hodnoty se s příchodem dalších generací dále zvětšovaly. Díky kombinaci prostornosti a vyváženého poměru ceny a užitné hodnoty je Škoda Fabia Combi již 20 let vyhledávaným společníkem zejména pro mladé rodiny.
Dosud bylo vyrobeno celkem přibližně 1,5 milionu vozů Škoda Fabia Combi, včetně užitkového vozu Fabia PRAKTIK. Podíl verze kombi na všech vozech napříč generacemi tak činí více než 40 %. Fabia Combi vyniká již 20 let velkorysou nabídkou prostoru, moderními technologiemi, širokou nabídkou motorů a mnoha možnostmi výbavy. Společnost Škoda AUTO také nabízí speciální varianty modelu Fabia Combi, které jsou určeny například zákazníkům, kteří upřednostňují vozy s robustním, offroadovým vzhledem nebo fanouškům sportovní jízdy.
Na počátku šest motorů, rozsáhlá výbava a velmi praktický držák
Již první generace modelu Škoda Fabia Combi, vyráběná mezi léty 2000 a 2006, vynikala velkorysým prostorem, bohatou standardní výbavou a také mnoha moderními prvky výbavy na přání. Už v té době nabízela Fabia Combi navigaci, tempomat, zadní parkovací senzory, elektronickou kontrolu stability ESC nebo automatickou klimatizaci včetně chlazené schránky před spolujezdcem. Předchůdcem pozdějších Simply Clever prvků byl výklopný držák nápojů pro řidiče. Nabídka pohonných jednotek v prvním modelovém roce zahrnovala čtyři benzinové motory o objemu 1,4 litru a 2,0 litru a výkonu od 44 kW/60 koní do 85 kW/115 koní. V nabídce byl také naftový motor o objemu 1,9 litru s výkonem 47 kW/64 koní a naftový přeplňovaný motor s výkonem 74 kW/100 koní.
Fabia Combi první generace se také nabízela v užitkové verzi PRAKTIK. Nástupce vozu FORMAN PRAKTIK měl dvě sedadla; nákladový prostor byl oddělen pevnou dělicí stěnou. Zadní boční okna nahradila plechová výplň, lakovaná v barvě vozu. Prostor pro přepravu nákladu byl přístupný pátými dveřmi a pravými bočními dveřmi.
Škoda Fabia Combi Scout a Scoutline: Pro jízdu mimo zpěvněné cesty
Model Fabia Combi byl od druhé generace (2007 až 2013) nabízen ve variantě Scout. Robustní vzhled tomuto modelu propůjčovaly šedé a stříbrné oplastované části karoserie na přídi a zádi vozu, lemech blatníků a bočních prazích a standardně dodávaná šestnáctipalcová kola z lehké slitiny. Také interiér se specifickými potahy sedadel a dekoračními lištami vycházel z úspěšných verzí Scout ostatních modelových řad. O pohon předních kol se staraly naftové motory se systémem čerpadlo-tryska o objemu 1,4 litru a výkonu 59 kW/80 koní, resp. 1,9 litru a výkonu 77 kW/105 koní a benzinové motory o výkonu 63 kW/85 koní a 77 kW/105 koní v kombinaci s pětistupňovou manuální převodovkou nebo šestistupňovou automatickou převodovkou.
Na přání byl nabízen paket pro špatné cesty se zvýšenou světlou výškou. V současné, třetí generaci modelu Fabia Combi má tato výbavová verze označení Scoutline a nabízí podobné prvky: specifický přední spoiler a robustní zadní nárazník v kombinaci matně černé a stříbrné barvy. Matně černé jsou také lemy blatníků a prahů. Kryty vnějších zpětných zrcátek a střešní nosiče jsou stříbrné. Součástí standardní výbavy jsou také šestnáctipalcová kola z lehké slitiny. Vůz Fabia Combi Scoutline s pohonem předních kol je nabízen se všemi motory modelové řady.
Sportovní verze RS a Monte Carlo
Škoda Fabia Combi umí nabídnout také sportovní jízdu, zejména ve verzi RS. Verzi hatchback i kombi druhé generace vozu Fabia zdobila písmena RS, odvozená z Rallye Sport. Verze RS nabídla sportovní vzhled typický pro vozy RS a dvakrát přeplňovaný motor 1,4 TSI, který nabízel velmi dobré jízdní vlastnosti. Kombinace mechanického kompresoru a turbodmychadla zajišťovala výkon 132 kW/180 koní. Vrcholný model řady Fabia, nabízený mezi léty 2010 až 2014, byl standardně vybaven sedmistupňovou automatickou převodovkou DSG.
Modely Monte Carlo, které jsou od druhé generace součástí nabídky modelu Fabia Combi, také odkazují na historii závodních vozů značky Škoda. Tyto modely mají sportovní vzhled s mnoha černými prvky karoserie a také sportovní podvozek. Převážně černý interiér zdobí sportovní sedadla, která mají v současném modelu integrované hlavové opěrky a jsou zdobená červenými prvky, dále sportovní kožený volant a specifické dekorační lišty a doplňky.
Rozměry prostorného modelu Fabia Combi postupně narůstaly
Hlavním poznávacím znakem modelu Škoda Fabia Combi je již 20 let velkorysý vnitřní prostor. Základní objem zavazadlového prostoru za toto období narostl o více než 100 l. Již první generace modelu Fabia Combi nabízela základní objem zavazadlového prostoru 426 l, který se sklopením zadních sedadel zvětšil až na 1 225 litrů. Základní objem zavazadlového prostoru druhé generace vzrostl na 480 litrů. Maximální objem zavazadlového prostoru vzrostl dokonce o neuvěřitelných 235 litrů na celkem 1 460 litrů. Jednalo se o hodnotu, kterou jinak nabízely až vozy kompaktní třídy. Třetí generace modelu, která byla představena v roce 2014, upevnila pozici vozu Fabia jako modelu určeného na dlouhé trasy v plném obsazení. Základní objem zavazadlového prostoru vzrostl o 50 litrů na současných 530 litrů. Objem zavazadlového prostoru tak dosahuje hodnot vozů kombi střední třídy.
Škoda Fabia Combi ve třech generacích
- Fabia Combi 1. generace (2000 až 2006): 574 600 vozů
- Fabia Combi 2. generace (2007 až 2013): 513 400 vozů
- Fabia Combi 3. generace (2014 až dosud): 382 900 vozů