Elektromobilita je budoucnost, minimálně v rámci Evropské unie. Má ale svá omezení a poznávají to už některé evropské státy. Ty už totiž omezují dobíjení anebo dokonce provoz samotných elektromobilů. Nejnověji se to může týkat také Německa.
Energetická krize nutí vlády evropských zemí připravit si scénáře na to, kdy nebude energie dostatek. A týká se to samozřejmě i elektromobilů, protože ty je potřeba dobíjet. Německo už dříve připravovalo zákon o tzv. „vyhlazovaní špiček“, což obsahovalo i zákaz nabíjení elektromobilů ve chvílích, kdy by hrozil nedostatek elektrické energie, případně ve chvílích, kdy by byla síť přetížená a hrozil by blackout. Tento zákon logicky vyvolal negativní reakce, protože by to znamenalo omezení používání elektromobilů. A to je v rozporu s tím, že je politici označují za jedinou možnou budoucnost dopravy.
Jenže teď je to tady znovu. Jen se příprava scénáře přesunula z ministerstva hospodářství a ochrany klimatu na Federální agenturu pro elektrické sítě (Bundesnetzagentur). Německý ministr hospodářství a ochrany klimatu Robert Habeck se tak tohoto ožehavého tématu šikovně zbavil.
Přestože německá vláda tvrdí, že jde jen o případný scénář k situaci, která nehrozí, německému Weltu se naopak podařilo získat informace z dokumentů Bundesnetzagentur. Ty podle něj naznačují něco jiné. Welt v článku píše: „Pokud dojde k přetížení elektrické sítě, jejich provozovatelé by měli být schopní zabezpečit, aby tepelná čerpadla a soukromé nabíječky elektromobilů dočasně dostávaly méně elektrické energie.“
„Provozovatelé sítí by měli být schopní omezit takzvaná zařízení s regulovatelnou spotřebou na 3,7 kW. Nikdo by neměl být úplně odpojen,“ píše se v dokumentu Bundesnetzagentur. To znamená, že dobíjet elektromobil by mělo být možné vždy, dobíjecí stanice zcela odpojené nebudou, ale dobíjet výkonem 3,7 kW je opravdu velmi pomalé. U některých elektromobilů se 100kWh baterií by to znamenalo dobíjení takřka dva a půl dne.
Pro pana Zbyňka:
Ale ony se můžou auta se spalovacími motory vyrábět i po roce 2035. Jen nesmí spalovat fosilní paliva ale uhlíkově neutrální paliva, tedy syntetická paliva.
Už by si to evropští politici konečně měli srovnat v hlavě a uvědomit si, že elektromobilita je fajn věc, ale musí si uvědomit to, že se hledal “alternativní” pohon ke klasickým spalovacím motorům a tak by to také mělo zůstat a ne všechny automobilky nutit k ukončení výroby klasických motorů a nahradit je plně elektrickými a samozřejmě následně nás je kupovat. Pak nemusí vymýšlet nesmyslné zákony o mezení jejich provozu a dobíjení.